Annons

Vad är det som blir fel ?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
När jag fotar tex pepparkakor i mitt ljustält uppifrån, med svart bakrund och i landskaps läge med blixt med kameran då när jag sedan kollar på displayern då har bilden vridit sej till porträtt läge. Alltså bilden roterar fast den inte ska göra det. Det blir inte så varje gång bara enstaka bilder. Känner inte kameran av vilket läge man fotar i ?
Det är första gången det har hänt för mej så är lite förvirrad. Det är inte inställningarna i kameran som är fel. När jag fotar något annat tex ute i ljus bakrund då vrider sej inte bilden. Lurar jag kameran på nåt vis så att den tror att jag ville fota i porträtt läge ?
Är lite förvirrad och behöver hjälp att fixa detta.

Tyngdkraften styr, så kamera får svårt att veta vad som är upp eller ned när du gör som beskrivet. Därför kan det ibland bli knas.

Du fotar, som du säger, UPPIFRÅN.

Kameran har en liten sensor/vikt som känner av vilket håll bilden ska vara åt (det är den som skramlar om du skakar kameran) . Den fungerar med gravitationens hjälp, och känner av vilken sida på kameran som är nedåt. Fotar du uppifrån fungerar den inte som den ska.

Testa att hålla kameran "normalt/framåt" och som du vill att bilden ska bli. Tippa sedan kameran försiktigt nedåt. Sensorn brukar då hållas kvar i det läge som den var sist.

Troligen håller du kameran så att även lägessensorn blir förvirrad :)
Håller du kameran så gluggen pekar rakt ned i backen så är det ju varken landskap eller porträtt vid lodlinjen. Varje lite avvikelse lär tolkas som du har vridit kameran.
Prova att tilta den bara nån grad och se om det blir bättre.

Edit: Ah, det var fler före medan jag skrev :)

Menyval

Åtminstone i nyare Canoner finns det ett menyval där man väljer om bilden ska roteras i kameran, vid visning på bildskärm eller både och. Jag föredrar att välja bara vid visning på skärm. Det innebär att man när man fotograferar i stående format och sedan tittar på bilden med kameran i liggande läge så kommer bilden att ligga också. Men i gengäld har den full storlek, vilket den ju inte har annars. Om jag mot förmodan skulle behöva se bilden stående kan jag ju vrida kameran...

ALj

Åtminstone i nyare Canoner finns det ett menyval där man väljer om bilden ska roteras i kameran, vid visning på bildskärm eller både och. Jag föredrar att välja bara vid visning på skärm. Det innebär att man när man fotograferar i stående format och sedan tittar på bilden med kameran i liggande läge så kommer bilden att ligga också. Men i gengäld har den full storlek, vilket den ju inte har annars. Om jag mot förmodan skulle behöva se bilden stående kan jag ju vrida kameran...

ALj

Bra poäng. Finns även i min kamera (40D).

ALj

som jag sa så var det ingen inställning i kameran som orsakade problemet

som jag sa så var det ingen inställning i kameran som orsakade problemet
Visserligen inte. Men om man väljer att inte rotera bilden i kameran vet man att man alltid får en bild i full storlek. Oavsett om man håller kameran horisontellt, vertikalt eller parallellt med marken. Så problemet uppstår aldrig.

Det finns egentligen knappast någon anledning alls att låta kameran vrida en bild i höjdformat när man håller kameran i liggformat. Bilden blir pytteliten. Oftast vill man väl kolla om skärpan ligger rätt, och det gör man bättre med en bild som fyller hela rutan. Och så där väldigt svårt är det inte att se på en liggande bild, speciellt inte när den är mycket större än om den varit stående.
ALj

Visserligen inte. Men om man väljer att inte rotera bilden i kameran vet man att man alltid får en bild i full storlek. Oavsett om man håller kameran horisontellt, vertikalt eller parallellt med marken. Så problemet uppstår aldrig.

Det finns egentligen knappast någon anledning alls att låta kameran vrida en bild i höjdformat när man håller kameran i liggformat. Bilden blir pytteliten. Oftast vill man väl kolla om skärpan ligger rätt, och det gör man bättre med en bild som fyller hela rutan. Och så där väldigt svårt är det inte att se på en liggande bild, speciellt inte när den är mycket större än om den varit stående.
ALj

kameran TAR bilden i fel läge.
har ingenting med visningen att göra.
förstår du?

Nej. Menar du att bilden i bildfilen blir på tvären????
/ALj

Vad som avses torde vara:
Hur kameran registrerar kamerans orientering påverkar hur bilden dyker upp i datorn i de flesta program. Alltså får man manuellt rotera bilder som fått fel data, istället för att bilden av sig själv hamnar rätt.

alltså när jag tar bilden i landskapsläge då registreras bilden i porträttläge. förstår du hur jag menar?
själva exponeringen registreras helt fel

Jag tror inte att du tänkt igenom vad det är som egentligen händer. När du tar bilden registreras bildfilen alltid på samma sätt, oavsett hur du håller kameran. Den fyller ut formatet helt, oavsett om du hållit kameran liggande eller stående. Men samtidigt registrerar kameran om du hållit den liggande eller stående och gör en notering om detta i bildfilen. Sedan kan du välja om du vill att denna information ska användas när du visar bilden i kameran, eller på en bildskärm, eller både och.

Men ibland när man riktar kameran rätt upp eller ned kan den missuppfatta situationen och skriva fel riktning i filen. Då kommer bilden att visas fel på kameradisplayen och på bildskärmen. När man ser på bilden på en bildskärm måste man då gå in och rotera bilden själv i tittprogrammet. Man kan nog vrida den på samma sätt i kameran också, jag har aldrig provat. Men vad jag säger är att det är bättre på alla vis att alltid visa bilden på kameradisplayen liggande, även om den har tagits stående. Man utnyttjar då formatet fullt ut så att man inte får en förminskad bild. Om man inte är van att titta på liggande höjdformatsbilder kan man ju vrida på kameran.
ALj

ANNONS
Götaplatsens Foto