Annons

utskriftskvalité på liten jpg

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanna Törnquist

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag ska skriva ut en bild i A3 format i Canvas med en jpg-bild på 4000 X2600. (Har tyvärr lyckats raderad RAW-filen. )Är det möjligt att skriva ut bilden och få en hyfsad bra kvalitét?
/Johanna

Hej!
Jag ska skriva ut en bild i A3 format i Canvas med en jpg-bild på 4000 X2600. (Har tyvärr lyckats raderad RAW-filen. )Är det möjligt att skriva ut bilden och få en hyfsad bra kvalitét?
/Johanna

Du får en upplösning på ca 240 ppi, vilket räcker bra i de flesta sammanhang. Kvaliteten på bilden är viktigare än upplösningen. Kolla på bilden i 50 % visning, så ser du om det räcker i skärpa.

Stefan

Jag har skrivit ut bilder på 6 megapixlar på 50x75 cm papper med helt OK resultat, så jag tycker det borde gå. (Crimson Poster i det fallet)

Större bilder sitter man ju inte och tittar på med lupp utan skådar ofta på lite längre håll.

Intressant att du kallar 10 Mpixel "liten". Det var inte länge sedan inte ens proffsen hade mera än hälften! Och de lät sig inte hindras.

Du har redan fått svaret: det bör gå utmärkt att trycka bilden i A3.

Per.

Min vän sålde en bild till en stor inredningskedja, de skulle trycka den & sälja som poster i storlek 50x70cm.
Orginalbilden var tagen i jpeg med en 3 Mpix kamera på för tiden ganska högt ISO, den såg rent ut sagt ut som skit under luppen. Men men den såldes, trycktes & såldes mångfaldigad i 100 000 ex. & väl på väggen såg den riktigt bra ut (på lite håll).... så kör du, förutsatt att bilden har hyffsad skärpa.

ANNONS
Götaplatsens Foto