Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Välja elements eller cs??
- Trådstartare Stinanylén
- Start datum
RolandLarsson
Aktiv medlem
Tack för hjälpen, jag skall kolla upp det vid tillfälle.
dokido
Aktiv medlem
Jag läser alla dessa trådar om Photoshop, och det slår mig: Är det bara jag som använder och tycker att ACDSee Pro är helt underbart?
För priset av Elements får man ACDSee Pro programmet, som kan allt (iaf nästan) som Elements kan och dessutom är på samma gång en utmärkt bildvisare med stöd för helskärmsvisning, fullt sökbar databas inkl. alla exif parametrar, samt klarar RAW bilder.
Ok, det går inte att använda maskar/layers i delar av bilden på samma sätt som i PS, men om man behöver göra det så tycker jag att man (eller kameranhar misslyckats från början. "Vanlig" bildbehandling som exponering/vitbalans/färg/kontrast osv är inga problem att göra.
Har testat Elements 7 och för det första gillade jag inte att man inte kunde bläddra i kataloger med bilder med mindre än att man importerade bilderna i en katalog först, det slipper man i ACDSee. Det underlättar att hitta/titta på bilder även de som inte är katalogiserade.
Jag använder som sagt inga avancerade funktioner för bildbehandling, men för vanlig amatörbildbehandling, så finns alla de nödvändiga funktionerna i programmet.
Skulle vilja höra vad ni som har testat/använt ACDSee tycker och vad ni har för/mot det, för mig är det ett fullt tillräckligt program att bearbeta mina NEF bilder från min Nikon D80![]()
Jag använder Acdsee pro väldigt mycket, mest för att det är så snabbt på att bläddra i nef bilder, speciellt nikond80, (dock inte nikond50 konstig nog), hursomhellst har jag upptäckt att jpg kompressionen från raw filer ger betydligt sämre kvalite än nikonview exempelvis, så hädanefter kommer jag bara använda det för snabb jobb eller för snabba kreativa impulser. Finns roliga justeringar man kan göra. Det som jag gillar är också att den inte lägger upp nån egen databas(visst har den en databas med thumbs men det kan man ställa in och stör inte flödet) med bilder som gör att man inte vet om man raderar orginalet eller nån kopia som en del andra program envisas med.
Annars tycker jag photoshop raw är den mest kreativa raw konverteraren, mycket roligt godis däri. Vet inte om den ingår i elements men jag antar det.
Sen elements 6 kom så började de väl med lager där och då började det programmet bli intressant, ska kolla in 7an snart, kanske jag byter från cs faktiskt. Vet inte om elements klarar plugins dock.
Mangepange
Aktiv medlem
Jag har bara erfarenhet av elements 2.0 men PS har jag haft länge...
På den tiden "alla gjorde det" så körde jag fuleversioner av PS, egentligen utan anledning eftersom jag ändå inte behärskade det.
Men det är länge sedan nu och preskiberat enl. svensk lagstiftning... ;-)
Idag kör jag CS3.3, ärligen inköpt för surt förvärvade slantar..
Min erfarenhet är att du är lite mer utelämnad till dina egna förmågor i fullversionen, då snabbverktygen inte finns (med undantag av ett fåtal). Det är både en förbannelse och en fördel...fördel eg. endast om du behärskar det du vill göra...annars är det risk att man går vilse bland alla möjligheter.
I elements har du realtivt många frihetsgrader samtidigt som du har tillgång till snabbverktyg, vilket kan vara väldigt tacksamt i början...så småningom börjar du känna att snabbverktygen kanske inte ger det resultat du är ute efter och först då är du eg. mogen att överväga CS...detta trots att jag jämför med Elements 2.0.
7.0 skall visst vara riktigt riktigt kraftfullt - så med största sannolikhet har avståndet mellan versionerna minskat ytterligare...
Givetvis generaliser jag lite här, och det jag skriver är inte tillämpbart på alla - men kanske kan vara en vägledning i.a.f.
Lycka till,
/ Magnus
På den tiden "alla gjorde det" så körde jag fuleversioner av PS, egentligen utan anledning eftersom jag ändå inte behärskade det.
