Annons

Vad gör ett bra foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cassius

Aktiv medlem
Alla verkar ha olika åsikt om det. Jag läste en gammal artikel i FOTO för några dagar sen om olika slags fotografier. Det fanns tydligen dokumentär foto, prosa och poesi. Men hur ska man kunna bedöma en bild om man inte vet vilken kategori den tillhör? Och vad är prosa?

Och en till relaterande fråga. Tycker ni att en bild ska ha en bildtext, som hjälper betraktaren att förstå den bättre, eller ska det räcka med bara bilden?
MvH Robin Linderborg

Faktabild.
Rak avbildning. Fotografen påverkar inte skeendet. Nyhetsbilder, registrering (röntgen) och liknande. Snapshots är ett annat exempel.

Prosabilder.
Fotografen styr bilden men lägger inte in någon egen själ i den. Porträttbilder är typiska sådana. En del reportageporträtt, där händelsen styrs av fotograf, kan vara prosabilder, fotografens själ avspeglas inte men fotografen kan försöka framställa exempel en idrottstjärna enligt en bestämd tolkning. Modebilder, porträtt för skivomslag, omslag på månadsmagasin.

Poesibilder.
Fotografen speglas i bilden. Bildens utssende styrs av fotografens åsikter, själstillstånd (mår dåligt, därför suddiga mörka bilder). Bilder för galleri och liknande som exempel.

Det kortaste svaret är väl att bilden ska tilltala betraktaren. Men den behöver inte tilltala alla. Det är sällan bilder funkar för alla.

En bild består av olika beståndsdelar som komposition (form), ljus och innehåll. Det räcker med att något tilltalar för att bilden ska vara bra för den som ser bilden.

Det finns kanske ett särskilt syfte med en bild. Om den inte funkar i det sammanhanget är bilden inte bra ur det perspektivet, men det kan ändå vara en bra bild om man ser på bilden utifrån andra förutsättninger. Ett exempel är om en reklambyrå beställer en bild av en fotograf. Bilden kanske är hur fin som helst, men säljer den inte produkten så är den inte bra ur reklambyråns synvinkel.

Det finns inget objektivt universalsvar, men man kan ofta hitta objektiva kvalitéer i bilder som alla kan enas om, t ex en balanserad komposition eller ett vackert ljus. Om dessa saker räcker för att bilden ska anses som bra kan skilja väldigt beroende på vem som ser bilden.

Om en bild mår bäst med eller utan bildtext tycker jag inte att man kan svara generellt på. Men ofta behöver journalistiska bilder bildtexter och konstnärliga bilder behöver det mer sällan.

ok

Tack för svaren. Så om jag tar kort på ett vacker träd i ett speciellt solljus och från en vinkel som jag tycker är fin, räknas den då som faktabild eller prosa?
Måste poesibilder visa hur man själv är som person?

Re: ok

Cassius skrev:
...Så om jag tar kort på ett vacker träd i ett speciellt solljus och från en vinkel som jag tycker är fin, räknas den då som faktabild eller prosa?
Det bestämmer DU. Jag skulle räkna det som en poesibild!
Poesibilder planeras, arrangeras och efterarbetas av fotografen. Stämningsbilder på vacker natur räknas nog som poesibilder. Syftet är inte att visa naturen utan att skapa en stämning med hjälp av naturen

...Måste poesibilder visa hur man själv är som person?
Nej. Men den skall vara ett resultat av din personlighet, dina åsikter och din syn på hur till exempel naturen skall visas/uppfattas.

Senast redigerad av en moderator:
Ohojjsansa, jag blir kanske lite långrandig nu,,,

(Cassius) skrev:
Tack för svaren. Så om jag tar kort på ett vacker träd i ett speciellt solljus och från en vinkel som jag tycker är fin, räknas den då som faktabild eller prosa?
Måste poesibilder visa hur man själv är som person?

Spelar det så stor roll om det hamnar i prosa eller faktakategorin?
Dessa kategorier hade lika gärna kunna varit i andra termer.

Jag personligen tror att med bestämdhet att det i bilder som generellt upplevs som fungerande utifrån sitt syffte har många konkreta och ofta liknande kvaliteter. Visst handlar det om personlig smak men det blir ngt annat än om den upplevs som fungerande.

Jag personligen tror också att en stor nyckel till effektiv kontroll/behärskning av visuell och 2.dim kommunikation ligger i att först och främs förstå men gärna också behärska förljande:--->

-Positivt och negativt rum i en bild och dess proportioner inom det kritiskt valda formatet.
-Huvudmotivets palcering i förhållande till det kritiskt valda formatet och de olika rummen.
-Tonernas (både i B/W & färg) art och mättning i förhållande till det önskade uttrycket och de olika motivelementens placering.
-Olika fotografiska teknikers (nya som gamla) inverkan på uttrycket utifrån intentionen för bilden.

För betraktaren (och fotografen såklart;) så handlar det också om att förstå den vida historik bakom konsten och det fotografiskt hantverket. Att leva ett nyfiket liv i ärlighet och med en smula naivitet tror jag hjälper oerhört stort, för den kreativa själ.

mvh Niclas,

Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Götaplatsens Foto