Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad har hänt med den här bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Lämnade inte en rulle på framkallning och två av bilderna ser ut såhär. Denna är värst och var den sista bilden på rullen.
Jag har varit tillbaka till stället där jag lämnade in den och de hävdar att det är min kamera som är orsaken? Killen jag pratade med säger att kameran har spolat tillbaka filmen "åt fel håll" Låter som skitsnack i mina öron!

Tacksam för åsikter!

Bilagor

• ljusskada.jpg
    ljusskada.jpg
    41.5 KB · Visningar: 386
Bilden ser onekligen ljusskadad ut. Någon annan förklaring kan jag inte tänka mig. Sen är det en annan fråga på vilket sätt den blivit skadad. I din kamera eller på labbet.

Om det är i slutet på rullen i en kamera som först drar ut filmen och sedan matar tillbaka filmen allt eftersom man fotograferar är troligen förklaringen att själva filmkassetten utsatts för ljus som läckt in genom springan i kassetten när den varit utanför kameran.

/M

Den typen av skada blir om man spolar filmen tillbaks åt fel håll har sett det otaliga gånger på dom kameror som har manuell returspolning, kolla negativen så ser du om du har ett veck på filmen, kan även vara gammal eller ljusskadad film svårt att se utan negativen.

Göran

Kameran är en Minolta Dynax 4.

Göran: Det finns ett veck på negativen precis som du beskriver. Min kamera spolar ju tillbaka filmen automatiskt. Han har alltså rätt, killen i butiken?
Till saken hör att kameran har krånglat med återspolning när jag monterat den på stativ. (finns en tidigare tråd om det)

Nu är iaf huset hos Mintolta och jag har krävt ett nytt pga dess ålder (1½ månad!)

/Malin

ANNONS
Götaplatsens Foto