Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör jag med bilden när jag kommer hem?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Jag har fotograferat ett tag nu med varierande resultat, mest i jpeg men har nu börja att gå över till RAW.
Fotografering har jag hyfsat koll på men jag har inte koll på vad man kan göra med bilden efter "klicket" så jag vet inte vad jag ska lära mig.
Kortfattat 1-10 vad är det vanligaste man gör med bilden (skärpa, kontrast m.m.)för att den ska bli bra på Webben och i tryck.
/J

Vad använder du för bildbehandlingsprogram?

I Lightroom så brukar jag göra följande (efter behov)

1. Justerar exponeringen
2. Justerar Svartan/vitan
3. Justerar skuggan
4. Justerar saturationen
5. Justerar skärpan/brusreducering

Vid exportering av bilden kan man sedan välja att justera skärpan efter skärm eller utskrift.

Jag brukar göra ungefär som följer:

1. Se till att rätt objektiv är valt i förvalen och kryssa för de 2 kryssen (CA + ?).
2. Kolla exponeringen. Om bilden ska beskäras, bry dig inte om området som ändå skall bort.
3. Kolla vitbalansen
4. Kolla högdagrar och skuggor. Är justering av dem addekvat för betraktandet av bilden för den aktuella målgruppen? Mer eller mindre kontrast (justerar jag nästan alltid genom kurvor och inte kontrastreglaget)? Behövs nåt område ljusas upp/mörkas lokalt?
5. Kolla färger och klarhet om det behövs justeras.
6. Skärpa/brushantering

Klar

Fortsätt i PS.

Det jag gör i första hand och inte alltid i den ordningen. Det är ju i samma ordning som reglagen finns i Lightroom förutom svärta och vita

Beskärning
Exponering
Högdagrar
Skuggor
Svärta
Vita

Sen om jag vill gör lite mer med bilden så kollar jag på skärpa och brus, eventuellt vitbalans.
Sedan efter det så byggs det upp mer, mer och mer ... det beror på.

Fast jag sätter alla "metadata" och "nyckelord" först. Ofta så lägger jag mer tid där (med ofta så menar jag inte alltid.). Det kanske inte har så mycket med redigering att göra men i längden så har jag märkt att det är toppen att bygga upp en katalog med nyckelord.

Fotar enbart i RAW.

När jag laddat in bilderna i lightroom så sorterar jag först alla ut alla dåliga.

De bilder som inte blev tillräckligt bra för att ladda upp trycker jag på "automatisera" så lightroom sköter allt, och sen kryssar jag i objektivkorregeringen. Detta gör jag endast så dom ser någorlunda bra ut om man ska visa familjemedlemmar eller så.

De som blev väldigt bra redigerar jag manuellt, i lightroom justerar jag vitbalansen och objektivkorrigeringen. Laddar sen in den i photoshop, där:

1. Croppar bilden om det behövs.
2. Justerar vit och svartpunkterna och exponeringen.
3. kontrast, framhäver detaljer i skuggorna och i högdagrarna.
4. Diverse effekter.
5. Färger.
6. Selektiv skärpning.
7. Går tillbaka till lightroom, lägger bilden i samlingen "granska" och går tillbaka till bilden antingen några timmar efter eller så kan den ligga i dagar tills jag laddar upp den.
8. Gör småjusteringar i lightroom om jag ändrar på mig efter någon timmes paus.
7. Exporterar via lightrooom med skärpa på jpeg filen vid exportering.

Bildbehandling

Tack för alla svar.
Om jag har förstått det rätt så ska jag efter behov:
- Beskära
Justera:
- svärtan/vitan
- vitbalansen
- Skuggor
- Skärpan
- Brus
- Kontrast
- Högdagrar
- Saturationen
Det nämns Lightroom och Photoshop, när använder jag vad?
Jag har mest använt Photoscape men har tittat lite på Photoshop.
Funktionerna automatisera och objektivkorrigering, vad är det?
/J

Lightroom är ju väldans bra faktiskt för då börjar du längst upp bland reglagen bara som är temperatur och färgton sen går du bara neråt i listan. Tycker att reglagen är ganska bra sorterade faktiskt.

Annars är ett bra sätt att bara sätta sig ner och titta på bilden en bra stund . kommer du då på till exempel att himlen är för ljus, ja då ändrar du den. Ser du massa saker som du själv tycker ska ändras, börja då med det största.

Det finns inget du MÅSTE göra med en bild. Du ska göra bilden så som du själv vill ha den, något annat är bara dumt. Finns inga rätt och fel.

Jag har själv märkt dock att jag väldigt sällan gör justeringar över hela bilden, alltså jag tar inte tag i kontrastreglaget och ökar kontrasten i hela bilden. Anledningen är att jag inte vill ha samma mängd kontrast överallt i bilden. Jag använder till stor del penseln i lightroom och penslar dit mina justeringar väldigt lokalt. Då får jag mycket större kontroll och får bilden mer så som jag själv vill ha den.

