Annons

Vilket första objektiv ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziz

Medlem
Hej, jag heter Sofie och är inte så van med att aktiv delta i forum, utan brukar läsa vad som andra skriver, utan att kommentera. Men denna gång känner jag mig förvirrad och skulle verkligen uppskatta hjälp. Jag har köpt en 1100d canon utan IS, pga. priset på 2000 spänn (alternativet var nikon d3100 VR för 3000 kr). Jag tänkte i stället lägga till ett nytt objektiv med IS för ca 1000-1500 kr. Hade beslutsångest om vilken kamera jag skulle köpa, men nu är det gjort:)
Och jag undrar, så som de flesta verkar undra: vad ska jag köpa för "första objektiv" tycker ni som är erfarna? Jag älskar att fota ansikten- kanske främst inomhus. Men även utomhus på somrarna. Jag tycker om att fånga ögonblick och ta foton medan folk pratar och inte är medveten om att jag fotograferar dem. Men jag tycker även om att ta foton på landskap- men detta är främst då jag är på semester ett par gånger per år utomlands. Så främst här hemma i Sverige i vardagen, fotograferar jag familjen, vänner, på middagar, på fester etc. Jag tycker om att ta närbilder på ansikten.
Min syster har en canon 450d, samt en tillhörande 70-300 mm objektiv- och hon får fantastiska ansiktsfoton "close-up:s". Det är suddigt i bakgrunden, och ansiktena kommer fram så härligt och nära. Det ser riktigt proffsigt ut. Så, det jag har funderat själv genom det jag har läst på internet under flera timmar, är en 70-200 mm som verkar vara standard, eller en 50 mm fast objektiv (fast det är ju kul att zooma å andra sidan), eller en macro av något slag. Skulle verkligen uppskatta hjälp. Tack så mycket på förhand. Mvh Sofie
 
Börja med en 50/1,8, ett riktigt bra objektiv till det låga priset. Särskilt som du vill fota porträtt inomhus så är det bra med inte för stor brännvidd samt det stora öppningen som 1,8 ger, vilket ger en fin bakgrundsoskärpa. Som du skriver så får man en oskärpa även med tele, pga att bakgrunden trycks ihop men det är inte lämpligt inomhus och de har oftast sämre ljustyrka (iaf i den lägre prisklassen).

Makro är alltid kul och det passar också till portätt iaf utomhus, här finns Canon 100/2,8 som du hittar begagnat till ett vettigt pris.

Ett begagnat 70-200/4 utan IS kan du också få till ett vettigt pris
 
Jag håller med! Ett 70-200/4 som lite lyxigare alternativ och ett 50/1,8 som budgetalternativ.

Eftersom du verkar vara intresserad av macro kanske ett Canon 60/2,8 kan vara intressant också! Det fungerar jättebra till porträtt också.
 
Vad som brukar betraktas som porträttobjektiv är korta teleobjektiv. Mellan 80 och 135 mm ungefär.
Detta för att de anses ge ett fördelaktigt perspektiv av människans ansikte.
En crop kamera som du har ger en annan bild än det gett med en småbildskamera (24X36 mm)
Så du skall multiplicera med 1,6. Ett 50 mm på din kamera motsvarar alltså 80 mm i fullformat.
Alltså ett utmärkt objektiv för porträtt. Dessutom extremt billigt men med erkänt bra egenskaper så länge vi inte pratar byggkvalitet.
I många lägen på middagar och fester är ett zoomobjektiv att föredra eftersom det är svårt att zooma med fötterna hela tiden.
Tyvärr kostar bra zoomar betydligt mer än din budget. En Canon 70-200/4 IS eller en Sigma70-200/2,8 APO EX HSM. Jag har båda och jag måste säga att Sigman är fantastiskt skarp och kan mäta sig med Canon 70-200/4 IS som är ett mycket bra objektiv.
Har du tur kan kanske hitta Sigman till ett riktigt bra pris.

