Annons

Vad är en bra bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Den bilden påstod Capa var ett slumpskott. Han höll upp kameran utan att titta och knäppte.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag håller nog med. En bra bild är en bra bild. Jag behöver (oftast) inte veta hur den är tagen för att bedöma den saken.

Men det påverkar förstås vad man kan dra för slutsatser om hur fotografen komponerade bilden, och hur mycket kompositionen är ett exempel på fotografens speciella uttryck.

Men som du påpekade i ditt förra inlägg så är det tämligen osäkert om Capa talade sanning om bildens tillblivande
 

Lahn

Aktiv medlem
Jag bruka fråga mina tre små killar om ett fotografi är bra. Barnen har inte allt information om bakgrunden och ser verkligen bara bilden. Då är jag inte så säker på bedömningen av dem ovan nämda exempel ;-)
 

sb12

Aktiv medlem
Eller beror det på att D-dagen är D-dagen och att det bara finns 8 bilder....
Bilden i sig självt, utan sammanhanget, hade ju fortfarande besuttit samma bildmässiga kvalitéer även om det hade varit Janne i hemvärnet som poserar i Göteborgs skärgård.
Bilden som historiskt dokument bidrar givetvis till att göra den ännu mer intressant.
 

sb12

Aktiv medlem
Delvis tur och delvis rutin. Som Erik påpekade så var det rätt få av bilderna på hans två exponerade rullar[1] som överlevde framkallningen, så vi vet ju inte så mycket om hur han fotograferade på stranden.

[1]
Capa hade två kameror med sig och när han försökte byta film i en av dem var han för darrhänt för att lyckas. Det är ju lite bökigt att byta film i en Contax så det är fullt förståeligt att han misslyckades.

[Tillägg]: Eriks siffra på 106 tagna bilder är den som vanligen brukar anses vara rätt, så han tog fler än två rullar. Alla lär dock inte ha tagits på stranden och han lyckades verkligen inte byta film när han låg nertryckt på stranden under artilleribeskjutning.
Delvis tur och delvis rutin är väl standardreceptet för de flesta fotografer.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Men som du påpekade i ditt förra inlägg så är det tämligen osäkert om Capa talade sanning om bildens tillblivande
Exakt, vi vet inget alls, bilden kan vara fotat två dagar efter D-dagen. Men historien verkligen förstärker bilden, det var en stor händelse. Capas styrka var ju att han var på plats och även i spanska inbördeskriget. Har något minne av att jag läst rykten om bla den berömda bilden från spanska inbördeskriget är arrangerad?
 

PMD

Aktiv medlem
Exakt, vi vet inget alls, bilden kan vara fotat två dagar efter D-dagen.
Nej, det kan den inte eftersom den publicerades 1936. :)

Men historien verkligen förstärker bilden, det var en stor händelse. Capas styrka var ju att han var på plats och även i spanska inbördeskriget. Har något minne av att jag läst rykten om bla den berömda bilden från spanska inbördeskriget är arrangerad?
Ja, det är den bliden vi diskuterar i den här deltråden. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Förstår din roliga poäng, vet också att Spnainens inbördeskrig föregick WWII. Det var en kommentar till om Capa arrangerade sina bilder.
Jag känner inte till någon annan bild av Capa vars "äkthet" har ifrågasatts än den från spanska inbördeskriget, men det kanske det finns. Hursomhelst så är bilden på soldaten i vattenbrynet från invasionen i Normandie med största sannolikhet inte arrangerad.

För att anknyta till trådens ärende så kan man ju bedöma Spanienbilden utan sammanhang och då spelar det ingen roll om den är arrangerad eller inte. I sammanhanget dokumentärfotografi spelar det förstås en avgörande roll.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Bilden i sig självt, utan sammanhanget, hade ju fortfarande besuttit samma bildmässiga kvalitéer även om det hade varit Janne i hemvärnet som poserar i Göteborgs skärgård.
Bilden som historiskt dokument bidrar givetvis till att göra den ännu mer intressant.
Njae
Bilden har inte riktigt de kvalitéerna.
Vi har givit bilden de kvalitéerna för vi är matade med att den är bra. Alla, säkert mer än en miljard, känner igen den och alla skapar ett band till den för den representerar D-dagen för oss.
Hade det varit 20 fotografer på Omaha beach så hade vi troligtvis aldrig sett denna bild.
Jag är övertygad om att Life hade valt andra bilder om de hade kunnat.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Njae
Bilden har inte riktigt de kvalitéerna.
Vi har givit bilden de kvalitéerna för vi är matade med att den är bra. Alla, säkert mer än en miljard, känner igen den och alla skapar ett band till den för den representerar D-dagen för oss.
Hade det varit 20 fotografer på Omaha beach så hade vi troligtvis aldrig sett denna bild.
Jag är övertygad om att Life hade valt andra bilder om de hade kunnat.
Tog det fotot som ett exempel på foto som är summarisk, suddigt men ändå något som är allmängiltigt bra. Tror många kan ena sig runt den bilden, bilden är ikonisk och ett foto man förknippar med Capa.

