Annons

utsnittsmätning på eos 30, hur stor yta mäter den på?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Tjo!

Har tänkt slänga ut en fråga på det länge, men det har inte blivit av bara. Det gäller alltså centrumvägda mätningen på Eos 30. Instruktionsboken är lite luddig på det planet, men hur stor yta mäter kameran på i praktiken? Länkas det till vald fokuspunkt också, eller mäter den alltid på centrala delar i motivet?

Grejen är att när jag använt den centrumvägda har jag nästa aldrig fått annorlunda värden än den evaluerande?! Trodde först att jag hajat detta men eftersom värdena i stort sett alltid blir desamma börjar jag tro att jag missat nåt?

Centrumvägd mäter i regel hela bilden eller nästan hela bilden, men ger mer vikt med det i mitten.

Utsnittsmätningen är avskärmad till en cirkel på 9% i mitten som även kan följa vald fokuspunkt.

Evaulerande mätning mäter hela bilden och jämför placeringen av ljusi olika zoner efter en bunt förprogrammerade situationer och algoritmer.

Spotmätningen brukar vara en punkt om 1-2% i mitten.

Damocles skrev:
Centrumvägd mäter i regel hela bilden eller nästan hela bilden, men ger mer vikt med det i mitten.

Utsnittsmätningen är avskärmad till en cirkel på 9% i mitten som även kan följa vald fokuspunkt.

Evaulerande mätning mäter hela bilden och jämför placeringen av ljusi olika zoner efter en bunt förprogrammerade situationer och algoritmer.

Spotmätningen brukar vara en punkt om 1-2% i mitten.

Menande naturligtvis utsnittsmätningen, så fel det kan bli...

Admin får gärna ändra rubriken!

9% alltså. Kan även följa vald fokuspunkt?! Är det nån cf inställning?

Kvar står alltså frågan på varför det inte verkar spela någon roll om man kör evaluerande eller utsnitt. Borde väl bli en viss skillnad då, om det är koncentrerat till 9%?

Mange

Det blir visst skillnad.. testa ta ett porträtt i motljus, så ska du se att utsnittsmätningen ger ett helt annat värde än den evaluerande. Anledningen till att den evaluerande ofta ger snarlika mätvärden, är för att den faktiskt är rätt bra på att "gissa" sig till exponeringen, och kanske det är så att under just dina försök, så har exponeringen varit snarlik över hela ytan?

T.ex. om du bara har en grön gräsmatta, så spelar det knappast någon roll, vilken mätmetod du använder..

Du ändrar C.Fn 8 till ett, istället för noll. Då får du utsnittsmätning vid den aktiva fokuspunkten.

ANNONS
Götaplatsens Foto