Här är en bild jag tog i Julas med min gamla trotjänare.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/338537/2823239.htm
 
Jag tänkte i stället lägga till ett nytt objektiv med IS för ca 1000-1500 kr.

Om du tittar på nya objektiv så finns det väl bara ett som kvalar in i den prisklassen med IS och det är 18-55:an från Canon. Jag gissar dock att du redan har ett sådant (fast utan IS) så det kanske är lite tråkigt.

Även om du tittar på begagnat så är det ju inget jätteutbud av objektiv i den prisklassen med stabilisering.

Jag instämmer i rekommendationerna ovan, köp ett 50 1.8. Det är otroligt billigt och ger väldigt stora möjligheter. Det saknar dock IS. Börja med att köpa ett nytt objektiv. Det ger dig möjlighet att känna dig fram till nästa steg.

Några alternativ att kolla på om IS verkligen är viktigt:

Canons telezoom 55-250. Där får du ett helt OK objektiv som har IS. Det fungera utmärkt till porträtt utomhus. Perfekt om du vill kunna fota t ex porträtt på en sommarfest utan att personen känner sig iaktagen. Lågt pris (under 2.000 nytt) och låg vikt.

Canons 18-135 med IS. Finns i två varianter under 4000. Den första varianten bör gå att hitta billigt begagnat.

PS. Fin bild Mats!
 
Hej igen! Tack för alla svar, och vad fort ni svarade:)! Så om jag sammanfattar förslagen som flest rekommenderat mig är det 50/1.8 samt en 70-200/4 IS. Dock verkar 50/1.8 ej finnas med IS. Jag vill nog helst ha bildstabilisator, samt helst köpa nytt i en affär/på internet.
Jag har inte riktigt förstått vad skillnaden är mellan sigma, canon etc. Min systers objektiv var sigma och det kostade bara ca 1800 kr för fyra år sedan, så innebär det att Sigma vanligtvis har billigare objektiv än canon? Samt, var kan man gå och känna och pröva olika objektiv, där expediten faktiskt är kunnig?! Eller köper ni alla direkt från nätet på en gång?
Sedan, bör jag fota i jpeg eller i raw?
En sista fråga- min canon 1100d verkar innehålla AF enligt vad jag har läst, men 18-55 objektivet som följer med har AF (men inte IS). Innehåller mitt kamerahus verkligen AF? Det är så mycket med denna nya fotovärld som öppnat upp sig för mig som känns lite komplicerat och klurigt att bara försöka läsa sig till. Så ju lägre bländartal, 1.8 i st för 4, desto bättre för att få oskarp bakgrund och bättre djup i bilden? Har jag förstått det rätt då? (har försökt läsa in mig på olika foto-beteckningar på nätet). Ska man inte hellre ha rörliga bländare?
Tack så mycket på förhand, mvh Sofie
 
Hej, ja din kamera har AF tillsammans med objektiven.
Själva AF motorn sitter i objektiven och styrningen av det i kamerahuset.
Det finns även objektiv utan autofokus att köpa till din kamera. De flesta objektiv har däremot autofokus nuförtiden.
Du ska nog inte vara rädd för att köpa 50/1.8 även om det inte har IS.
IS hjälper mot skakningsoskärpa, dvs dina egna skakningar. Fördelen med ett ljusstarkt objektiv är att du kan fotografera på kortare slutartider och då brukar inte skakningsoskärpa uppstå.
Jag skulle rekommendera dig att läsa på om förhållandet mellan slutartider och bländare.
Fördelen med ljusstarka objektiv är att du får mjukare bakgrunder och kortare skärpedjup på stor bländare och kan fånga rörelser på kortare tider. IS hjälper inte mot rörelseoskärpa, dvs, att motivet rör sig. Tänk på att bländarens värden innebär att 1.8 är en stor bländare och 22 är en liten bländare. Bländarsteg brukar mätas i hela steg som t.ex. 1.4 2.0 2.8 4.0 5.6 8 11 16 22 osv.
det brukar gå att ställa in värden även mellan de hela stegen som t.ex. 3.5
Man brukar här hemma ersätta punkten med ett komma. (Tex. 1,4 2,0 osv.)
 
