Annons

ursprungsland

Produkter
(logga in för att koppla)

thompan

Aktiv medlem
G'morgon,
när ni handlar grejer, kollar ni ursprungsland då?
Köper ni varor som har mjukvara från ex. Kina, men köper andra varor från Kina som inte kan spåras digitalt?
Väljer ni bort varor av etiska skäl?
Väljer ni en produkt som är något dyrare om ursprungslandet har en annan politik?
 

Frekeman

Aktiv medlem
En bonus, som man förstås får betala för, med att ha Leica M som huvudsakligt kamerasystem är vetskapen att de flesta av prylarna är tillverkade i västliga demokratier såsom Tyskland och Portugal. Självfallet finns det nog underleverantörer till Leica som tillverkar i exempelvis Kina men det får man stå ut med.

Tidigare (och till viss del fortfarande) använde jag Pentax och Fujifilm och mig veterligen var inga av de produkterna huvudsakligen tillverkade i Kina. Det känns bra.

Men, givetvis så är det stört omöjligt att undvika prylar som delvis har sitt ursprung i Kina och andra länder med tveksamma styrelseskick och avsaknad av friheter som vi i väst är vana vid. Har man råd så tycker jag att man kan försöka undvika sådana varor om möjligt.
 

VargenW

Aktiv medlem
Om det var nånting gott om kom ut av covid är det hur klart det visade hur hänvisade vi har varit till Kina som leverantör av halvledare och diverse elektronik. Tillverkningen av dessa produkter, och väldigt annat också, måste spridas till större delar av världen. Det blir nog dyrare men det får vi ta.
 

spotmatic

Aktiv medlem
En bonus, som man förstås får betala för, med att ha Leica M som huvudsakligt kamerasystem är vetskapen att de flesta av prylarna är tillverkade i västliga demokratier såsom Tyskland och Portugal. Självfallet finns det nog underleverantörer till Leica som tillverkar i exempelvis Kina men det får man stå ut med.

Tidigare (och till viss del fortfarande) använde jag Pentax och Fujifilm och mig veterligen var inga av de produkterna huvudsakligen tillverkade i Kina. Det känns bra.

Men, givetvis så är det stört omöjligt att undvika prylar som delvis har sitt ursprung i Kina och andra länder med tveksamma styrelseskick och avsaknad av friheter som vi i väst är vana vid. Har man råd så tycker jag att man kan försöka undvika sådana varor om möjligt.
Min Fuji XT30 är tillverkad i Kina. Optiken till den är tillverkad i Japan eller Philippinerna.
Min Canon R5 är tillverkad i Japan och optiken i Japan eller Taiwan.
Sen var komponenterna kommer ifrån är svårt att veta. Batterierna både till Canon r5 och Fuji XT30 kommer från Kina.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Min Fuji XT30 är tillverkad i Kina. Optiken till den är tillverkad i Japan eller Philippinerna.
Min Canon R5 är tillverkad i Japan och optiken i Japan eller Taiwan.
Sen var komponenterna kommer ifrån är svårt att veta. Batterierna både till Canon r5 och Fuji XT30 kommer från Kina.
Mina Fujifilm X-Pro 1, X-Pro 2 och X-T2 är alla tillverkade i Japan.
 

PMD

Aktiv medlem
Om det var nånting gott om kom ut av covid är det hur klart det visade hur hänvisade vi har varit till Kina som leverantör av halvledare och diverse elektronik. Tillverkningen av dessa produkter, och väldigt annat också, måste spridas till större delar av världen. Det blir nog dyrare men det får vi ta.
Så länge en stor del av de produkter som finns på marknaden är tillverkade i Kina så är det praktiskt taget omöjligt att undvika kinesiska varor (eller varor med kinesiska komponenter), men jag försöker åtminstone undvika kinesiskt så gott det går.

Den fria världens länder borde införa klimattullar och rättighetstullar för att minska klimatförstörande import och import som är baserad på produktion med slavarbetskraft.
 

Third eye

Aktiv medlem
Köpte Adobe all Apps vouchers från Kina 2 år i rad utan annan värdering än snålhet, mer en protest mot Adobe kanske som såklart inte drabbades alls.
Och ja, det funkade, löste in koderna på Adobes redeemsida och utslaget per månad tror jag jag hamnade på 73 kr eller så.
 

thompan

Aktiv medlem
Man skulle önska lite mer europeiska märken till rimliga priser.
Är startup kostnaderna för nya produkter för dyr bör "någon" (eu, staten) hjälpa till med en del av kostnaden.
 
Undviker och bojkottar produkter från amerikanska företag eftersom jag:
- INTE vill stötta företag som aktivt bedriver lobbyverksamhet med syfte att förhindra reparationer av produkter.
- INTE vill stötta en regering som påstår sig vara demokratisk men sätter personer i fängelse utan rättegång (t.ex. Guantanamo, Kuba och Abu Ghrain, Irak.)
- INTE vill stötta en regering som fortsätter med sin blockad, sedan 1962, mot Kuba.
I den senaste omröstning i nov. 2022: USA och Israel är de enda som röstar nej när FN-medlemmarna fördömer Kubas embargo för 30:e året i rad.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Undviker och bojkottar produkter från amerikanska företag eftersom jag:
- INTE vill stötta företag som aktivt bedriver lobbyverksamhet med syfte att förhindra reparationer av produkter.
- INTE vill stötta en regering som påstår sig vara demokratisk men sätter personer i fängelse utan rättegång (t.ex. Guantanamo, Kuba och Abu Ghrain, Irak.)
- INTE vill stötta en regering som fortsätter med sin blockad, sedan 1962, mot Kuba.
I den senaste omröstning i nov. 2022: USA och Israel är de enda som röstar nej när FN-medlemmarna fördömer Kubas embargo för 30:e året i rad.
Det där känns ju väldigt begränsande även du säkert sover gott!
Vad har du för dator?
Hur ställer du dig till att köpa kinesiska produkter?
Eller för den delen ryska produkter?
 
Det där känns ju väldigt begränsande även du säkert sover gott!
Vad har du för dator?
Hur ställer du dig till att köpa kinesiska produkter?
Eller för den delen ryska produkter?
Jag har en likvärdig åsikt gällande Kina som är lika "duktiga" på att t.ex. spionera som Amerika ... en bra läromästare hur spinonage ska utföras.
Ryska produkter är knappast aktuella om det går att undvika.
Använder en dator från Sony och visst går det inte alltid att undvika produkter från Kina eller Amerika - Tyvärr :-(
 

PMD

Aktiv medlem
Undviker och bojkottar produkter från amerikanska företag eftersom jag:
- INTE vill stötta företag som aktivt bedriver lobbyverksamhet med syfte att förhindra reparationer av produkter.
Finns det inte amerikanska företag som inte sysslar med sådan lobbyverksamhet?
- INTE vill stötta en regering som fortsätter med sin blockad, sedan 1962, mot Kuba.
Det är snarare ett skäl att stödja USA.
 

PMD

Aktiv medlem
- INTE vill stötta en regering som påstår sig vara demokratisk men sätter personer i fängelse utan rättegång (t.ex. Guantanamo, Kuba och Abu Ghrain, Irak.)
Vad gäller Abu Ghraib så handlade det om krigsfångar. Att hålla krigsfångar är i enlighet med internationella krigslagar. Skandalen med förnedring och tortyr var något som ett antal soldater (fångvaktare) stod för. De ställdes inför rätta och dömdes.
 
Vad gäller Abu Ghraib så handlade det om krigsfångar. Att hålla krigsfångar är i enlighet med internationella krigslagar. Skandalen med förnedring och tortyr var något som ett antal soldater (fångvaktare) stod för. De ställdes inför rätta och dömdes.
Du har säkert avsiktligt förträngt det här:

Ditt påstående "Det är snarare ett skäl att stödja USA." så kan jag bara beklaga din människosyn vad amerika gör på och med Kuba :-(
4 SAKER DU BORDE VETA OM GUANTÁNAMO-FÄNGELSET
https://www.amnesty.se/aktuellt/4-saker-du-borde-veta-om-guantanamo-fangelset/
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Nej, jag har inte förträngt något. Jag har inte hört talas om Talib Ali Mali förut. Kan du sammanfatta? Det är en ganska lång ljudfil att lyssna på och jag läser hellre än lyssnar.

Vad gäller Kuba så är det i mitt tycke rimligt med sanktioner mot kommunistiska regimer. Folket i de länderna bör få hjälp med att införa demokrati i sina länder.
 
Nej, jag har inte förträngt något. Jag har inte hört talas om Talib Ali Mali förut. Kan du sammanfatta? Det är en ganska lång ljudfil att lyssna på och jag läser hellre än lyssnar.

Vad gäller Kuba så är det i mitt tycke rimligt med sanktioner mot kommunistiska regimer. Folket i de länderna bör få hjälp med att införa demokrati i sina länder.
Abu Ghraib-fängelset
Jag är helt övertygad om att du inte skulle orka läsa en sammanfattning eftersom du tycker att ljudfilen på 8 min och 1 sekund är alltför lång!

Demokrati
På tal om demokrati så är knappast amerika ett föredöme med en tidigare president som gjorde många försök att "korrigera" valresultatet ... typiskt för en banan-republik.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har en likvärdig åsikt gällande Kina som är lika "duktiga" på att t.ex. spionera som Amerika ... en bra läromästare hur spinonage ska utföras.
Ryska produkter är knappast aktuella om det går att undvika.
Använder en dator från Sony och visst går det inte alltid att undvika produkter från Kina eller Amerika - Tyvärr :-(
Finns det överhuvudtaget några ryska varor utöver råvaror och vapen att köpa på världsmarknaden?

Finns det överhuvudtaget något sådant som någonsin överlevt på en konkurrensutsatt marknad?

Det finns ju skäl till att Ryssland i grunden fortfarande 2023 är ett U-land där många ännu lever i djupaste armod.
 

apersson850

Aktiv medlem
Liksom det knappt finns något att köpa som inte i sin helhet eller delvis är framställt och/eller monterat i Kina.
I USA har man i alla fall gjort aktiva försök att implementera lagstiftning som kräver att produkter ska gå att reparera.
 
ANNONS