Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vad är wolframtråd
- Trådstartare henrik.f
- Start datum
peter_wahlström
Aktiv medlem
Jag använde sådan tråd när jag isolerade grenröret på min bil för ett tag sedan... Använde den för att sy ihop en värmetålig filt runt rören...
Men det svarar ju iofs inte på vad den används till inom fotografin. Det är ju en grymt stark tråd som dessutom tål oerhört höga temperaturer...
Kanske användes till gamla hederliga plixtaggregat som laddades med krut *POFF* =o)
Mvh //Peter
Men det svarar ju iofs inte på vad den används till inom fotografin. Det är ju en grymt stark tråd som dessutom tål oerhört höga temperaturer...
Kanske användes till gamla hederliga plixtaggregat som laddades med krut *POFF* =o)
Mvh //Peter
stäck
Aktiv medlem
AnWi skrev:
Till gamla "blixtaggregat" användes magnesiumpulver. Tror aldrig man har använt krut! Wolframtråd är den klassiska tråden i glödlampor, den som glöder. Vad den skulle kunna användas till i fotosammanhang vet jag dock inte.
Man kanske använde wolframtråd för att kunna avfyra magnesiumpulvret elektriskt?
F.ö. tror jag wolframtråd som t.ex. värmeelement och annat är ganska ovanligt nuförtiden. Det vanligaste verkar vara kanthaltråd, som jag har för mig är en blandning av krom och nickel.
Johannes-S
Aktiv medlem
Lite googlande ger följande användningsområde:
"Another source for annealed tungsten wire is firms dealing with the special effects and propmaking industry. Very fine tungsten wire is used to invisibly suspend objects in product displays and for photography (floating candy bars and hamburgers, for instance). There are a number of diameters available (0.001 and 0.005 inch is used a lot) They are used to selling in very small quantities (at a SUBSTANTIAL percentage markup, but it's still cheap.) A trade name is "suspendo". "
Johannes
"Another source for annealed tungsten wire is firms dealing with the special effects and propmaking industry. Very fine tungsten wire is used to invisibly suspend objects in product displays and for photography (floating candy bars and hamburgers, for instance). There are a number of diameters available (0.001 and 0.005 inch is used a lot) They are used to selling in very small quantities (at a SUBSTANTIAL percentage markup, but it's still cheap.) A trade name is "suspendo". "
Johannes
AnWi
Aktiv medlem
stäck skrev:
Man kanske använde wolframtråd för att kunna avfyra magnesiumpulvret elektriskt?
Inte använde man något elektriskt till att avfyra blixten inte. En assistent som tände på fick man ha, annars fick man tända på själv och hoppas att alla fortfarande stod kvar i bild.
Att man överhuvud taget kunde prestera så bra bilder på den tiden tycker jag är beundransvärt. Numera klagar man oftast bara på att gluggar inte är rakbladsskarpa och att det blir brus på höga ISO-värden.
/AnWi
hkkbs
Aktiv medlem
AnWi skrev:
Till gamla "blixtaggregat" användes magnesiumpulver. Tror aldrig man har använt krut!
/AnWi
I Vietnamkriget användes patronkrut som ersättning till blixt. I gångarna Nordvietnameserna grävde användes patronkrut av en fotograf, när han ville ha extra ljus. Detta beskrivs i National Geographic's film Vietnam's unseen war som handlar om krigsfotografer under Vietnamkriget.