Ja välkommen till fotograferingens underbara värld. Det är mycket att ta in i början och det är bara att försöka läsa in sig. Man bör förstå samspelet mellan ISO, tid och bländare och hur detta påverkar bilden. Inte minst skärpedjup och risk för skakningsoskärpa. I de miljöer du säger att du främst vill fotografera, middagar och fester så är det ofta ganska dåligt med ljus. Det gör att man endera måste använda blixt, ljusstark optik eller långa slutartider. IS är bra för att klara långa slutartider men hjälper inte ett dugg om personen du fotar rör på sig.
Om du nu är ny inom fotografering så skynda långsamt. Kameror sjunker snabbt i värde medan bra objektiv behåller sitt värde betydligt bättre.
Börja med ett 50/1,8 för du kan inte få mer optik för det priset. Den är som en plastbit men presterar otroligt bra och med bra ljusstyrka.
Sedan kan du efter ett tag bedöma om det är en 70-200 som är nästa steg eller en vidvinkelzoom. Glöm inte heller bort att det finns många fasta objektiv med bra prestanda till betydligt lägre priser än bra zoomar.
Sedan är en extern blixt eller två bra att ha i de miljöer du vill fota i. Många tycks tror att ljusstyrka är lösningen på allt men det skärpedjup man får på t.ex 85/1,2 gör att man på kortare avstånd bara får ett öga skarpt och näsa samt öron i ett blurr. Effektfullt ibland men ofta inte.
Det finns ett skäl varför porträtt ofta är tagna på bländare 4-5,6 om de är tagna på korta avstånd.
Porträtt med väldigt stor bländare bör användas där de passar in samt lyfter bilden och inte något slentrianmässigt.
Så skynda långsamt och köp objektiv av bra kvalitet. Det lönar sig i längden.
 
Hej, ja din kamera har AF tillsammans med objektiven.
Själva AF motorn sitter i objektiven och styrningen av det i kamerahuset.
Det finns även objektiv utan autofokus att köpa till din kamera. De flesta objektiv har däremot autofokus nuförtiden.
Du ska nog inte vara rädd för att köpa 50/1.8 även om det inte har IS.
IS hjälper mot skakningsoskärpa, dvs dina egna skakningar. Fördelen med ett ljusstarkt objektiv är att du kan fotografera på kortare slutartider och då brukar inte skakningsoskärpa uppstå.
Jag skulle rekommendera dig att läsa på om förhållandet mellan slutartider och bländare.
Fördelen med ljusstarka objektiv är att du får mjukare bakgrunder och kortare skärpedjup på stor bländare och kan fånga rörelser på kortare tider. IS hjälper inte mot rörelseoskärpa, dvs, att motivet rör sig. Tänk på att bländarens värden innebär att 1.8 är en stor bländare och 22 är en liten bländare. Bländarsteg brukar mätas i hela steg som t.ex. 1.4 2.0 2.8 4.0 5.6 8 11 16 22 osv.
det brukar gå att ställa in värden även mellan de hela stegen som t.ex. 3.5
Man brukar här hemma ersätta punkten med ett komma. (Tex. 1,4 2,0 osv.)

Tack så mycket för ditt svar! Jo, jag ska läsa på ytterligare om slutartid och bländare. Men vad är skillnaden mellan Sigma och Canon, samt var kan man gå och klämma och känna på objektiven? Samt, var brukar det vara billigast att handla?
 
Tack så mycket för ditt svar! Jo, jag ska läsa på ytterligare om slutartid och bländare. Men vad är skillnaden mellan Sigma och Canon, samt var kan man gå och klämma och känna på objektiven? Samt, var brukar det vara billigast att handla?

