Annons

Vad fotograferar du mest med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vad fotograferar du mest med?

  • färgfilm

    Röster: 306 6.5%
  • diafilm

    Röster: 294 6.3%
  • sv/v film

    Röster: 299 6.4%
  • digitalt

    Röster: 3,785 80.7%
  • polaroid

    Röster: 8 0.2%

  • Totala väljare
    4,692

avslutat

Aktiv medlem
Noseman 2005 skrev:
bärbar dator som gjorde att jag kunde se (digital)bilderna i stort format redan samma dag, medan diabilderna fortfarande väntar på framkallning...)
Jag var på cykelsemester förra veckan och hade med den bärbara 12"-Mac:en och digitalkameran i ryggsäcken. Hela familjen satt bänkad runt datorn på kvällarna efter maten och kollade bilder. Hur kul som helst!

//J
 

starter

Ny medlem
dunberg skrev:
Jag var på cykelsemester förra veckan och hade med den bärbara 12"-Mac:en och digitalkameran i ryggsäcken. Hela familjen satt bänkad runt datorn på kvällarna efter maten och kollade bilder. Hur kul som helst!

//J
Hej jag började med svartvita medelsvenssons foton för att mörkrummet var kul, fortsatte med dia, sedan blev det uppehåll i många år, tog upp fotandet igen för tio år sedan. Först pappersfoton men sedan dia igen.Nu har jag börjat med det digitala livet som jag tycker är UNDERBART, direktheten att kunna se bilderna i större format.Nu väntar jag bara på en digitalprojektor som får ersätta diaprojektorn bara den blir bra och prisvärd,till dess får den lilla skärmen duga.Jag har ingen tanke på att gå tillbaks till analog hantering.
 

lars-olov

Medlem
Svart o vit samt dia, vill jag ha det digitalt så scannar jag in det i 12000X12000x48 och det kan man knappast uppnå i en digital kamera, samt att dia filmen går att lagra, och en viktig sak.. jag behöver inte en massa minnes kort o batterier med mig ut..

mvh
LoJ
 

Roqqy

Aktiv medlem
Med ett rejält minneskort å en bärbar lagringspryl får man med så mycket mer. Tog 1900+ bilder på en vecka i england. Hade dem på en hårddisk med mig hem. Liite smidigare än 54 filmrullar. Och sen kan jag göra vad jag vill med dem. Visa på väggen (projektor) eller på TV:n (pruttig bild), eller göra papperskopior eller affischstora tavlor. Frihet i en liten ask, som det heter i reklamen (fast det var väl för nåt annat :) )
Digitalt regerar!
 

Bokblad

Aktiv medlem
Digitalt

Sen jag skaffade en digitalkamera så har jag börjat fotografera "igen". Med film i en kamera blir det "dyrt" alternativt tar det utrymme för att upplåta ett rum för framkallning och förstoring. Jag lovprisar digitalkameran. Det känns som engångsinvestering. Fast ibland får man förståss köpa nytt större minne, nya batterier som "varar" längre eller helt enkelt en ny kamera.
 

jolsson

Aktiv medlem
Re: Borde finnas ett till alternativ...

lyteskomik skrev:
..."två eller flera av de ovanstående". Jag fotar analogt sv/v, digitalt och även dia ibland.
Frågan var: vilket fotar du MEST med. Om det är ganska lika mellan Digitalt och analogt, så får du börja räkna bilder... ;-)
 

Bjarne

Aktiv medlem
Jag fotar både med film och digitalt. Med film är det övervägande dia och en aning svartvitt. Det blir fortfarande fler diabilder än digitala, åtminstone har det varit så under sommaren. Jag har funderat på vad det är som avgör hur jag väljer i olika situationer. Jag tror det är ungefär så här:

Dia:
- resebilder och vackra naturbilder som jag vill visa på duk
- bilder som jag vill bevara för framtiden, för jag tror fortfarande mest på den analoga bildens överlevnad
- när jag vill åt en speciell färgåtergivning som diafilmen ger
- när jag behöver extra vidvinkel på grund av avsaknad av bra vidvinkel till dSLR:en för närvarande
- när jag vill ha kortare skärpedjup