Men det är länge sedan nu och preskiberat enl. svensk lagstiftning... ;-)
Idag kör jag CS3.3, ärligen inköpt för surt förvärvade slantar..
Min erfarenhet är att du är lite mer utelämnad till dina egna förmågor i fullversionen, då snabbverktygen inte finns (med undantag av ett fåtal). Det är både en förbannelse och en fördel...fördel eg. endast om du behärskar det du vill göra...annars är det risk att man går vilse bland alla möjligheter.
I elements har du realtivt många frihetsgrader samtidigt som du har tillgång till snabbverktyg, vilket kan vara väldigt tacksamt i början...så småningom börjar du känna att snabbverktygen kanske inte ger det resultat du är ute efter och först då är du eg. mogen att överväga CS...detta trots att jag jämför med Elements 2.0.
7.0 skall visst vara riktigt riktigt kraftfullt - så med största sannolikhet har avståndet mellan versionerna minskat ytterligare...
Givetvis generaliser jag lite här, och det jag skriver är inte tillämpbart på alla - men kanske kan vara en vägledning i.a.f.
Lycka till,
/ Magnus
gorse
Aktiv medlem
Allt som snabbverktygen kan i Elements går att göra manuellt också i elements. Man måste inte trycka på autokorrekt på allt.
Om man har kört Elements ett tag och byter till CS tror jag att man åtminsitone inledningsvis kommer tycka att CS är sämre på många saker. Bara en sån enkel sak som att räta upp horisonten:
På elements, Välj snabbverktyget "räta upp bilden" markera ut var horsonten är, Enter och horisonten är upprätad och kroppad.
I CS? Utan nån guide i nån tidnining hade jag nog aldrig listat ut det. I vertygslådan under Eyedropper, högerklick så hittar man en linjal. Välj den. Rita ut horisonten. Gå sen till Image, rotate canvas, arbitrary. Nu sker miraklet... Photoshop kommer ihåg vinkeln från linjalen. Välj det förvalda värdet. Enter. Nu är bilden upprätad.
Nu är gäller det att kroppa bilden. Vilken är ett annat äventyr. I elements finns nått kryss "behåll propotioner". I CS, markera hela bilden, håll ner SHIFT och dra in ett hörn. Svårt att pricka exakt. Har nån nått förlag hur man kroppar exakt det som är utanför bild är jag ett idel öra.
För min del, om man är amatörfotograf har jag svårt att se varför man skall lägga över 10000 på ett program när man får nästan samma anpassat för konsumenter för en tiondel av priset. Jag skulle hellre köpa ett objektiv eller bättre kamera för pengarna.
Jag tror att det är läge att byta till CS när man tycker att fler bittar i bilderna är väldigt angeläget, inte antalet knappar i verktygslådan.
Om man har kört Elements ett tag och byter till CS tror jag att man åtminsitone inledningsvis kommer tycka att CS är sämre på många saker. Bara en sån enkel sak som att räta upp horisonten:
På elements, Välj snabbverktyget "räta upp bilden" markera ut var horsonten är, Enter och horisonten är upprätad och kroppad.
I CS? Utan nån guide i nån tidnining hade jag nog aldrig listat ut det. I vertygslådan under Eyedropper, högerklick så hittar man en linjal. Välj den. Rita ut horisonten. Gå sen till Image, rotate canvas, arbitrary. Nu sker miraklet... Photoshop kommer ihåg vinkeln från linjalen. Välj det förvalda värdet. Enter. Nu är bilden upprätad.
Nu är gäller det att kroppa bilden. Vilken är ett annat äventyr. I elements finns nått kryss "behåll propotioner". I CS, markera hela bilden, håll ner SHIFT och dra in ett hörn. Svårt att pricka exakt. Har nån nått förlag hur man kroppar exakt det som är utanför bild är jag ett idel öra.
För min del, om man är amatörfotograf har jag svårt att se varför man skall lägga över 10000 på ett program när man får nästan samma anpassat för konsumenter för en tiondel av priset. Jag skulle hellre köpa ett objektiv eller bättre kamera för pengarna.
