Annons

vad för skärmupplösning?!

Produkter
(logga in för att koppla)

E_Axel

Aktiv medlem
Vad ska man ha för skärmupplösning när man redigerar bilder igentligen..finns det någon standard? Varje gång jag sitter på en lite enklare maskin och tittar på mina bilder så känns dom stående bilderna jätte smala och långa (liksom som om dom är ihoptryckta) och dom avlånga bilderna känns också ihoptryckta och feta. inte alls som hemma hos mig o som jag vill att dom ska visas. Misstänker att detta har med skärmupplösningen att göra, nu sitter jag på en maskin som visar 1280 x 800 o det blir skit fult allt, det blir jättekonstigt. bilderna förlorar så mycket på att ses såhär. formatet känns helt fel.. vad är lämpligt att ha för något o vad ska man undvika?

Jag antar att du har en LCD-skärm av något slag och inte en gammal tjock CRT-skärm?

All LCD-skärmar är gjorda för EN viss upplösning. Om man ställer in en annan upplösning än den som är rätt för just din skärm så kommer bilden att bli ihoptryckt eller utdragen på någon ledd.

Vad har du för typ av skärm? widescreen eller inte?

Vanliga upplösningar för icke-widescreen är till exempel 1600x1200 eller 1280x1024. Vanliga widescreenupplösningar är tex 1440x900.

Vilken upplösning just din skärm är gjord för kan du se i dess manual.

jag är inte hemma just nu så har inte koll på vilken upplösning jag kör med hemma, ska kolla det (satt o pillade med det där igår o redan glömt) 1280 x 1024 låter bekant, jag har en CRT skärm hemma av hyffsad kvalite. jag är nöjd med den bildmässigt. nu sitter jag och kollar på en LCD skärm. Ska jag utgå från att om en bild känns ihoptryckt på en annan dator så är det dens inställningar som är fel? dels känns ju formatet helt fel..sen känns ju bilden också helt fel..tex mer avlånga ansikten osv. problemet är att det här har jag märkt på flera datorer som jag varit inne o kollat mina bilder på. på vissa datorer blir det bra på och på vissa blir det hellustigt..är det vanligt att många kör med fel inställningar

Nej

Blir det fel proportioner i bilden så är det fel skärmupplösning inställd. 1280x800 tror jag inte existerar på en lcd-skärm så det måste röra sig om att någon varit och pillat i inställningarna. Skall förmodligen vara 1280x1024. När du säger att det ser konstigt ut varje gång du sitter på en enklare maskin så får jag uppfattningen om att det är du som har ställt in fel på din dator. Varje annan maskin kan väl inte vara felinställd? Har du en crt skall du förmodligen ha 1024x768 eller någon annan upplösning med dessa proportioner (4:3)

Senast ändrad:
hej, tack för svaret..dubbelkollade nu och jag sitter just nu på en bärbar som visar verkligen visar 1280 X 800,om det borde vara 1280 X 1024 så kanske det förklarar att det är ihoptryckt? En annan sak är kanske hur man är van att se bilden. jag återkommer när jag kommer hem om vad jag kör med för upplösning. detta är ett område som jag har väldigt lite koll på, brukar köra så det ser bra ut bara o inte tänkt så mycket på det innan, rent tekniskt.

E_Axel skrev:
hej, tack för svaret..dubbelkollade nu och jag sitter just nu på en bärbar som visar verkligen visar 1280 X 800,om det borde vara 1280 X 1024 så kanske det förklarar att det är ihoptryckt? En annan sak är kanske hur man är van att se bilden. jag återkommer när jag kommer hem om vad jag kör med för upplösning. detta är ett område som jag har väldigt lite koll på, brukar köra så det ser bra ut bara o inte tänkt så mycket på det innan, rent tekniskt.
Det finns skärmar som är på 1280x800. Låt ingen förvirra dig.

För det mesta ska en platt skärm köras i den största upplösningen och högsta hz den klarar av då det är vad den är byggd för.

Tänkte inte på det

Det blev visst fel. Tänkte inte på de nyare långsmalare skärmarna. Dock skall bilden fortfarande ha samma proportioner oavsett skärm.

Såhär är det:

Om en skärm är en så kallad widescreen-skärm (som har ett format runt 16:10 (kan i vissa fall vara 16:9)), så ska den ha en upplösning som blir 1,6 om man dividerar det högsta värdet med det lägsta (ex, 1280/800=1,6). Widescreen-skärmar finns bara som tft-skärmar (nu pratar vi inte tv, där har vi plasma också). Har man en crt-skärm så har man med stor sannolikhet ingen widescreen-skärm.

En skärm som är en standard skärm (inte widescreen alltså) har ofta ett 5:4-förhållande (ibland 3:4). Upplösning ska då bli 1,25 om man multiplicerar högsta värdet med minsta (ex, 1280/1024=1,25). Detta formatet finns främst i tft-skärmar, medan crt-skärmar oftare har formatet 3:4, där värdet blir 1,333... (ex, 1024/768=1,333...).

Hur ser man skillnad? En widescreenskärm är som det låter bredare än en vanlig. En tft-skärm är hyffsat platt, medan en crt är väldigt stor och tar upp mycket utrymme.

Det låter som om du, Elias, har ställt in din skärm på fel upplösning. Vad har du för skärmtyp och storlek?

ANNONS
Götaplatsens Foto