Annons

Vad har hänt på PC fronten sista åren?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Jag har kört på min laptop i 2,5 år nu och det har bara accellererat med fotoredigering. Jag spenderar nu flera timmar om dagen framför datorn och med PS.

Mycket av bearbetningarna är långa batchar med massor av bilder och det tar tid.

Vad jag undrar är om jag skulle få ut mycket bättre prestanda i PS om jag köpte en stationär dator i modernt snitt och körde PS på den i stället.

Det jag har nu är en ACER TravelMate 8101 med en processor Intel M 730 på 1,66 ghz. Jag har stoppat i 2 GB ram och visst går det bra att köra PS. Den lilla interna disken (60 GB) gör att jag kör bilderna på externa diskar och följaktligen har tung trafik på firewire linan när batcharna går.

Tacksam för tips om det skulle bli väsensskillnad i tiderna om jag köper ny dator, samt vad jag i så fall bör köpa.

Det har hänt ganska mycket. Om du överväger köpa en ny bärbar maskin skall du kolla efter en processor som heter intel core 2 duo. Den har två kärnor och går upp till 2.4 ghz i dagsläget. Man brukar säga att denna arkitektur är ca 90% snabbare än pentium på samma klockfrekvens. PS är så vitt jag förstår bra på att använda mer än en kärna så min gissning är att en högt klockad c2d skulle ge dig en väldigt stor prestandaökning.

Det är idag möjligt att köpa 2 gig stickor till överkommliga priser. Till min mac kostar dom 1300:- st. Min gissning är att dom inte är dyrare till en pc. Det gör det möjligt att ha 4 gigg ram totalt om man behöver.

www.komplett.se är en väldigt trevlig butik. GLÖM INTE att kolla hur lång garanti du får. Laptops går sönder till och från faktiskt. Jag ser att du har en acer. Själv har jag dåliga erfarenheter av dom.

Kör du med extern skärm ofta? Vad hade du tänkt dig för storlek på skärm?

Det har hänt en hel del under 2006/2007. Numera sitter det Core2Duo processorer, som är mångdubbelt snabbare på att batcha bilder än din PM 166:a.

Sitter du många timmar framför datorn så är väl antingen en stationär, eller en laptop med externt tangentbord, mus samt skärm att rekommendera.

Själv har jag gått över till Mac och är grymt nöjd. Lite tid att vänja sig vid systemet dock.

Idag finns det 2,5" SATA diskar upp till 250GB och de är aningen snabbare än din nuvarande interna och FW-diskar.

Beror ju på lite vad du är ute efter.. Om det är en ny laptop, fast kanske lite större.. Med 17" skärm?
Dell XPS1710 .ex. från 14500:-

Är du intresserad av en lite mindre 13" laptop-PC (och kanske köra extern större skärm till), så rekommenderar jag dig att titta lite närmare på Dell M1330, som släpptes i dagarna. Extremt litet och nätt format (1,8kg & 2,2cm), men ändå väldigt mycket prestanda. Kan konfigureras upp till 2,4GHz Core2Duo, och t.o.m. Solid State-disk om man så vill... :)

Det senaste som är på gång när det gäller processorer är att de har flera kärnor (flera processorer på samma chip). 2 st är vanligast men det finns de med 4. Tipset här är Intel Core2Duo moch välja den näst snabbaste som nog är den med bäst pris/prestanda.
Minnen har blivit billigare så 2GB i en bärbar och 4GB i en stationär. Av samma anledning pris/prestanda. Mer minne innbär oftast att du måste gå upp till större minnes enheter vilket blir dyrare/GB.
Diskar har blivit större och snabbare. Här är det fta så att de största diskarna är lite långsammare. i en bärbar skulle jag rekommendera att väla snabbare disk före större.
Grafikort samma sak snabbare och fler GPUer (bildprocessorer) på samma kort. Ingen stor sak om det är foto man tänker syssla med men vill man köra vidoe och spela lite nyare spel så kan det vara värt att tänka på.
Om du siktar på bärbart så är mitt tips zepto, numera danskt, som brukar vinna tester. Ska du ha en stationär så är nog komplett som nämnts tidigare inte fel. De har färdiga paket alternativt lösa delar att själv skruva ihop.

Du ska även tänka på....

Laptop är byggd för att vara mycket strömsnål och litet format så alla komponenter är optimerade för detta och inte för prestanda som du söker i ditt fall.

Det som du förlorar när du köper stationärt är att det är krångligt att flytta och att strömförbrukningen ökar.

Själv tycker jag att det är rätt många som köper laptop som en onödig status pryl.

Lovar dig att även med en standard dator så kommer du att märka stor skillnad. Snåla inte med minne och lägg lite extra på snabbare diskar.

