Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Utgången film?
- Trådstartare johanlord
- Start datum
Grejen med åldrad färgfilm är att de olika lagren kan ha lite olika åldringsegenskaper. Det gör att färgförskjutningar är det första som uppstår.
För riktigt gammal film tillkommer dessutom en slöja som gör kontrasten lägre.
Tre månader över tiden är ingen ålder. Åtminstone med vettig förvaring, det vill säga sval. Plåta på med den.
För riktigt gammal film tillkommer dessutom en slöja som gör kontrasten lägre.
Tre månader över tiden är ingen ålder. Åtminstone med vettig förvaring, det vill säga sval. Plåta på med den.
MattiasL
Aktiv medlem
Det går utmärkt. Om den inte förvarats väldigt konstigt, i stark värme eller så.
Jag är inne på en frysförvarad 20-pack Fuji Press 800 som gick ut 2004, och det är inga problem. Jag har också använt Fuji 1600 som gått ut, och den är slöjad. Det och ett visst rödstick har jag råkat ut för. Ju högre känslighet desto kinkigare verkar det.
Jag är inne på en frysförvarad 20-pack Fuji Press 800 som gick ut 2004, och det är inga problem. Jag har också använt Fuji 1600 som gått ut, och den är slöjad. Det och ett visst rödstick har jag råkat ut för. Ju högre känslighet desto kinkigare verkar det.
RolandM
Aktiv medlem
johanlord skrev:
Hallelå!
Jag har just kommit över en hel del rullar Kodak färgfilm iso 400 som har ett bäst före-datum på sig som gick ut 01-2006. Hur pass tror ni att dom går att använda, tänkte mest leka lite. Vad blir sämre när en film gått ut?
Tack på förhand, ha det gott alla!
/Lord
Fungerar minst ett halvår till utan att du märker någon skillnad.
johanlord
Aktiv medlem
Tack.. men förvaring?
Tack för snabba svar! Men hur är det där med förvarinen egentligen, ju kallare desto bättre egentligen eller? Bör jag iaf slänga in dem i kylen hemma om jag ska förvara dem ett tag? Gäller det både före och efter exponering? Det är alltså inge probs att tom ha filmen i frysen?
Aja, det va många frågor på en gång men då vet jag iaf att det är ok =), filmen har förvarats på jobbet, alltså i butiken jag jobbar, där det brukar vara relativt svalt men kanske mellan 17-20 grader, så det bör ju vara lugnt.
/Lord.
Tack för snabba svar! Men hur är det där med förvarinen egentligen, ju kallare desto bättre egentligen eller? Bör jag iaf slänga in dem i kylen hemma om jag ska förvara dem ett tag? Gäller det både före och efter exponering? Det är alltså inge probs att tom ha filmen i frysen?
Aja, det va många frågor på en gång men då vet jag iaf att det är ok =), filmen har förvarats på jobbet, alltså i butiken jag jobbar, där det brukar vara relativt svalt men kanske mellan 17-20 grader, så det bör ju vara lugnt.
/Lord.
makari
Aktiv medlem
Jag fick en kvarglömd rulle kodachrome av min pappa som gick ut 92 nån gång som jag använde i vintras. Funkade utan problem och jag såg inga uppenbara färgskiftningar, en ruta fick små ljusa fläckar där det såg ut som som emulsionen hade lossnat men resterande 35 var felfria.
Den hade iofs med största sannolikhet legat i kylskåpet de senaste 15 åren.
All heder åt kodak som godtog den förbetalda framkallningen dessutom.
Vet inte om dia är tåligare än negativ film men jag skulle inte tveka att använda ett par månader för gammal film.
Den hade iofs med största sannolikhet legat i kylskåpet de senaste 15 åren.
All heder åt kodak som godtog den förbetalda framkallningen dessutom.
Vet inte om dia är tåligare än negativ film men jag skulle inte tveka att använda ett par månader för gammal film.
mike islandman
Aktiv medlem
Re: Tack.. men förvaring?
Jag läste för länge sedan i Modern Photography som hade gjort vetenskapliga tester med film och kommit fram till att i kylskåp är hållbarheten 3 månader längre och i frysen 3 år längre, men filmen i frysen måste tinas i kylskåp minst ett dygn innan den används.
Har sagt det här i en annan tråd tidigare och tyvärr finns inte tidningen Modern Photography längre som jag för övrigt började läsa efter att ha läst en artikel i FOTO.
/Mikael
johanlord skrev:
/Lord.
Jag läste för länge sedan i Modern Photography som hade gjort vetenskapliga tester med film och kommit fram till att i kylskåp är hållbarheten 3 månader längre och i frysen 3 år längre, men filmen i frysen måste tinas i kylskåp minst ett dygn innan den används.
Har sagt det här i en annan tråd tidigare och tyvärr finns inte tidningen Modern Photography längre som jag för övrigt började läsa efter att ha läst en artikel i FOTO.
/Mikael
makari
Aktiv medlem
Kom dessutom på att jag har en rulle Ilford HP4 som jag hittade på vinden ett jäkla tag sen.
Den gick ut februari 1979 och har inte legat i kylskåp
Lite äldre än 3 månader alltså...
Well, jag kommer nog ha tillgång til mörkrum ganska snart så det kanske är värt ett försök ändå.
Den gick ut februari 1979 och har inte legat i kylskåp
Lite äldre än 3 månader alltså...
Well, jag kommer nog ha tillgång til mörkrum ganska snart så det kanske är värt ett försök ändå.
Lejjonet
Aktiv medlem
Jag ska på språkresa nu till helgen, ska till malta, min lillebror fick ha digitalkameran och jag får våran analoga kompaktkamera. Pappa hittade 3 filmrullar, Kodak Ultra ISO 400 i kylen, de gick ut 07-2005, 09-2004 & 12-2004. Är det värt att använda dem eller bör jag köpa nya? De har förvarats i kylen hela tiden.
//Julia
//Julia
mike islandman
Aktiv medlem
Vill du vara säker, köp ny film men den du har kan fortfarande fungera .
/Mikael
/Mikael