Annons

Vad behöver jag till min Nikon D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zappzys

Avslutat medlemskap
Har nyligen köpt mig min första systemkamera (Nikon D50). Vid köpet fick jag med objektivet Nikkor 18-55mm3.5-5.6G ED. Men är inte alls nöjd med detta. Det funkar helbra när jag ska ta porträtt bilder & någorlunda när jag ska ta bilder på lite närmare håll, men vill kunna ta kort även på längre håll (zooma mera), då jag skulle vilja kunna ta kort på fåglar, landskap & även i sådana situationer när jag inte kan komma så nära det jag vill fota. Jag skulle även kunna vilja komma ännu närmare det jag villa fota (macro), nu kan jag va som närmast lite mer än en decimeter. Tycker även att färgåtergivningen är dålig, fast iof så kör jag bara med automatiska inställningar då jag inte lärt mig de manuella än *svårt*.
När jag även va ute häromdan & skulle fota (soligt väder) så blidde bilderna superdåliga, det starka ljuset förstörde allt :( Antingen va det jag som gjorde fel eller har det med objektivet & göra?
Så skulle vilja ha lite förslag på vad jag ska införskaffa mig allteftersom. Och snälla, ge då en lite mera (precisa) förslag, då jag inte kan ngt om detta *än* & går jag & frågar i fotoaffären så står jag bara som en frågetecken & vet varken in eller ut ;o) Kanske det är så att va nybörjare :)
Tack på förhand :)

Sigma har en bra budget zoom för lite pengar. Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro. Kostar 2285:- på cyberphoto. Jag har sälv inte använt den men den har fått väldigt bra kritik. Gluggen har även ett macro läge med en närgräns på 95cm i 200-300mm.

Tamron har också ett likvärdigt objektiv. Det är också 70-300mm med ett macro läge. Närgränsen är samma, 95cm. Detta kostar lite mindre 1680:- på cyberohot. Denna glugg har dock fått en del kritik på att AF:en är något slö.

Båda dessa funkar bra om du ska fota fåglar. Som de flesta budget zoomar så faller skärpan lite när man kommer över ungefär 200mm.

Hoppas att detta hjälpte lite!

/Albin

Innan du börjar köpa på dig en massa prylar är det en bra ide att lära sig hur kameran fungerar, det finns tex bra böcker att låna på bibblan, sen finns det bra artiklar här på fotosidan som du kan läsa.

Vad du behöver för att komma "längre" är ett teleobjektiv eller telezoom samt ett makroobjektiv för närbilderna, men jag tycker du skall lära dig grunderna först innan du köper mer prylar, då vet du mer exakt vad du behöver sedan.

mvh kent.

Detta Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro som du nämnde, hur blir skillnaden jämförts med det jag har nu?
Hur pass mkt kan man zooma om jag tex inte har möjlighet att komma så nära det jag ska fota?
För det jag har nu kan man typ inte zooma alls med (på långt håll).
Så jag vet att jag får tag i det jag är ute efter :)

Jag håller på att lära mig, fastän att det kommer att ta lååång tid. Men vill då under tiden skaffa mig d tillbehör jag vill ha.
För känns tråkigt att stå & fota saker jag inte vill fota igentligen & d jag verkligen vill fota, funkar inte så bra nu iom att jag inte har de saker som behövs. Och lär jag mig fota nu med d objektiver jag redan har & sedan byter till ngt annat, så får jag ju börja om igen med att lära mig. Så tänkte att det kanske skulle va bäst & öva på det man kommer & hålla på med sen :)

Har kikat lite mer på Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro och det lutar åt att det blir det, då den ekonomiska biten känns bra och även att jag är "nybörjare" så känns ett dyrare alternativ lite onödigt just nu.
Om jag beställer detta, är det ngt mer jag behöver köpa till då? Och kommer det att passa till min D50?

Sigma objektivet kommer att passa rakt av så det är inga problem. Du skall i samband med ditt inköp även kosta på dig ett stativ. Du behöver inte köpa det dyraste, flådigaste eller med den största kulleden på. Det viktiga är att du har ett stativ, för objektivet är ju inte så värst ljusstarkt, så du kan behöva långa slutartider för att få riktigt skarpa bilder. 300mm zoom är ganska mycket att handhålla med bländare 5,6. Även ett enbenstativ är bättre är inget alls. Du kommer även att ha nytta av stativet vid macro fotografering. Det är oftast lättare att fockusera manuellt vid macrofoto, och då gäller det att grejorna står stilla.

ANNONS
Götaplatsens Foto