Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är en bra bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Samma här, tidigt 70-tal eller möjligen slutet på 60-talet. Lånade inbundna årgångar av Foto på biblioteket och plöjde, för köpa räckte inte månadspengen till. Det var Foto på den tiden va?

Jag har inte någon specifik glänta, men ibland när jag kommer till en glänta i skogen och ljuset faller rätt, då dyker bilden upp i huvudet.
 

Falumas

Aktiv medlem
En fundering till. Monalisa. Är det en bra bild? Är det en bra bild oavsett motivet. Ni vet det för outgrundliga mystiska leendet.
Jag blir fortfarande svettig bara jag tänker på Monalisa. Kom till Louvren 15min innan stängningsdags och fick höra att om 15min skulle vi vara ute, vi sade att vi bara ville se Monalisa. Då sade han att vi hade bråttom och ropade på sin kollega som vi fick springa bakom, det var 5-6min löpning i snabb takt dit. Tittade på tavlan i 3-5min och sedan var det 5-6min löpning tillbaka.

Det finns dock fler tavlor där som var betydligt större som hängde längs löparbanan.

Men Monalisa var värd både entréavgiften och löpturen, så det får väl klassificeras som en bra bild.
 

PMD

Aktiv medlem
Men Monalisa var värd både entréavgiften och löpturen, så det får väl klassificeras som en bra bild.
Jag har inte sett Mona Lisa, men jag har sett Nattvakten. Den var, som förväntat, riktigt bra. Den bilden gör sig inte riktigt i tryck eller på skärm. Den ska ses på väggen där den hänger.

En annan bra bild är "Zaporogkosacker skriver brev till den turkiske sultanen", och för att göra det här lite mer fotorelaterat kan man titta på en modern variant, ett fotografi:

På den sidan får man också veta vad det stod i brevet, världens mest förolämpande diplomatiska not. (Följ länken längs ner).
 
Senast ändrad:

jphotog

Aktiv medlem
Fotografi är ett väldigt bredd medium.

Det finns professionella genrer som journalistik, produktfoto, bröllop och så mycket mer. Jag lämnar det därhän här och nu.

Vi andra tar bilder som spänner från semesterbilder till konstfoto.

Vi har alla olika intressen.

Jag är intresserad av konst, men jag känner ofta att konstfoto ofta inte är så bra. Det handlar för ofta om att posera konstnär. Det är svårt att skapa konst och få verkar lyckas.

Den andra änden av spektrat är semesterbilder eller privata bilder som betyder mycket för den som tagit dem och kanske deras familjer, men inte för någon annan.

De flesta av oss tar bilder och försöker få dem att se fina ut utan att kanske säga så mycket. Därför pratar vi mycket om utrustning och teknik och jag tycker den sidan av fotografi är ganska kul.

Jag tycker min bilder är bra. Jag letar efter fint ljus och försöker se en visuellt attraktivt utsnitt av vad jag ser utan konstnärliga pretensioner.

51334676114_231a2d8890_o.jpg52431352687_70fd642740_o.jpg50520511141_9e740b0760_o.jpg
 
ANNONS