Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är det som gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacob vP

Aktiv medlem
Jag hade ett snack med MIN fotohandlare för en tid sedan. Han tyckte det var jättebra med de kunder som kom in och lämnade sina analoga kameror i byte när de köpte en digital kamera. Då visste han att de efter ett tag skulle komma tillbaka för att köpa en... analog kamera. :)

appropå Canon gluggarna nämnt tidigare, så är det så att digitala kameror är mer känsliga för kromatiska abre... nånting... än kameror med film. De behöver därför bättre objektiv. Har inget att göra med vilken kamera som är bäst.

/Jacob
 

Ingemansson

Aktiv medlem
Digitalkameran kan vara skitskoj att leka med, visst. Den ger dig möjlighet att laborera och trixa för en rimlig kostnad, för att hänga ut på webben...

Men, i slutändan så är det ändå mödan och passionen bakom en "riktig" bild som är det enda sanna. Att komponera, framkalla, förstora och visa ett lyckat resultat.

//Andreas
 

Bobbo V

Aktiv medlem
Upplösningen på ett småbildsdia är i lägsta laget. Jag kan inte fatta hur man kan se digitalt som ett alternativ då inte ens Nikons värsting klarar och matcha småbildsdiat. Har alla blivit för bekväma för att använda mellanformat?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Ingemansson skrev:
Digitalkameran kan vara skitskoj att leka med, visst. Den ger dig möjlighet att laborera och trixa för en rimlig kostnad, för att hänga ut på webben...

Men, i slutändan så är det ändå mödan och passionen bakom en "riktig" bild som är det enda sanna. Att komponera, framkalla, förstora och visa ett lyckat resultat.

//Andreas
javisst..lika kul som med trattgramofon och stenkakor..kul..men inget vidare resultat..nä, ska det vara "riktiga" bilder ska det vara digitalt ;)
 

klerk

Aktiv medlem
Bra fotohandlare!

Jag vill bara passa på att rekommendera Foto 7:an på Engelbrektsgatan i Örebro! Kanonkillar som alltid gör vad dom kan för att hjälpa. Har även lite begagnat (den enda i Örebro som pysslar med detta, tyvärr...) :D Berth
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Fredrik H skrev:
Jacob: I den diskussionen jag hade med Canon var det ingen som nämnde Kromatisk Aberration som problemet.

Övriga: Den här diskussionen om dia/digitalt är lite längre gången här istället.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=2095&goto=newpost
Hej hallå!

Glöm inte bort att "killen från Canon" i grund och botten är en försäljare som vill kränga så många som möjligt av Canons nyheter. Knappast nån att citera ;)

(PS Gillar D60:n jag åxå. Har smygtittat en del)

/Jacob vP
 

Jacob vP

Aktiv medlem
.... sen ÄR det så att digital kameror är känsligare för Kromatisk Aberration.

Och ska man va noga så duger inte de enklare gluggarna. det ska till lite bättre grejjer.

/Jacob vP
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jacob vP skrev:
.... sen ÄR det så att digital kameror är känsligare för Kromatisk Aberration.

Och ska man va noga så duger inte de enklare gluggarna. det ska till lite bättre grejjer.

/Jacob vP
japp, det ska vara bra grejer så klart ;)
 

Linmajon

Aktiv medlem
acke skrev:

En annan nackdel med digitalkamera: det ljuskänsliga chipet är känsligt för damm och nedsmutsning. Detta är ett problem på digitalkameror med bytbar optik, eftersom smuts lätt kommer in i kamerahuset. I en konventionell kamera, däremot, tar man ju varje bild på en ny och fräsch, dammfri filmruta.
Nja, det är numera en sanning med viss modifikation.
Canon har löst problemet med en glasskiva strax framför sensorn. Mellan glaset och sensorn är det helt lufttätt. Det innebär att ev. dammkorn på glaset ligger utanför fokus och kommer inte att synas på bilden.
Annars har du helt rätt...:)
 

sagan

Avslutat medlemskap
acke skrev:

