Annons

Vilket första objektiv ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)
.

Hej igen!

Hur väl fungerar 55-250 inomhus? Så som jag förstått det verkar IS inte vara något många av er verkligen behöver ha i objektivet. Så med IS kanske inte är något jag behöver eftersträva att ha i mitt objektiv.
Tack på förhand:)

Jag tror nog de flesta håller med om att IS är en stor fördel att ha - speciellt på en telezoom. Det hjälper till i många situationer, inte minst porträttfoto utan stativ. Jag skulle inte köpa en telezoom utan IS idag - speciellt inte i det här segmentet där prispåslaget är minimalt.

55-250 funkar inomhus men för inomhusbruk är sannolikt en zoom med kortare brännvidd och mer ljusstyrka att föredra eller ett ljusstarkt fast objektiv, t ex 50/1.8.
 
Inga frågor är superdumma. Det här med bländare är inte så lätt, men du har rätt i att en zoom med variabel bländare har sämre ljusinsläpp ju mer man zoomar. 70-300/ 4-5,6 får då som sagt 5,6 om du zoomar maximalt dvs. 300mm. Det får man lära sig leva med och visst vore det bättre med fast bländare 2,8 över hela zoomomfånget, men då blir objektivet mycket större, tyngre och väldigt mycket dyrare.

Tack snälla Claes för förklaringen!
 
Jag tror nog de flesta håller med om att IS är en stor fördel att ha - speciellt på en telezoom. Det hjälper till i många situationer, inte minst porträttfoto utan stativ. Jag skulle inte köpa en telezoom utan IS idag - speciellt inte i det här segmentet där prispåslaget är minimalt.

55-250 funkar inomhus men för inomhusbruk är sannolikt en zoom med kortare brännvidd och mer ljusstyrka att föredra eller ett ljusstarkt fast objektiv, t ex 50/1.8.

Tack för info. Hm...jo men, om jag vill ha med zoom, och fota inomhus...vad finns då?! För 50/1.8 ex.vis har ju ingen zoom...
 
Tack för info. Hm...jo men, om jag vill ha med zoom, och fota inomhus...vad finns då?! För 50/1.8 ex.vis har ju ingen zoom...

Nej 50/1.8 är ett fast objektiv.

Det du skall titta på är zoomar som har ett omfång typ 17-55 och där bländaren är 2.8. Canon, Tamron och Sigma har sådan zoomar. De kostar dock en del pengar om man vill ha med stablisering.

Kolla på t ex cybeprhphoto.se så får du överblick över utbudet och prislägen.
 
Säkert en super dum fråga...men om man exempelvis har en 70-300 mm, kombinerat med 4-5,6, betyder det att ju längre brännvidd man har, desto större ljusinsläpp behövs och då behöver man ha en bländare som är större än 4-5,6, exempelvis en 2.8 eller liknande?
Du har förstått alldeles rätt.
 
Två kommentarer bara:

1:
50mm fast optik har ett ganska litet bildutsnitt på APS-C kameror. Det är närmast nästan ett porträttobjektiv. Det är ett bra o billigt objektiv, men kanske inte världens mest flexibla.

Canon Kit-Zoomen EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS II Är också ett bra o billigt objektiv, och nästan oändligt mycket mer flexibelt och välägnat vanliga fototillfällen. Enl. mig, är detta det första objektiv en nybliven Canon-hus ägare borde satsa på. Bl.a därför att det är så j**la bra.

2:
Kolla gärna in liknande trådar i 'Canon' forumet.
 
Säkert en super dum fråga...men om man exempelvis har en 70-300 mm, kombinerat med 4-5,6, betyder det att ju längre brännvidd man har, desto större ljusinsläpp behövs och då behöver man ha en bländare som är större än 4-5,6, exempelvis en 2.8 eller liknande?

Bländartalet är kopplat till brännvidden. Så bländare 4 är en större öppning för 300mm än bländare 4 för 70mm. Just detta leder typiskt till moderna zoomar får mindre bländare (dvs större tal) vid lång brännvidd.

Man behöver inte större bländare för längre brännvidd.

Det kan visserligen vara bra att ha, därför att man tenderar att behöva kortare tider till längre brännvidder, för att undvika skaknings-oskärpa. Det är dock ett fantastiskt dyrt nöje. Och enligt mig skall det mycket till, för att det skall vara värt alla nackdelarna. Det går att komma mycket långt genom att skruva upp ISO (brusreducera i efterbehandling), använda IS, eller varför inte tom stativ.
 
andra tankar

Hej Sofie

Jag ser att många rekommenderat 50 1.8, och den är jättekul objektiv om du vill fota porträtt osv, men du kommer nog känna dig ganska begränsad med den. Det finns andra alternativ som tex tamron 17-50 f2.8, eller sigma 18-50 f2.8. Det som skulle passa dig är en sigma 17-70 2.8-4.0 OS, den kan du ta med vidvinkel, porträtt, med bättre zoom, och den har rätt bra makromöjligheter, dessutom får du med stabilisator på köpet så det är perfekt. Den har bra byggkvalité och är ett perfekt nybörjarobjektiv.

En canon 70-200 kommer kännas för tung för dig med tanke på den lätta kameran du har och det kan bli lite jobbigt att släpa på en jätteobjektiv.

Den kostar förresten runt 1700 - 2000kr begagnat, och 3000ny, givet köp.
Lycka till
/Edin
 
Hej Sofie

Jag ser att många rekommenderat 50 1.8, och den är jättekul objektiv om du vill fota porträtt osv, men du kommer nog känna dig ganska begränsad med den. Det finns andra alternativ som tex tamron 17-50 f2.8, eller sigma 18-50 f2.8. Det som skulle passa dig är en sigma 17-70 2.8-4.0 OS, den kan du ta med vidvinkel, porträtt, med bättre zoom, och den har rätt bra makromöjligheter, dessutom får du med stabilisator på köpet så det är perfekt. Den har bra byggkvalité och är ett perfekt nybörjarobjektiv.

En canon 70-200 kommer kännas för tung för dig med tanke på den lätta kameran du har och det kan bli lite jobbigt att släpa på en jätteobjektiv.

Den kostar förresten runt 1700 - 2000kr begagnat, och 3000ny, givet köp.
Lycka till
/Edin

Jag håller med. Jag har själv en 50mm 1,8 som jag använder mycket, men man BLIR begränsad inomhus. Speciellt eftersom den i det här fallet inte ska sitta på en FF. Jag har också en Canon 17-55mm 2,8 som fungerar bra inomhus på min 7D (som också är en crop-camera, precis som trådskaparens).

Om 17-55mm 2,8 känns för dyr kanske något av de objektiv riddler tipsade om passar trådskaparen. Jag har personligen inte kollat upp dem, då jag inte har något behov av dem.

Annars kanske en idé skulle vara en superzoom!?! Nån 18-200mm. Då får man ju väldigt stora möjligheter. Ja, jag vet att man får tumma lite på kvalitén, men jag har faktiskt ägt en själv, för några år sen och var inte missnöjd - inte med tanke på priset på och användningsområdena.

/Jonas
 
ANNONS