Digitalt:
- när målet ändå är en digital fil, så slipper jag scanna
- när jag behöver högre iso-tal "plötsligt"
- när det är svårt att bedöma resultatet utan att kolla på displayen, t.ex. motiv i röresle med röresleoskärpa
- vid svåra exponeringar, t.ex. med blixt, då jag har nytta av histogrammet
- när jag behöver mer tele, och 1.6x-faktorn hjälper mig
- när jag behöver mer skärpedjup

Jag har nästan alltid både digital och analog kamera med mig ut. Vissa "viktiga" bilder plåtar jag med både och.
 

Noseman 2005

Aktiv medlem
Bjarne skrev:
Digitalt:
- när jag behöver högre iso-tal "plötsligt"
Bra lista! Den stämmer i stort överens med mina krav/behov.

Det jag ser, som jag inte själv tänkt på förrän bara häromveckan är punkten ovan. Jag har "alltid" 100-film i den analoga, medan jag med min digitala enkelt kan växla både uppåt och nedåt mellan (ur minnet) 64 till 2000. Otroligt praktiskt! :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Blev 90 procent analogt på semestern. Laddade min Eos 1V med Ilford Delta 100, Holgan med färgfilm och min lilla Ricoh GR-1V med olika känsligheter av Fuji Press.

Om några dagar är semestern slut och det är dags för digitalt igen.
 

Chris Berg

Medlem
Digitalt 95% sedan juni 2001, 100% sedan maj 2002. Betydligt trevligare att jobba med ,men diavisningarna blir ju inte lika bra ännu. Snabbhetan att få resultat och kunna tolka med EXIF-filen, helt underbart. Sen kostar ju filmen inget längre, det blir ju många fler chansningar på det viset, vilket resulterat i ett och annat lyckat skott.
 

Liza

Aktiv medlem
Vad jag fotograferar mest med? Med kameran så klart!!! Sen använder jag olika tillbehör för att få bilden att fastna på något. Till 98% är det s/v film men om det krävs även dia och färg.
 

photoand

Avslutat medlemskap
För några år sedan bestämde jag mig att sluta med småbild och använda endast mellanformat till naturfotografering Det visade sig vara en fälla, nästan inga bilder under senaste tre åren – för dyrt. Digitala tekniken kom som befrielse,nu fotar jag hur mycket som helst.
 

photoand

Avslutat medlemskap
Det känns underbart att hålla en bra diabild i handen men skanner klipper bort så mycket information att det är lika bra att hoppa över film och fota digitalt. /Jan
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Jag kombinerar alla teknikerna. Dock så måste jag säga att jag föredrar filmen, när det gäller "personliga" bilder såsom mina föräldrar,bröllop,familjen,resor mm. Detta då jag vill ha ett "orginal" som håller länge.

Men jag ser inte det digitala som något "ont". Tvärtom , det är välkommet. Men jag tror man måste se till bilden som helhet och inte till tekniken.

Något som dock "tar bort lusten" som fotograf är den här "teknikhysterin".MP hit och dit och sensor bla bla bla.

För mig är bilden det viktiga, dvs slutresultatet, inte tekniken.
 

KonstFoto

Medlem
svartvitt

Av den enkla anledningen att jag kan göra allting själv. Hade jag haft tillgång till färglabb hade jag nog svarat det också. Digitalt använder jag bara för rent avbildande senarion och dokumentation. Saknar magin annars.
 

KonstFoto

Medlem
Ska tilläggas att jag inte är någon teknikpessimist (på blott 29 vintrar) jag förstår varför folk skulle vilja fotografera digitalt, det är bara inte MITT nedium. blandtekniker är häftigt. Själv kombinerar jag gärna analog silvergelatin med teckning och måleri. Det finns inga regler, använd allt, alltid!
 
ANNONS