En annan nackdel med digitalkamera: det ljuskänsliga chipet är känsligt för damm och nedsmutsning. Detta är ett problem på digitalkameror med bytbar optik, eftersom smuts lätt kommer in i kamerahuset. I en konventionell kamera, däremot, tar man ju varje bild på en ny och fräsch, dammfri filmruta.
japp, det är därför man inte ska köpa digitalkameror med utbytbar optik, bättre med fast opik, som Dimage 5/7 E10/E20 exempelvis, bättre mekaniskt, optiskt osv..smuts skapar ju problem även i analoga systemkamerer..även där är det klart en nackdel med utbytbar optik. naturligtvis är utbytbar optik ett måste om man vill ha vissa brännvider..men klarar man sig med konverter så är det bättre utan utbytbar optik.
med dimage 7 så kan du få från 17mm upp till 400mm med konverter..det bör räcka till de flesta ;)
mvh/Kim
 

KanonCanon

Aktiv medlem
Det finns kameror som har utbytbar optik ch har typ ett skydd för smuts också...

Från ett inlägg:
--------------------------------
Har använt min D30 i över ett år och räkneverket står på ca 13000 och jag har ännu inte rengjort den någon gång. Har bara ett hus så jag byter optiken ganska ofta, försöker bara vara försiktig och göra bytet snabbt.
--------------------------------

Men givetsvis är risken större att få smuts i kameran med utbytbar optik.. men något större problem är det inte..

Sen tycker nog jag att smuts "problemet" är värt att betala för allting som man får..
Objektiven är bättre (men tråkigt nog dyrare) och det finns många att välja mellan :D
 

sagan

Avslutat medlemskap
Peter_o skrev:

Sen tycker nog jag att smuts "problemet" är värt att betala för allting som man får..
Objektiven är bättre (men tråkigt nog dyrare) och det finns många att välja mellan :D
optiken är väl inte alls bättre? optiken som sitter i E10/E20 Dimage 5/7 är av absolut topklass! :) och det finns konvertrar av mycket hög kvalité..det är väl bara riktigt, riktigt dyra objektiv med fast brännvid som är bättre? då pratar vi ju om 100 000:- klassen..:rolleyes:

>>allting som man får.. << :confused:
mvh/Kim
 

KanonCanon

Aktiv medlem
Canon gluggarna är ju rätt vassa... men de är ju också som du säger rätt dyra.. :(
Men då gäller ordspråket - worth waiting for...

Fråga:
Vad ska du köpa för tillbehör till din E10/E20, Dimage 5/7 när du vinner på lotto då? hehe.. :p
 

sagan

Avslutat medlemskap
Peter_o skrev:
Canon gluggarna är ju rätt vassa... men de är ju också som du säger rätt dyra.. :(
Men då gäller ordspråket - worth waiting for...

Fråga:
Vad ska du köpa för tillbehör till din E10/E20, Dimage 5/7 när du vinner på lotto då? hehe.. :p
Har precis beställt en Dimage 7i :D vilka tillbehör om jag vinner på lotto..hm..naturligtvis bättre konvertrar i proffsklassen..som:
Olympus Telekonverter 300PRO TCON-300 8743 kr

exempelvis ;)
 

Fredrik H

Aktiv medlem
kim99x skrev:


optiken är väl inte alls bättre? optiken som sitter i E10/E20 Dimage 5/7 är av absolut topklass! :) och det finns konvertrar av mycket hög kvalité..det är väl bara riktigt, riktigt dyra objektiv med fast brännvid som är bättre? då pratar vi ju om 100 000:- klassen..:rolleyes:

>>allting som man får.. << :confused:
mvh/Kim
Jag var ruggigt nära att "skälla" ut dig nu , men insåg precis att du skojar.

För det gör du väl ? :)
 
ANNONS