Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är en XMP-fil?

Produkter
(logga in för att koppla)

neolit

Aktiv medlem
Kanske något man bör veta men jag undrar vad denna fil är för något. Dessa filer skapas när jag arbetar med Photoshop. Vet inte riktigt vad de fyller för funktion men jag brukar alltid rensa dem.

Så, jag kanske borde veta mer om de innan jag raderar dem

Neo

Kanske något man bör veta men jag undrar vad denna fil är för något. Dessa filer skapas när jag arbetar med Photoshop. Vet inte riktigt vad de fyller för funktion men jag brukar alltid rensa dem.

Så, jag kanske borde veta mer om de innan jag raderar dem

Neo

Om du gör en ändring i en raw-fil (tex. ändrar vitbalans) och sparar den så ändras inte raw-filen, men den skriver en xmp-fil och sparar ändringarna där! Raderar du xmp-filen så försvinner åxå dina ändringar i raw-filen!
MVH/Christer

Tack för hjälpen "Fogel70" och "vaktis100". Nu förstår jag vikten av dessa filer. Jag gick in på adobes hemsida som fogel hade skickat med länken och läste. Hade ingen aning om att det var så stort med dessa filer. Men, tur att man någon gång lär sig.

Så, jag antar att man, skulle man flytta på raw-fotona så får man helt enkelt ta med xmp-filerna också om man vill behålla förändringarna som man har gjort i raw-filerna.

Neo

slänga?

Jag undrade också vad detta var, och nu tänker jag att det bara gäller själva originalfilen, så länge den är i RAW? För om jag gjort ändringar och sparat bilden i annat format, då berörs väl inte de ändringarna av att jag raderar .xmp-filen?

korrekt

Nej den sparade jpg eller tiffen eller vad du nu sparat till berörs ju inte.
Däremot slänger du ju receptet på hur du skapade den bilden utifrån rådatan, så vill du göra om det (om du sparade som en liten jpg bild med låg kvalitet) så blir det ju klurigt...

ANNONS
Götaplatsens Foto