Annons

Välsorterad handlare som har fabriksnya manuella Nikonobjektiv i lager?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Okker

Aktiv medlem
Hej,

är det någon som kan tipsa om en välsorterad handlare i sverige som kan tänkas ha fabriksnya manuella Nikkor-objektiv i lager, alternativt någon handlare som kan hjälpa till att importera?

Eller är jag tvungen att vända mig till den amerikanska marknaden med tillhörande tull och momspåslag?

Tack på förhand

LP-foto i Stockholm har iallafall haft det tidigare, troligen också Schönherrs.

Annars finns ju Robert White i England och Ffordes i Skottland, bägge ytterst välrenommerade (och då slipper du tull och momspåslag). De borde ha en del manuella objektiv.

Edit: Jag höll ju på att glömma Greys of Westminster, också i England.

Hej,

är det någon som kan tipsa om en välsorterad handlare i sverige som kan tänkas ha fabriksnya manuella Nikkor-objektiv i lager, alternativt någon handlare som kan hjälpa till att importera?

Eller är jag tvungen att vända mig till den amerikanska marknaden med tillhörande tull och momspåslag?

Tack på förhand

Nikon har väl manuella objektiv i sin egen web-shop?
Vet inte om det är billigaste stället men de finns i alla fall :)

Alltså, vänder du dig till en handlare kommer det naturligtvis också tull och moms på det hela. Eller hoppas du på att någon handlare har smuggling på servicelistan?

För övrigt skulle det förvåna mig om någon har fabriksnya manuella objektiv hemma i lager. Det är ju inte årets julklapp direkt, och har väl inte varit sedan mitten av 80-talet eller nått.

/Maverick

Grays hade jag glömt bort att de fanns. Tittade av en slump in där för många år sedan och sedan föll de i glömska

Tack för flera bra tips. Jag tror tyvärr inte att varken Schönherrs eller LP-Foto har så mycket manuellt fabriksnytt i lager längre.

Intressant att notera är att priserna på optik är stor mellan USA och Europa vad det verkar. Med tull och moms verkar staterna kunna vara uppemot 25% billigare.

Hur gäller garantierna (om vi bortser från gråimport). Om jag köper en glugg i Europa så kan jag lämna den till en verkstad i Sverige, hur är det om jag köper en glugg från staterna?

Lämna in den kan du väl alltid göra men jag tror inte det är världsgaranti på dom om det är det du tänker på.

Köper du i europa så täcker garantin, men de flesta butiker tar ut en administrationsavgift på 3-500:- för att skicka dina prylar.

/Maverick

Hej! Tyvärr inget jag kan rekommendera då jag köpte ett 50mm 1.2 Ais splitter nytt, men redan efter ett år började bländarlamellerna att sega... Tänk på att även om de är "nya" så är de antagligen tillverkade för typ 20 år sen..

Köper jag i Europa lämnar jag in till Lasses i Saltsjö-Boo, eftersom det isf väl kvittar var jag lämnar in grejerna på lagning.

/Johan

Lämna in den kan du väl alltid göra men jag tror inte det är världsgaranti på dom om det är det du tänker på.

Köper du i europa så täcker garantin, men de flesta butiker tar ut en administrationsavgift på 3-500:- för att skicka dina prylar.

/Maverick

Man ser väl på garantisedeln när gluggen är tillverkad. Annars kan man väl via serienummer och nikonsiten här hitta en ungefärlig uppskattning om i vilket decennium gluggen är tillverkad.

Var det någon affär du inte kunde rekommendera? Eller var det att köpa fabriksnytt du inte kunde rekommendera?

Just 50:an tillverkades väl fortfarande för ett år sedan iaf så det är ju lite trist om det finns ett så stort restlager på dem så att du hittat en gamling.

Noterade att Grays har ett års garanti på sina begagnade saker, så det är väl det man betalar för om man köper därifrån?

/Johan

Hej! Tyvärr inget jag kan rekommendera då jag köpte ett 50mm 1.2 Ais splitter nytt, men redan efter ett år började bländarlamellerna att sega... Tänk på att även om de är "nya" så är de antagligen tillverkade för typ 20 år sen..

De AIS-objektiv jag köpt nya på senare år har serienummer som visar att de varit tillverkade som tidigast 2006.

Aperturuk.com säljer normalt begagnat, men har även några nya objektiv till bra pris.

Nikonstore.se har de flesta i lager.

ANNONS
Götaplatsens Foto