Sen finns det den eviga debatten Pc vs Mac. Mac har klart bättre operativsystem (Unix) men tyvärr så tycker jag modellprogrammet är lite tunt på Mac sidan om man inte vill ha en iMac. Hoppas att det kommer ny version av Mac mini för idag är glappen i produkt sortimentet stort mellan Mac mini och Mac pro.

// Fredrik

Tack alla som svarat

Lite mer info om vad och vad jag tänker mig.

Jag har nyligen köpt en riktigt bra 24 tum widescreen skärm (samsung 244T) så skärm har jag redan. Grafikkortet i laptopen orkar inte driva skärmen över DVI men det funkar bra med VGA. Det är en av anledningarna att jag börjar fundera i banor om ny dator.

Jag tänkte behålla laptopen för mobila ändamål, komplement och reserv. Så jag är ute efter en stationär högpresterande PC (inte mac), primärt för bildhantering med CS3.

Jag har alltså skärm, även tangentbord, mus, Wacom platta, skrivare, scanner, externa hårddiskar (1 TB totalt) och allt annat. Det är alltså bara själva datorlådan och det som är i den jag är ute efter.

Tog till mig komplett.se rådet och jobbar på en konfiguration utifrån era råd...

- 2 GB minne med möjlighet att utöka senare.
- Rejält med disk och snabb till systempartitionen, funderar på 10000 spinnare till systemdisken och en 500 GB 7200 för lagring, ska vara utbyggbart internt med minst två diskar till.
- Grafikkort som orkar med min skärm över DVI fullt ut
- Vill inte att den ska väsnas som en höfläkt
- Core 2 duo 2,4 processor
- Gärna inbyggd kortläsare för CF
- DVD brännare, gärna snabb då jag ofta bränner bilder på skiva till kunder (min gamla skriver max 8X)
- Nätverksport (men det har väl alla)
- USB 2
- Helst firewire också

Jag står mig slätt när det gäller att välja moderbord och grafikkort, vet inte ett jota om sådant och är tacksam för hjälp.

Sedan har man OS valet, Vista känns inte lockande men det kanske är för konserativt att välja något annat på en ny dator? Vilken Vista variant ska man i så fall välja?

Budget ca 10000 ex moms, men det är inget absolut tak utan drar det över någon tusing eller så så må det vara hänt.

Jaha, du ville ha stationär. Dom komponenter som du listat verkar väl vettiga... Som du skrev är graffekort och moderkort lite krångliga att håkka reda på. Grafikkort är inte jätteviktigt för dom ändamål du listat men se till att få ett hyfsat sådant.
Moderkort är väldigt viktigt. Självklart måste det vara en sockel som passar till C2D (775) men det kan även påverka stabilitet och prestanda. Snåla inte för mycket på moderkort och läs lite recensioner.

Om du inte har någon koll på läget så skulle jag föreslå att du köper en färdig burk. man får väldigt mycket dator för pengarna även hos en tillverkare idag.

Hos t.ex. Dell så kan du utgå ifrån några grundmodeller för att sedan anpassa den efter dina behov, krav och önskemål. Det går säkert att göra hos fler tillverkare.

En bra mellanväg kan som sagt vara att köpa i "lösvikt" men få den ihopmonterad.

Företaget Pyrotech har nischat sig mot att erbjuda lite tystare alternativ, det tycker jag själv är rätt viktigt. En liten nackdel är att "avståndet" mellan deras färdiga alternativ Pyro Bas Intel och Pyro X Intel är lite väl stort både avseende pris och prestanda.

Det man kan göra är att använda deras "Configomatic", välja någon av de som mall och sedan antingen minska eller öka på ex. CPU och minne beroende på vilken man utgått ifrån. Ta ex. Pyro Bas, ersätt CPU med E6600, kör på 2/3/4 GB minne och kanske ny/mer HDD så borde allt vara lugnt. Den stora fördelen mot ex. Dell mfl är att de valt grundkomponenter (moderkort, chassi, fläktar, grafikkortskylning osv) som är avsevärt mycket tystare.

Senast ändrad:
En stor nackdel med att köpa färdig dator är all skit som är installerad på den. Ingen aning om vad någonting gör på den. Det första jag gör om nån kompis köpt en färdig dator är att formatera den och installera om windows igen. Så mycket snabbare uppstart efteråt.

Hej,

Det kommer med all sannolikhet att bli en burk från komplett.se som jag konfigurerar online och får monterad och klar.

Har gjort en konfiguration och fått hjälp av en kunnig kompis att granska den.

Den stämmer väl med min kravspec ovan men jag lade till ytterligare en 500 GB disk. På så sätt kan jag ha alla mina bilder i datorn och frigöra båda mina externa diskar från att behöva vara igång när jag jobbar. Dom får i stället tjänstgöra som backuplösning och behöver inte längre spegla varandra. Jag bör på så sätt ha lagringskapacitet för dom närmaste två åren om databerget fortsätter att växa i samma takt.

Valde ett asus moderbord med snabbaste busshastighet och ett bättre grafikkort än standard. Snabba minnen och alla in & utgångar jag kan tänkas behöva.