Jag tror att det är läge att byta till CS när man tycker att fler bittar i bilderna är väldigt angeläget, inte antalet knappar i verktygslådan.
jdandanell
Aktiv medlem
Håller med dig i stort Göran och själv kör jag Elements framför CS men det finns ett litet aber med att använda "behåll proportioner" när man croppar. I Elements så interpoleras bilden upp till den bredd/höjd som originalbilden är när man väljer en mindre del av bilden och croppar....
...
Så med andra ord så blir det till att dra i hörn även i Elements
gorse
Aktiv medlem
Å tusan? Jag trodde i min enfald att det var förhållandet höjd och bredd som behölls, inte att faktisk storlek. Tack för tipset.
Fast för så små interpoleringar som några graders vridning kanske inte gör så mycket? Jag såg Scotts bok om fotoshop att om man skall förstora en bild till posterstorlek skall man göra det i steg om 10% flera gånger. Det ger bättre resultat än att skriva 200% större i ett bräde.
Fast för så små interpoleringar som några graders vridning kanske inte gör så mycket? Jag såg Scotts bok om fotoshop att om man skall förstora en bild till posterstorlek skall man göra det i steg om 10% flera gånger. Det ger bättre resultat än att skriva 200% större i ett bräde.
Mangepange
Aktiv medlem
Jag är ledsen om jag uttryckte mig otydligt - jag anser inte att man skall välja PS för antalet knappar eller funktioner utan bara om man känner att man behärskar bildbehandling så till den grad att man klarar av att skapa ett bättre slutresultat med "fullversionen".
Jag personligen är inte där ännu, men jag fick möjlighet att köpa en studentlicens i samband med en utbildning och nu tror mig komma till den punkten inom kort...om jag inte ovetandes redan är där kanske till och med...
Jag tycker det är lite tråkigt att du använder felaktiga exempel för att beskriva nackdelar i PS.
JAG upplever inte upprätning i PS som särskilt svår, men...visst, du måste veta handgreppen - men är det inte så med allt?
Men jag kan hålla med om att de borde kunna göra ett enklare kommando till den funktionen, men de utgår väl ifrån att ett proffs klarar av att hålla ordning på raka linjer vid fototillfället antar jag.
Vad gäller croppning av bild så är det busenkelt att få rätt förhållande på en bild förutsatt att du vet originalstorleken...det är bara att knappa in förhållandet mellan sidorna i ett par rutor och dra ut en markeringen...sen kan du finjustera vart den skall ligga innan du väljer att beskära bilden. Jag använder nästan aldrig det egentliga crop-verktyget.
MEN däremot så tror jag att ditt övergripande resonemang stämmer - för de allra flesta så uppstår aldrig behovet av PS egentligen...
Hade inte mitt intresse varit så stort att jag sökt utbildningar för att utveckla mig så hade jag aldrig köpt fullversionen utan mer sannolikt Elements 7.0.
Men jag ogillar mycket starkt att överlämna beslut om hur min bild skall var i händerna på andra - sålunda gillar jag inte autoverktyg och heller inte att skicka iväg negativ för framkallning.
Med mångavänliga hälsningar,
/ Magnus
Jag personligen är inte där ännu, men jag fick möjlighet att köpa en studentlicens i samband med en utbildning och nu tror mig komma till den punkten inom kort...om jag inte ovetandes redan är där kanske till och med...
Jag tycker det är lite tråkigt att du använder felaktiga exempel för att beskriva nackdelar i PS.
JAG upplever inte upprätning i PS som särskilt svår, men...visst, du måste veta handgreppen - men är det inte så med allt?
Men jag kan hålla med om att de borde kunna göra ett enklare kommando till den funktionen, men de utgår väl ifrån att ett proffs klarar av att hålla ordning på raka linjer vid fototillfället antar jag.
Vad gäller croppning av bild så är det busenkelt att få rätt förhållande på en bild förutsatt att du vet originalstorleken...det är bara att knappa in förhållandet mellan sidorna i ett par rutor och dra ut en markeringen...sen kan du finjustera vart den skall ligga innan du väljer att beskära bilden. Jag använder nästan aldrig det egentliga crop-verktyget.
MEN däremot så tror jag att ditt övergripande resonemang stämmer - för de allra flesta så uppstår aldrig behovet av PS egentligen...
