Annons

vad gör jag för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
hej
har en d300s och har laddat den med 2st minneskort.
i menyn så kan man välja primär kortet och då har jag valt cf kortet. sen kan man välja funktion på sekundärkortet. då har jag valt raw + jpeg.
men när jag kollar på sekundärkortet efter en fototur då är det sparat i raw. alltså det är formatet raw på båda korten fast jag har valt att jpeg sla hamna på de ena kortet. vad gör jag fel?

Har du ställt in så det står både RAW och Jpeg i toppdisplayen? Kameran kan ju inte trolla fram en Jpeg att lägga på kortet om du inte har sagt till den att ta en samtidigt som RAW-filen.

Har du ställt in så det står både RAW och Jpeg i toppdisplayen? Kameran kan ju inte trolla fram en Jpeg att lägga på kortet om du inte har sagt till den att ta en samtidigt som RAW-filen.

aha, de var de jag misstänkte. så man ska alltså ställa in kameran på raw´+ jpeg där också.
tack för de snabba svaret.

Om man bortser från att det går och hur man gör, varför vill du ha både RAW och JPG från kameran? Hur kommer du att använda de olika filerna?

Jag skjuter alltid RAW, för att jag inte behöver bekymra mig om lagringsutrymme mest, men i praktiken ger Jpeg nästan lika bra kvalité och för det jag använder bilderna till skulle det utan tvekan räcka. Det är mest när en bild blir illa exponerad eller något annat svårt läge som RAW kommer till sin rätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto