Ohojjsansa, jag blir kanske lite långrandig nu,,,
(Cassius) skrev:
Tack för svaren. Så om jag tar kort på ett vacker träd i ett speciellt solljus och från en vinkel som jag tycker är fin, räknas den då som faktabild eller prosa?
Måste poesibilder visa hur man själv är som person?
Spelar det så stor roll om det hamnar i prosa eller faktakategorin?
Dessa kategorier hade lika gärna kunna varit i andra termer.
Jag personligen tror att med bestämdhet att det i bilder som generellt upplevs som fungerande utifrån sitt syffte har många konkreta och ofta liknande kvaliteter. Visst handlar det om personlig smak men det blir ngt annat än om den upplevs som fungerande.
Jag personligen tror också att en stor nyckel till effektiv kontroll/behärskning av visuell och 2.dim kommunikation ligger i att först och främs förstå men gärna också behärska förljande:--->
-Positivt och negativt rum i en bild och dess proportioner inom det kritiskt valda formatet.
-Huvudmotivets palcering i förhållande till det kritiskt valda formatet och de olika rummen.
-Tonernas (både i B/W & färg) art och mättning i förhållande till det önskade uttrycket och de olika motivelementens placering.
-Olika fotografiska teknikers (nya som gamla) inverkan på uttrycket utifrån intentionen för bilden.
För betraktaren (och fotografen såklart

så handlar det också om att förstå den vida historik bakom konsten och det fotografiskt hantverket. Att leva ett nyfiket liv i ärlighet och med en smula naivitet tror jag hjälper oerhört stort, för den kreativa själ.
mvh Niclas,