Du kan kolla priser på Pricerunner, det billigaste priset brukar variera. Jag köper ofta på Fotokungen på Kocksgatan nära Medborgarplatsen. De är alltid hjälpsamma och om de har objektivet inne kan du prova det i butiken.

http://www.fotokungen.com/valkommen-till-fotokungen-c-424-1.aspx

När det gäller olika objektivmärken är det olika vilket som är bäst. Jag har inget snabbt svar tyvärr.
Ibland är Sigma bättre än Canon och ibland är Sigma sämre än Canon. Det bästa är nog att läsa tester på nätet och sedan ställa frågor här i trådarna.

En bra site är Photozone: http://www.photozone.de/Reviews/canon-eos

Du ska bara titta på sidan för Canon EOS APS-C eftersom du har en sån kamera.

Sigma är en fristående tillverkare som gör objektiv till många olika kameramärken. Canon gör bara objektiv till sina egna kameror.
 
Ja välkommen till fotograferingens underbara värld. Det är mycket att ta in i början och det är bara att försöka läsa in sig. Man bör förstå samspelet mellan ISO, tid och bländare och hur detta påverkar bilden. Inte minst skärpedjup och risk för skakningsoskärpa. I de miljöer du säger att du främst vill fotografera, middagar och fester så är det ofta ganska dåligt med ljus. Det gör att man endera måste använda blixt, ljusstark optik eller långa slutartider. IS är bra för att klara långa slutartider men hjälper inte ett dugg om personen du fotar rör på sig.
Om du nu är ny inom fotografering så skynda långsamt. Kameror sjunker snabbt i värde medan bra objektiv behåller sitt värde betydligt bättre.
Börja med ett 50/1,8 för du kan inte få mer optik för det priset. Den är som en plastbit men presterar otroligt bra och med bra ljusstyrka.
Sedan kan du efter ett tag bedöma om det är en 70-200 som är nästa steg eller en vidvinkelzoom. Glöm inte heller bort att det finns många fasta objektiv med bra prestanda till betydligt lägre priser än bra zoomar.
Sedan är en extern blixt eller två bra att ha i de miljöer du vill fota i. Många tycks tror att ljusstyrka är lösningen på allt men det skärpedjup man får på t.ex 85/1,2 gör att man på kortare avstånd bara får ett öga skarpt och näsa samt öron i ett blurr. Effektfullt ibland men ofta inte.
Det finns ett skäl varför porträtt ofta är tagna på bländare 4-5,6 om de är tagna på korta avstånd.
Porträtt med väldigt stor bländare bör användas där de passar in samt lyfter bilden och inte något slentrianmässigt.
Så skynda långsamt och köp objektiv av bra kvalitet. Det lönar sig i längden.

Tack så mycket Mats. Jo, är nog mest inomhusbilder. Hehe, "fester" kanske jag inte går på så mycket längre så det kanske var fel uttryckt av mig, men har alltid kameran med i högsta hugg var jag än går i princip (på fritiden).
Jo, det var lite därför jag köpte Canon 1100d för 2000 kr i st för Nikon 3100d för 3000 kr trots att Nikons skulle vara snäppet vassare. Jag tänkte satsa mer på objektiven i stället:) Då börjar jag nog med 50/1.8 så som du och ni andra skriver, och börjar därifrån. Tålamod och att skynda långsamt är inte mina starkare personlighetsdrag;) Funderar faktiskt på en extern blixt i ett senare skede, så det är ett bra tips.
Men då 50/1.8 verkar ha en ganska stor bländare, är inte 70-200/4 bättre då för porträtt och djup i bilden? Samt, en till fråga- du nämnde bländare 4-5,6....är det bättre att bländaren är rörlig tillsammans med zoom?
 
