Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör en bild allmängiltig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Allin

Aktiv medlem
Det har diskuterats en del om sk familjebilder här på FS. Själv funderar jag på hur man som fotograf kan avgöra vad som är allmängiltigt i en bild och som gör den intressant för utomstående?
Fotograferar jag nära och kära eller kända platser så har jag inte tillräcklig distans till bilden för att se om den kan vara av allmänt intresse eller inte.
Jag har själv åsikter om andras liknande bilder, men känner mig som sagt var "blind" på mina egna eftersom de ligger så nära personliga känslor.
Finns det någon som kan komma med lite råd om vad som gör en bild intressant även om den råkar vara tagen i den egna nära kretsen?

Hälsningar
Gunilla
 
Oj oj, om det ändå fanns något bra recept på detta, vilka fantastiska bilder vi alla skulle ta. Det enda tips jag kan komma på är att titta på andras bilder och när det dyker upp något man gillar, försöka analysera vad i bilden som man tycker om. Ett sätt att utveckla sitt eget bildseende tror jag är att ställa sig frågan: Vad vill jag förmedla med bilden? Sen tror jag att det är så att de flesta bilder vi tar endast kommer att intresera oss själva och den närmsta kretsen.
 
Det där är jättesvårt att svara på. Jag kan bara berätta hur jag tänker när det gäller kombinationen familjebilder och FS.

Familjebilder tycker jag personligen passar bäst i fotoalbumet hemma i hyllan, eller på väggen, men inte på FS. Här på FS lägger jag ut andra bilder.. visst har jag ett par stycken på mina barn här inne också, men det är för att de är lite speciella i ansiktsuttrycken. Låt oss säga att om jag hade mindre barn så skulle jag gärna ta ett foto när någon av barnen leker i sandlådan, cyklar på sin trehjuling eller något sånt, och vara superglad över fotografierna, MEN jag skulle inte lägga ut dem här på FS.

Så resonerar jag.. sen är vi ju alla olika med vad vi vill visa upp.

Mvh Ulrica
 
Mycket svårt att vara objektiv till sina bilder, och jag vet inte ens om det är eftersträvansvärt.

Kan man inte tänka som så att om man vill visa upp bilden för att motivet är vackert i sig så har det kanske inte så mycket här att göra medan om man vill visa upp den för att just detta foto av motivet är speciellt så är det en annan sak?

Så funderar jag.

Familjemedlemmar måste ju givetvis få vara med på FS men bara för att en hund eller ett barn är sött finns det ju ingen anledning att visa upp det.

Kan för övrigt lika gärna gälla för blommor eller solnedgångar eller vad det vara må. Bara för att motivet i sig är snyggt blir det inte ett bra foto. Ett ytterligare exempel är bilder på kändisar. Att man fotat Michael Jackson kan vara nåt för skvallerpressen, men om inte bilden är nåt speciellt så är det väl ändå inget för FS.

En stor reservation dock, man ska givetvis lägga upp vad sjutton man vill om man gör det för att man vill lära sig hur man kan göra det bättre. Om man vill gå från att ta standard 1A familjebilder till att ta vackra porträtt så måste man ju givetvis få fråga sig fram.

Verkar som om jag nog skulle sammanfatta det hela med: Jag har ingen aning! :)
 
Det är väl inte så mycket innehållet i bilden som är avgörande utan snarare fotografens motiv till bilden.

Är syftet att skapa en glädjefylld/tragisk/kontemplativ/whatever bild av ett barn? Eller är det att skapa en bild av just ditt barn? Naturligtvis kan de två sakerna kombineras men i offentliga sammanhang står sig den första slätt utan den andra.
 
Det är ett svårt ämne det här. Låt oss ta några exempel:
Idag kommenterade jag den här bilden: "Farsan börjar bli sliten" (hur skapar jag en länk föresten?) i dagens bilder i bildkritikpoolen. därför att jag gillade den skarpt. Det är ju nåns farsa och skulle lika gärna kunna vara en typisk "familjealbumsbild" eller hur?
Jag har själv laddat upp ett porträtt av mitt barnbarn (som jag försöker länka hit, men inte lyckas med... den heter "fyra år") för att jag vill veta om den duger som porträtt eller om jag ska ändra nåt, och inte för att hon är mormors gullebarn och underbart söt. Jag har ju dessa bilder här hemma för sk eget bruk och vill inte ladda upp dem om de inte platsar på FS - men hur ska jag veta det när jag inte har distans till dessa bilder?

Förstår ni vad jag menar?

Hälsningar Gunilla
 
Gunilla, om du vill veta om din bild duger som porträtt eller om du ska ändra nåt tycker jag helt klart att den kan passa här.

Om du lagt upp den bara för att visa hur gulligt ditt barnbarn är så är det en helt annan sak.

Tycker nog generellt att de flesta inte ska vara rädda att lägga upp bilder.

Finns massor av bilder här som lagts upp här för kritik utan större tanke av både bra och dåliga fotografer.

En del sämre kanske för att visa upp nåt minne som man själv är väldigt glad över. En del duktiga lägger nog ofta upp bilder bara för att få höra folkets jubel, inte för att få nån konstruktiv kritik.
 
En tanke slår mig nu:
Fotgrafen måste kommentera sin bild och ange vad man tänkt för att andra medlemmar ska förstå vad det är man vill ha kommenterat.
Om man då lägger upp en "tråkig" bild men själv tycker den är intressant och anger varför, så borde ju andras kommentarer ge en vägledning om hur bilden uppfattas av utomstående och hur man bäst ändrar den om det behövs.

Men det är inte helt lätt att tala om vad man tänkt med sina bilder...

Hälsningar Gunilla
 
Exempelbilder skulle va bra här

Tack föresten Kent, Erik, Ulrika och Alf för att ni tråcklat vidare på min tråd. Skulle var roligt med exempelbilder här men jag vet inte hur man länkar nån annans foto hit. Nån som vet?
Gunilla
 
En bra bild är en bra bild oavsett vad motivet är. Se t.ex. Lars Tunbjörks fantastiska bilder på vardagliga motiv och situationer i "Landet utom sig".

En alldaglig bild för mig är en som saknar egentlig komposition, som saknar spänningar och kanske inte stimulerar till eftertanke eller väcker känslor. Som saknar just det där lilla extra som jag tycker är så svårt att få fram och skiljer mästarna från oss vanliga dödliga amatörer. :)
 
dJb skrev:
En bra bild är en bra bild oavsett vad motivet är. Se t.ex. Lars Tunbjörks fantastiska bilder på vardagliga motiv och situationer i "Landet utom sig".

En alldaglig bild för mig är en som saknar egentlig komposition, som saknar spänningar och kanske inte stimulerar till eftertanke eller väcker känslor. Som saknar just det där lilla extra som jag tycker är så svårt att få fram och skiljer mästarna från oss vanliga dödliga amatörer. :)

Synd det inte går att hitta Tunbjörk på FS:)
Ska kika om jag hittar nån bild av honom på webben.
Gunilla
 
ANNONS