Kommer att köra Vista på den efter att ha talat med en fotograferande kompis som gör det. Vet bara inte vilken Vista version som passar bäst.

Så här ser det ut just nu i kundvagnen som jag skrev i en annan tråd här. Den som begriper sådant får gärna kolla om det är bra saker. Vore tacksam för det.

i kundvagnen
Antal Webbpris Totalt
Komplett S775 Core2 Duo
Artikelnr: 315104
Lagerstatus: Preliminärt 1 st. 2007-07-03
Strömkabel PC m/jord 2m
Nero 7 OEM 1i Mjukvara OEM
CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD,
Norman IC, 1 year license Virus Control,
Musmatta blå 4/6mm
Stötsäker kartong
SoftThinks Installations och recovery
Cooler Master Mystique 631, Silver
Hiper Type-R 580W Svart, Dual Fan,
Asus P5K, P35, Socket-775, DDR2,
Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket
Kingston DDR2 HyperX PC6400 2048MB CL4,
Asus Radeon X1950PRO 256MB GDDR3,
Western Digital Raptor 150GB SATA
Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2
Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2
USB2 multikortläsare 3.5" svart,
Samsung DVD-spelare SH-162C
Samsung DVD-brännare SH-S182D Svart OEM
MS COA Label Windows
MS Win Vista Home Premium Svensk
MS MANUALS Win Vista Home Premium
MS ROYALTY Vista Home Premium
FSC USB tangentbord och strömkabel
Creative SBS380,
Garanti 3 år - Skicka in
Support 3 år Komplett.se,

Pris excl moms 11667.36

Skippa det där antivirusprogrammet och välj Kaspersky eller Nod32 istället.

Western digital Raptor? Är det en Sata I eller Sata II? II är snabbare.

Nero skulle jag satsat på v. 6 uppdaterad om det finns. Skillnaden är att 7:an är en mediaspelare. Onödigt med Vista.

PeterWem skrev:
Skippa det där antivirusprogrammet och välj Kaspersky eller Nod32 istället.

Western digital Raptor? Är det en Sata I eller Sata II? II är snabbare.

Nero skulle jag satsat på v. 6 uppdaterad om det finns. Skillnaden är att 7:an är en mediaspelare. Onödigt med Vista.

Dom där programvarorna har jag inte beställt, dom kommer med ändå.

Ska kolla det där med Sata I/II, tack för det

Så, nu kunde jag inte hålla mig längre utan tryckte på beställa knappen.

Det blev som ovan men jag ändrade Vista versionen till "ultimate".

Nu är det bara att vänta och hålla tummarna för att den funkar bra när den kommer.

Lycka till med nya datorn Björn!
Ska vi hoppas på en fortsatt regnig sommar...

Jag har följt den här tråden med intresse, för att nästa år kanske det måste uppdateras för mig oxå. Det här året är kört pga av det lilla (!) systembytet till Canon.

Lycka till med din nya dator.
Jag missade de intressanta inlägen eftersom jag var ute och fotade.
Jag kör en 10 år gammal stationär dator på 800 MHz. Många skrattar åt mig men det fungerar utmärkt och är hyfsat snabbt under Linux (Ubuntu). De tunga programmen Widows och PS kräver otroligt mycket resurser på grund av klantig programmering.
Varför kasta ut fungerande hårdvara bara för att kunna hänga med i uppgraderingarna i Bill Gates sekt.
Jag har tre Nikonkameror som accepteras under Linux, Både jpeg och RAW. Gimp är ett hyfsat program att arbeta i. Jag tjänar 10000 kronor på att köra gratisprogrammet Gimp istället för Adobes motsvarighet. Operativsystemet är gratis och jag behöver inte slänga ut tusentals kronor på ny hårdvara.
Om jag skulle börja från scratch och bygga ett datasystem under Widows för mitt fotointresse hade jag fått hosta upp ca 20-25000 (om jag vill betala alla licenser). Dessa pengar hade jag hellre lagt på kamera och optik ;).

10 år, shit, 800Mhz var mycket för att vara 97, närmare bestämt typ 4 ggr så mycket som fanns tillgängligt. :p

BTW: Finns helt gratis antivirus. Avast. Det är helt ok. Såg att både NOD32 och Kaspersky kostade en del. Men NOD32 har fått väldigt bra recensioner på många ställen.

Senast ändrad:
Damocles skrev:
10 år, shit, 800Mhz var mycket för att vara 97, närmare bestämt typ 4 ggr så mycket som fanns tillgängligt. :p

BTW: Finns helt gratis antivirus. Avast. Det är helt ok. Såg att både NOD32 och Kaspersky kostade en del. Men NOD32 har fått väldigt bra recensioner på många ställen.

Visst har du rätt. Sju år vid närmare eftertanke

ANNONS
Götaplatsens Foto