Annons

Vad blir ditt nästa objektiv köp

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Mina sista blev två stycken :) SMC Pentax M 50 mm 1,7 o ett Tamron 35-135 3,5-4,2 skjutzoom :).

Gratis var det med :D Och ett Pentax ME hus :)

Annars blir det ett Tamron 28-75 2,8 vad det lider...
 
Senast ändrad:

Puggen

Aktiv medlem
Fan mitt nyinköpta SMC FA 50mm f.1/4 är ju för bra. Vilken skärpa och ljustyrka. Tycker det ser häftigar ut med fyrkantigt motljusskydd även om det i detta fall är ganska opraktiskt.Går inte att montera linsskyddet med motljusskyddet på. Liten miss. Fast istället följde det med ett rätt snyggt fodral till motljusskyddet att förvara det i.
 

F.Eliasson

Aktiv medlem
Jag drömde inatt att jag hade en DA 14-40/2.8 1:1 Macro. Det var en väldigt trevlig dröm om än osannolik :)

Annars blir nog nästa gluggarna Tamron 28-75/2.8 samt 90/2.8 Macrot. Alternativt D-FA 100 macrot.
 

KoDanne

Avslutat medlemskap
Nikkor Af 50 1.4

Men gud va skönt att du kommer ut med detta Eliasson, drömde för ett tag sedan att jag köpte ett beg Nikkor 50 till mkt bra pris.

Fick lite ågren efter... för samma kille försökte även kränga fryst thaimat i samma veva så jag var inte helt hundra på om objektivet var helt ärligt.

Har hobbyn gått för långt om man börjar drömma om den, o är det snudd på mardröm kan man väl inte vara riktigt frisk.

Skall man söka för detta?... tv-programmet "bullen" finns ju inte längre så det var tur att detta inlägg från Eliasson kom fram i ljuset.

//Orolig hobbyfotograf.

(obs det är inte killen i brevet som skrivit inlägget)
 

Termik

Aktiv medlem
Jaha... om ni ser statusen "tillfälligt slut" på Cyberphoto och
DA*300/4.0 ED(IF)SDM så beror det på att undertecknad har bränt
veckopengen för lång tid framöver, på sista exemplaret...

Läskigt?.. Ja... Kul?...Ja...

Jaja... kunde köpt 2 sådana objektiv för ett Canon 5D MkII-hus...
och i det perspektivet så är det ju billigt.. å andra sidan så blir
det sådär en 220 stora stark på krogen....
 

chickenphone

Aktiv medlem
Om DA60-250 finns i handeln i mars när jag skall till staterna såfår det nog bli en sån, med lite tur kanske dollarn har sjunkit tills dess.
-är lite sugen på DA15 också.....
/yalbap (yet another lens buy addicted person)
 

Aristoteles

Aktiv medlem
Jag har köpt ett bagagnat Zenitar fisheye 16/2,8 för Pentax, det är mitt nästa objektivköp. Jag hade svårt att motivera mig att lägga ner tusentals kronor för ett extremvidninkelobjektiv som man mer sällan kommer att använda. Bra för trånga utrymmen och interiörer i t.ex. kyrkor.
Är det någon som har någon erfarenhet av detta objektiv? Hur vidvinkligt blir det med cropfaktor 1,55?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag har köpt ett bagagnat Zenitar fisheye 16/2,8 för Pentax, det är mitt nästa objektivköp. Jag hade svårt att motivera mig att lägga ner tusentals kronor för ett extremvidninkelobjektiv som man mer sällan kommer att använda. Bra för trånga utrymmen och interiörer i t.ex. kyrkor.
Är det någon som har någon erfarenhet av detta objektiv? Hur vidvinkligt blir det med cropfaktor 1,55?
Ja, det ser du väl när du får hem gluggen. Den diagonala bildvinkel hamnar mitt emellan 110 och 180 grader, borde bli ca 140 grader. Brännvidden motsvarar ca 10mm på en raktecknande glugg, beroende lite på var du tittar i bilden.
 

Ulveland

Ny medlem
Senaste objektivet blev ett skumt 50/1.4 för 300 pix på Ebay, vad nästa blir är inte helt klart. Köper jag nytt lutar det åt ett Tamron 70-200/2.8 eftersom ett par kompisar som har sådana verkar gilla det skarpt. Annars lutar det åt någon enkel, ljusstark sak i kortare normalområdet, 30 mm eller så. Beror lite på hur jag trivs med manuellt fokus på K10D.
 

Puggen

Aktiv medlem
Ok, nu blev det inget objektivköp, däremot köpte jag en K20D istället. Kände att det var dags för den nu, har dessutom troligtvis lyckats sälja K10an till en kompis. K20D verkar grym, verkar ha det där lilla som K10D saknade och den härliga CMOS sensorn skall bli spännande att se vad den kan resultera i för bilder på mina kommandon ;)
 
ANNONS