Hade inte mitt intresse varit så stort att jag sökt utbildningar för att utveckla mig så hade jag aldrig köpt fullversionen utan mer sannolikt Elements 7.0.
Men jag ogillar mycket starkt att överlämna beslut om hur min bild skall var i händerna på andra - sålunda gillar jag inte autoverktyg och heller inte att skicka iväg negativ för framkallning.
Med mångavänliga hälsningar,
/ Magnus
Allt som snabbverktygen kan i Elements går att göra manuellt också i elements. Man måste inte trycka på autokorrekt på allt.
ztenlund
Aktiv medlem
Jag kör oftast bara med Free Transform + Crop.Jag tycker det är lite tråkigt att du använder felaktiga exempel för att beskriva nackdelar i PS.
Dvs: Ctrl+A, något markeringsverktyg valt, högerklick, Free Transform och sedan vrida och vända lite tills det ser bra ut. Ibland tar jag en fulvariant genom att jämföra med ett öppet fönster, garanterat rakt.
Några andra varianter är:
I Camera Raw kan man köra straighten för övrigt. Välj verktyget och dra en linje läns det som ska vara rakt. Här vrids dock bara hela markeringen runt till en början. Vet inte i vilka versioner möjligheten finns.
Du kan räta upp i Lens Correction också genom att ange antal grader som bilden ska vridas.
Det finns ofta otroligt många sätt att åstadkomma samma sak i CS. Jag är inget CS-geni men jag tror jag skulle bli omåttligt irriterad på Elements men det är nog för att jag är så van vid riktiga PS. Första versionen jag körde på egen dator var nog 6.0, sedan 7.0, CS2 och nu CS4. Första versionen jag kom i kontakt med var nog 5.5 tror jag. Kanske lite svårt att byta till ett "fördummat" program då. Har prövat GIMP och lite allt möjligt annat men nej, Photoshop är det jag trivs med.
Börjar man på nytt och inte är van så räcker säkerligen Elements långt.
dokido
Aktiv medlem
det finns ju tusen sätt att göra saker i cs
crop: välj M markering/selection + crop från menyn
straighten: dubblera bilden (eller dubbleklicka och tryck enter så blir den ett lager), välj edit/transform/rotate
fast jag gillar inte rutnätet, fast det ska väl gå och ställa in så det passar har jag för mig
crop: välj M markering/selection + crop från menyn
straighten: dubblera bilden (eller dubbleklicka och tryck enter så blir den ett lager), välj edit/transform/rotate
fast jag gillar inte rutnätet, fast det ska väl gå och ställa in så det passar har jag för mig
gorse
Aktiv medlem
Det var aldrig min avsikt att racka ner på PS. I så fall är jag lika ledsen med, att jag utryckte mig än mer otydligt.Jag är ledsen om jag uttryckte mig otydligt - jag anser inte att man skall välja PS för antalet knappar eller funktioner utan bara om man känner att man behärskar bildbehandling så till den grad att man klarar av att skapa ett bättre slutresultat med "fullversionen".
Jag menade inte att det var nackdelar i Photoshop CS, utan att Elements har enklare verktyg och enklare handhavande för glada fritidsredigerare. Jag tycker inte ens att man kan tala i termer om "Fullstora" photosshop och "lillebror" Elements, utan det är två olika program för olika kundkretsar. Jag ångrar redan sista meningen i mitt inlägg om antalet knappar.
Att jag valde "räta upp horisont" i mitt exempel är för jag trodde det var ett enkelt exempel som alla provat på.
Ztenlund, prova linjalen enligt mitt exempel skall du se vad lätt det är att räta upp helt rakt, på samma sätt om du är van i Camera raw.
Mangepange
Aktiv medlem
OK, det är lugnt..
I sakfrågan är vi faktiskt överens egentligen.
Det är i princip två olika program avsedda för två olika kundgrupper - men de delar på många av algoritmerna - men Elements duger med största sannolikhet för merparten hobbynissar som oss...
Ha det bra,
/Magnus
I sakfrågan är vi faktiskt överens egentligen.
Det är i princip två olika program avsedda för två olika kundgrupper - men de delar på många av algoritmerna - men Elements duger med största sannolikhet för merparten hobbynissar som oss...
Ha det bra,
/Magnus