Det nämns Lightroom och Photoshop, när använder jag vad?

Photoshop är ju ett rent bildbehandlingsprogram. Väldans bra när man ska göra detaljjusteringar, klippa och klistra i bilderna, montera eller ta bort saker i bild och jobba med lager.

Lightroom är samma sak, men samtidigt något helt annat.
Lightroom är ett katalogiseringsverktyg som hjälper dig importera dina bilder från minneskort och så kan du tagga med sökord till exempel, för att lätt hitta dem senare. Inget mer letande bland hundratals mappar på hårddisken.
Du kan göra väldigt mycket justeringar i bilderna. I princip samma som i Photoshop, men inte riktigt på samma detaljnivå. LR har tex inte lager om man vill jobba med det. Men väldigt mycket av den rena "framkallningen" av bilden sköter du enklare i LR än i PS. Och framförallt om du har många bilder från samma tillfälle med liknande ljus så justerar du enkelt en av bilderna och sen kopierar du bara inställningen till övriga bilder. Går att batcha i PS också, men mycket enklare i LR.
Sen kan du göra fotoböcker och bildspel mm direkt i LR.
Och så exporterar du ut i det format du vill ha. För webb. För tryck etc. Där kan du enkelt göra egna förinställningar så det i princip bara blir ett eller två klick sen är bilden exporterad.

Sedan jag började använda LR så är jag sällan inne i PS. Allt efter användarbehov såklart. Men man kommer väldans långt med LR utan att behöva hoppa över i PS.
Och så är det ju billigare. ;-)

Moderskeppet.se har en gratiskurs om lightroom där dom går igenom allting du behöver veta. Grymt bra och rekommenderas verkligen. Efter det vill du inte ha något annat än lightroom.

Du kan prenumerera på lightroom . (och photoshop) Creative cloud heter det och då får du Lighhtroom och Photoshop för ca 100kr/mån

Moderskeppet.se har en gratiskurs om lightroom där dom går igenom allting du behöver veta. Grymt bra och rekommenderas verkligen. Efter det vill du inte ha något annat än lightroom.

Du kan prenumerera på lightroom . (och photoshop) Creative cloud heter det och då får du Lighhtroom och Photoshop för ca 100kr/mån

Kan man köra Creative Cloud-programmen på flera datorer, eller bara på en ?

//Benny

Helst ingenting

Försök göra rätt ifrån början så behöver du inte göra så mycket hemma.
Det handlar om erfarenhet och utveckling av din kompetens av själva "klickandet".
Klart jag överdriver lite men när du börjar märka att det blir mindre o mindre att redigera då är du på rätt väg tycker jag. Lycka till/Kaj

Det kan vara värt att veta att saturation eller saturering heter mättnad på svenska. Förväxla ej med sautering som är nåt helt annat ;-)

Försök göra rätt ifrån början så behöver du inte göra så mycket hemma.
Det handlar om erfarenhet och utveckling av din kompetens av själva "klickandet".
Klart jag överdriver lite men när du börjar märka att det blir mindre o mindre att redigera då är du på rätt väg tycker jag. Lycka till/Kaj

Det där stämmer väl ändå inte? Bildbehandlat har man gjort i alla tider.
Oavsett din utveckling hit och dit så kommer inte kameran lägga på mer kontrast och skärpa och massa andra saker för det. Speciellt inte om du fotar i råformat. Då är bildbehandling ett måste om du inte vill ha platta, tråkiga och livlösa bilder.

Men alla är vi olika och du kanske är nöjd med det.

Det där stämmer väl ändå inte? Bildbehandlat har man gjort i alla tider.
Oavsett din utveckling hit och dit så kommer inte kameran lägga på mer kontrast och skärpa och massa andra saker för det. Speciellt inte om du fotar i råformat. Då är bildbehandling ett måste om du inte vill ha platta, tråkiga och livlösa bilder.

Men alla är vi olika och du kanske är nöjd med det.

Håller med, sen har ju vissa intresset att redigera bilder, jag älskar det och det är en del av fotograferingen för mig, så skoj att redigera så jag kan sitta med en bild i flera timmar och redigera (inte i sträck då).

Ok, tack för svar. Hur verifierar den att dator 2 och 3 inte är en kompis dator månne ?

//Benny

Jag ställde frågan till Adobe för ett tag sedan om hur många samtidiga installtioner som man fick göra med en licens.
De sa två samt att man bara fick använda en i taget.
Dvs jag fick inte installera den på min och dotterns dator och att vi då satt och använde programmet samtidigt...

Hur det kontrolleras eller styrs har jag ingen aning om :)

ANNONS
Götaplatsens Foto