https://www.youtube.com/watch?v=wISNDLNiNrg
Här storyn bakom... "the photo stands out"
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag känner inte till någon annan bild av Capa vars "äkthet" har ifrågasatts än den från spanska inbördeskriget, men det kanske det finns. Hursomhelst så är bilden på soldaten i vattenbrynet från invasionen i Normandie med största sannolikhet inte arrangerad.

För att anknyta till trådens ärende så kan man ju bedöma Spanienbilden utan sammanhang och då spelar det ingen roll om den är arrangerad eller inte. I sammanhanget dokumentärfotografi spelar det förstås en avgörande roll.
Det har funnits diskussioner runt en av hans bilder. Det var den jag hade i bakhuvudet, bilden från spanska inbördeskriget.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-1201116/How-Capas-camera-does-lie-The-photographic-proof-iconic-Falling-Soldier-image-staged.html
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, titta lite bakåt i tråden så hittar du diskussionen om den bilden. Jag tror att du deltog. :)
 

ronny vervaart

Aktiv medlem
Smaken är som sagt delad, men vad är den "bra" bild egentligen?
Om jag publicerar egna bilder tycker jag de ska vara skarpa, rätt exponerade och visa motivet tydligt.
När man tittar på andras bilder, inte minst "kända" fotografers, så kommer de undan med snapshots som är abstrakta, suddiga, oskarpa och felexponerade. Bilder som man själv skulle slängt direkt. De måste ju ha massor av "bra" bilder någonstans också?

Inget illa menat om fotografen utan bara som en illustration:
https://hellesophotography.wordpress.com/category/de-10-basta-bilderna/
(Många bilder här är också "bra" enligt min smak)

Finns det någon fotokurs där man lär sig att se det fina i "misslyckade" bilder?
kolla detta,massor av bra bilder!https://www.svtplay.se/video/16724089/raghu-rai--masterfotograf-i-indien/raghu-rai-masterfotograf-i-indien
 

sb12

Aktiv medlem
Njae
Bilden har inte riktigt de kvalitéerna.
Vi har givit bilden de kvalitéerna för vi är matade med att den är bra. Alla, säkert mer än en miljard, känner igen den och alla skapar ett band till den för den representerar D-dagen för oss.
Hade det varit 20 fotografer på Omaha beach så hade vi troligtvis aldrig sett denna bild.
Jag är övertygad om att Life hade valt andra bilder om de hade kunnat.
Ok, vi tycker olika.
Men ändå, du kan alltså se förbi detta och bedöma den, men alla andra är matade med att den är bra?
 

stefohl

Aktiv medlem
Inget illa menat om fotografen utan bara som en illustration:
https://hellesophotography.wordpress.com/category/de-10-basta-bilderna/
(Många bilder här är också "bra" enligt min smak)

Finns det någon fotokurs där man lär sig att se det fina i "misslyckade" bilder?
Här på Fotosidan gjorde jag och min vän Bosse Bergström en serie, kallad »Tala om bilder«. Här är det rätt många bilder som du skulle kalla misslyckade, om du anser att en bra bild måste vara rätt exponerad och skarp. Ett exempel https://www.fotosidan.se/cldoc/tv/tala-om-bilder-del-8-jonas.htm

Vill du få ut ännu mera gjorde vi en bok på samma koncept, också kallad Tala om bilder.
 

TBone

Aktiv medlem
Själva frågeställningen är ”konstig”. Det är lite som att fråga ”vad är bra maträtt?”

En bra bild är en bild som i åtminstone i en av de av bedömaren uppställda kvalitetsaspekterna når ett högt värde.
 
ANNONS