Tack så mycket för ditt svar! Jo, jag ska läsa på ytterligare om slutartid och bländare. Men vad är skillnaden mellan Sigma och Canon, samt var kan man gå och klämma och känna på objektiven? Samt, var brukar det vara billigast att handla?

Sigma, Tamron och Tokina brukar kallas för "tredje-parts tillverkare". Det innebär att de gör objektiv till fler än ett system. Sigma gör t ex objektiv som passar Nikon, Canon mfl. Det är dock olika varianter för de olika system.

Så till din kamera passar alltstå Canons objektiv samt de objektiv från Sigma, Tamron och Tokina som har Canon-fattning.

Normalt sett är t ex Sigma och Tamron något billigare än Canon, men inte alltid.

Det som styr priset på ett objektiv är flera saken, men ett ljusstarkt objektiv (stor bländare, liten siffra) är generellt sett dyrare än ett ljussvagt. Ett objektiv med bildstabilisering är generellt sett dyrare än ett utan.

Att din systers objektiv var billigt beror sannolikt på att det inte är speciellt ljusstarkt.

För att få en uppfattning om vad som finns på marknaden, kolla in siter som cyberphoto.se och scandinavianphoto.se. Dessa siter är inte alltid billigast men brukar ha ett bra utbud (själv handlar jag ofta från cyberphoto).
 
Tålamod och att skynda långsamt är inte mina starkare personlighetsdrag;)

Jag tycker du skall börja fota med det objektiv du har.

Ta fram kamerans manual och läs lite!

Stätt en vinflaska på köksbordet, ställ kameran i A-läget, ställ ISO på 800.

Vrid på ratten så ändrar sig bländarvärdet. Ta bilder på flaskan med olika bländare och olika zoomning. Studera bilderna i datorn. Hur förändrar sig bilden? Vad händer med bakgrunden?

För att förstå de grundläggande sambanden för foto är trial & error perfekt!
 
....är det bättre att bländaren är rörlig tillsammans med zoom?
Varken eller
EN fördel KAN vara att om du vill ha 4 o du tar flera bilder o zooma så kommer alla bilder att få samma tider med tex 70-200/4
Tar du din systers så kommer tiderna att variera ut mot 300-läget o bli längre.
långa tider o långa brännvidder är ingen bra kompination om man inte använder stativ
 
Tack så mycket Mats. Jo, är nog mest inomhusbilder. Hehe, "fester" kanske jag inte går på så mycket längre så det kanske var fel uttryckt av mig, men har alltid kameran med i högsta hugg var jag än går i princip (på fritiden).
Jo, det var lite därför jag köpte Canon 1100d för 2000 kr i st för Nikon 3100d för 3000 kr trots att Nikons skulle vara snäppet vassare. Jag tänkte satsa mer på objektiven i stället:) Då börjar jag nog med 50/1.8 så som du och ni andra skriver, och börjar därifrån. Tålamod och att skynda långsamt är inte mina starkare personlighetsdrag;) Funderar faktiskt på en extern blixt i ett senare skede, så det är ett bra tips.
Men då 50/1.8 verkar ha en ganska stor bländare, är inte 70-200/4 bättre då för porträtt och djup i bilden? Samt, en till fråga- du nämnde bländare 4-5,6....är det bättre att bländaren är rörlig tillsammans med zoom?

Dyrare zoomar har ofta en största bländare på 2,8 genom hela zoomomfånget. De är ofta dyra, tunga och klumpiga. Fast de har ljusstyrkan. Steget under är zoomar med 4 som största bländare i hela zoomomfånget. Exempel är 17-40/4, 24-105/4, 70-200/4. Sedan finns det en drös billigare zoomar med variabel bländare ofta 4-5,6. De senare hör till Canons budget segment.
Det ser ungefär likadant ut hos Sigma och Tamron. De senare är ofta billigare och kan i vissa fall vara lika bra som Canon.
Rent generellt kan man nog säga att när det gäller objektiv så för man vad man betalar för.
Sedan kan man ju fråga sig om det är värt att betala 20 tusen för ett 70-200/2,8 IS II vilket är nästan dubbelt så mycket som den gamla 70-200/2,8 IS som den ersätter.
En fråga var och en själv måste förhandla med sin plånbok om.
 
Canons telezoom 55-250. Där får du ett helt OK objektiv som har IS. Det fungera utmärkt till porträtt utomhus. Perfekt om du vill kunna fota t ex porträtt på en sommarfest utan att personen känner sig iaktagen.

Hej igen!

Hur väl fungerar 55-250 inomhus? Så som jag förstått det verkar IS inte vara något många av er verkligen behöver ha i objektivet. Så med IS kanske inte är något jag behöver eftersträva att ha i mitt objektiv.
Tack på förhand:)
 
Du kan kolla priser på Pricerunner, det billigaste priset brukar variera. Jag köper ofta på Fotokungen på Kocksgatan nära Medborgarplatsen. De är alltid hjälpsamma och om de har objektivet inne kan du prova det i butiken.

Tack för tipset. Ska gå förbi Fotokungen (såg på nätet att de har lika bra pris som online-butiker) till veckan. Lutar åt 50/1.8 till att börja med. Sedan en telezoom av något slag. Har nog en förkärlek till att zooma, och att så lite längre bort men ändå kunna fånga personen på bild:)
 
Varken eller
EN fördel KAN vara att om du vill ha 4 o du tar flera bilder o zooma så kommer alla bilder att få samma tider med tex 70-200/4
Tar du din systers så kommer tiderna att variera ut mot 300-läget o bli längre.
långa tider o långa brännvidder är ingen bra kompination om man inte använder stativ

Säkert en super dum fråga...men om man exempelvis har en 70-300 mm, kombinerat med 4-5,6, betyder det att ju längre brännvidd man har, desto större ljusinsläpp behövs och då behöver man ha en bländare som är större än 4-5,6, exempelvis en 2.8 eller liknande?
 
Säkert en super dum fråga...men om man exempelvis har en 70-300 mm, kombinerat med 4-5,6, betyder det att ju längre brännvidd man har, desto större ljusinsläpp behövs och då behöver man ha en bländare som är större än 4-5,6, exempelvis en 2.8 eller liknande?

Inga frågor är superdumma. Det här med bländare är inte så lätt, men du har rätt i att en zoom med variabel bländare har sämre ljusinsläpp ju mer man zoomar. 70-300/ 4-5,6 får då som sagt 5,6 om du zoomar maximalt dvs. 300mm. Det får man lära sig leva med och visst vore det bättre med fast bländare 2,8 över hela zoomomfånget, men då blir objektivet mycket större, tyngre och väldigt mycket dyrare.
Man måste inte ha bländare 2,8 till allt. Om du fotograferar utomhus en solig dag så räcker 5,6, däremot en mulen Novemberdag kan 5,6 vara för lite. Många nyare kameror är bra på höga ISO och då spelar det här med ljusstarka objektiv inte lika stor roll. Din kamera är inte bäst på höga ISO, men långt ifrån urusel. Du får oftast en snyggare bakgrundsoskärpa och kortare skärpedjup med ett objektiv med hög ljusstyrka.
 
Nja, det betyder att störa bländaren som objektivet kan ge är 4,5 vid brännvidd 70 och 5,6 vid brännvidd 300. Sedan är det så att när man fotograferar så behöver man kortare tider på 300 än på 70 ta brännvidden genom 1/ så får du ungefär vad du kan hålla om du är lite van, dvs 1/70-1/300.

För att få kortare tider, så är det bra med stora öppningar dvs inget fel att ha tex objektiv med f/2,8 eller f/4, men det är en önskan och inget krav, ett stegs ljusöppning kan kosta 10000 extra eller mer så det är både dyrare och tyngre så det gäller att avgöra vad man vill ha
 
ANNONS