Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är detta för webbgalleri?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den där typen av galleri är roligare att publicera och leka med än att titta på! Den är inte speciellt användarvänlig heller; de måste till och med skriva hur man ska göra för att se på nästa bild...

Ett galleri som inte göra att saker hoppar omkring på bildskärmen är definitivt att föredra. Ju färre rörliga bilder i sammanhanget, desto bättre.

Om du frågar mig, men det har du ju inte gjort.

Per.

PS. Byt inte, det du har är mycket bättre, jag tittade just in där! DS
PPS. Jag upptäckte att du hade fler varianter. Den jag föredrar, som jag tycker är bra, är den du använder för "Människor".DS

Senast ändrad:
perstromgren skrev:
Den där typen av galleri är roligare att publicera och leka med än att titta på! Den är inte speciellt användarvänlig heller; de måste till och med skriva hur man ska göra för att se på nästa bild...

Ett galleri som inte göra att saker hoppar omkring på bildskärmen är definitivt att föredra. Ju färre rörliga bilder i sammanhanget, desto bättre.

Om du frågar mig, men det har du ju inte gjort.

Per.

PS. Byt inte, det du har är mycket bättre, jag tittade just in där! DS
PPS. Jag upptäckte att du hade fler varianter. Den jag föredrar, som jag tycker är bra, är den du använder för "Människor".DS

Kul att du tog dig tid för att kolla min sida :)

Simpleviewer tycker jag funkar väldigt bra, det är dessutom stilrent och snyggt. "Problemet" är när man har väldigt många bilder som tex motorbilderna där det kan röra sig om upp emot 100 bilder i ett galleri och där det inte finns någon märkning/filnamn på bilderna.. Detta gör det lite svårare för kunderna att beskriva vilken bild de är ute efter. Men det kanske bara är jag som inte hittat rätt inställning för att få med filnamnen i publiceringen.

Jag använder mig av JAlbum. Tycker det är bra att jobba med och är väldigt flexibelt med vilken information som skall visas.

Här är exempel från min Hemsida

Mvh
Anders

JAlbum är riktigt bra och det finns många roliga skins, som man dessutom kan ändra i. Själv har jag inte ändrat så mycket i designen men däremot har jag lagt till en del asp-funktioner som inte syns. Användbart!
Det är dessutom gratis...

Om du vill, Daniel, kan jag ge dig mina synpunkter ifrån ett användarperspektiv. Min favorit är fortfarande det galleri du har till "människor"-serien. Exemplen från Mikael och Magnus är båda sämre.

Tycker jag.

Per.

Grimmer skrev:
JAlbum är riktigt bra och det finns många roliga skins,

Det i sig själv är nog ett generellt bekymmer i denna bransch. Yta går ofta före innehåll.

Det kräver en sansad person att inte bli lockad av all tivoli-bling. Om man nu inte bara har tittare som gillar krims-krams, och hur vet man det?

Per.

perstromgren skrev:
Om du vill, Daniel, kan jag ge dig mina synpunkter ifrån ett användarperspektiv. Min favorit är fortfarande det galleri du har till "människor"-serien. Exemplen från Mikael och Magnus är båda sämre.

Tycker jag.

Per.

Självfallet är det alltid kul med synpunkter på sidan.

D Nilsson skrev:
Självfallet är det alltid kul med synpunkter på sidan.

Jag kan ge dig ett tips om du vill göra din webbplats användarvänlig: be någon bekant titta in på din sida när du ser på. Kolla hur vederbörande gör när han eller hon tittar runt. Du kommer troligen att upptäcka att det inte alltid är så uppenbart var man ska trycka, eller hur svårt det är att komma åt en speciell bild.

Många med mig blir irriterade på platser som mera verkar vara till för show-off av datorkunskap, än av innehåll. Låt bilderna tala, du har snygga bilder!

Per.

perstromgren skrev:

Tycker jag.
Snyggt ja men alla har inte Flash installerat på datorn.
Jag håller mig borta från allt vad flash heter just pga av detta.

/Jonas, har fortfarande inte fattat det där med Web 2.0

jonasforsgren skrev:
Snyggt ja men alla har inte Flash installerat på datorn.
Jag håller mig borta från allt vad flash heter just pga av detta.

/Jonas, har fortfarande inte fattat det där med Web 2.0

Hehe, det märks för detta har ingenting med Web 2.0 att göra. Web 2.0 är ett ganska stort begrepp men innefattar bl a sociala nätverk samt användarstyrt innehåll.

Denna tråd handlar ju istället om hur man designar digitala ateljeer och jag håller med dig om att Flash inte är den bästa lösningen om man vill driva en lättillgänglig atelje på webben.

perstromgren skrev:
Det i sig själv är nog ett generellt bekymmer i denna bransch. Yta går ofta före innehåll.

Det kräver en sansad person att inte bli lockad av all tivoli-bling. Om man nu inte bara har tittare som gillar krims-krams, och hur vet man det?

Per.

Tja, med skins får man olika utséende men det är väl positivt då det kan göras personligt. Man får även väldigt olika betéende/funktioner och det var ju det som trådskaparen var ute efter. Om man sen väljer ett krimskrams-utséende så är det väl upp till var och en, lika dant om man lägger upp grälla bilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto