Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad saknar / önskar ni med dagens kamera menyer.

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Det finns även ett annat praktiskt starkt skäl att sluta flagga Sony och det är deras skrattretande usla kameraremmar. Sicket skräp på en kamera för 25 000 spänn. Vad kan en ordentlig kamerarem kosta att masstillverka? Hundra spänn? En sådan dumsnålhet kan väl inte vara särskilt lönsam? Sonys usla kameraremmar har jag för länge sedan bytt mot en från KonicaMinolta D7D från 2005.

Ursäkta min gräsliga stavning initialt - den skyller jag helt på dessa usla displaytangentbord. Ska försöka bättra mig.
Föredrar remmar som enkelt går att ta av och på (t.ex Peek Design) och på eftersom jag ofta använder telen med egna remmar. Kör dessutom ganska ofta utan rem med kameran i handen utan rem, då får man inte problem med remmar som hamnar framför objekstivet eller skymmer sökaren, och mindre risk att damm från remmen hamnar på sensorn när man byter objektiv. Att kunna ta av remmen är dessutom bra om man fotograferar utomhus på stativ där en rem skulle kunna agera som vindfång och ge skakningsoskärpa ifall det blåser mycket.

Skulle dock önska Sony hade haft lite bättre grepp. Även om det blivit betydligt bättre på deras senaste modeller är det långt ifrån lika bekvämt att bära kameran i handen som med greppet på min gamla nikon trots att den var betydligt tyngre.

Hur nu detta hade något med menyer att göra.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det där med timer finns i vissa kameror, inte i andra.
Formatterar gör jag aldrig. Då försvinner ju lagrade inställningar, mappstrukturer etc. från kortet. Värdelöst.
På vilket sätt syns en kamera mindre om den är svart eller svart med texten Canon på några ställen? Ja, rätt många ställen, men de flesta är väldigt små.
Skaffa ett extra minneskort att lagra inställningar på. Mappstrukturer på korten har jag aldrig funderat på om jag ens har några. Vad använder du det till? Antar att det kunde vara bra om man t.ex. gör focusstacking, men jag brukar lösa sådant med en tom bild mellan stackarna. Att hålla på att pilla med mappar ute i fält låter som lite tidsödande bättre att strukturera bilderna i efterbehandlingen.

Det inte varit fel om man hade kunnat lagra flera namngivna konfigurationer på ett microSDkort, och att man hade kunnat växla mellan dem med moderatten och att det fanns någon subdisplay ungefär som det finns på Nikons ensiffriga D modeller där man kunde se vilke fil som var aktiv. Genom att ha inställningarna på ett separat kort blir det lätt att flytta dem till en annan kamera ifall det skulle behövas, och man kan obehindrat formatera om sina bildkort utan att inställningarna försvinner

Svarta kameror reflekterar mindre ljus. Gör väl mest skillnad för synbarheten i mörka miljöer där kameran kan bli ett med skuggorna. Många djur har vita eller ljusa signalfärger vilket gör att ljusa färger uppmärksammas mer, vilket gör att svart är bättre åtminstone för viltfotografen.
 

Bengf

Aktiv medlem
Vill snarare att alla viktiga funktioner skall vara åtkomliga via yttre knappar och vred så man slipper bläddra i menyer. Nikons menyer är ok.
Jo jag har det på min A77, ISO--+/- knappar, WB och FN då som går tillbaka till senast inställda, det kommer upp så fint i EVF. även matnings läge knapp dom kallar det, även ett liten ratt på framsidan där man förställer MF,C,A,S, Detta är nog det klassiska vanliga konceptet, denna modell togs fram 2011, är mycket sällan inne i några menyer, Sedan tror jag så att även användare av dom bästa kamera menyerna, dom gräver inte så mycket dom eller i menyerna, man gör sina egna konfigureringar även med en Canon/Nikon. För den skulle är det nog trevligt med bra strukturering i menyerna självklart.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Om du formaterar ett tomt (eller fullt minnneskort) och sedan trycker på Menu och lämnar menysystemet, så kommer "Format" vara det första du ser nästa gång du trycker på "Menu" igen. Formatering har tidigare varit det enda som tvingat tillbaka ner i menyträsket, men jag kom på att om jag gjorde på detta sätt, så behöver jag aldrig annat än just glänta på dörren. Som du ser är jag fullständigt konsekvent när jag säger att jag aldrig behöver uppsöka menyerna.

En verklig generalblunder Sony gjort är att en av de vanligaste funktionerna som den för formatering inte ens är valbar vid konfigurationen av snabbknapparna eller Fn-funtionerna och för mig är det obegripligt att det ännu i tredjegenerationens A7:eek:r är på detta sätt. Jag kan inte hitta den bland valbara funktioner. Är det något jag tycker vore naturligt att fixa så är det just detta.

Hade min gamla jobbarkompis från 70-talet levt "han som hatade uselt ingenjörsarbete", så vet jag precis vad han skulle ha sagt lite med en halvt uppgiven ton i rösten: "Är det underligt att man super?"
Har också lagt format högst upp i "my menu" följt av "Save/Load settings" "Cleaning mode" och konfigurerat my menu att komma upp när jag trycker på meny knappen.
När jag formatert ett kort sparar jag inställningarna så att jag har backup ifall jag skulle trycka bort mig.

När det gäller formateringsfunktionen så gillar jag att den är lite svåråtkommlig och inte ligger direkt på någon knapp. Mindre risk att man formatterar av misstag på det viset
 

unoengborg

Aktiv medlem
Både cool och otroligt!

Senaste A9:an kan man tydligen prata med och sedan tolkas tydligen det och läggs i något XMP-element om jag fattat det rätt. Möjligen "Caption". Tror att det var en sak AP uppskattade när de bestämde sig att standardisera på Sony. Metadata kommer att bli allt viktigare och effektiva metoder att hantera denna.
Ja, mycket bra ide, tyvärr lite si och så med funktionen för andra språk än engelska. Vet inte hur det är med japanska.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det vore riktigt coolt om man kunde ändra logga på prismahuset med ett menyval.
När Nikon inte längre är hetast på stan så lägger man in en Olympus-logga istället, och vips får man beundrande blickar av de man möter.
Bryr mig inte så mycket om beundrande blickar, men man skulle kunna avända det för att snabb kunna skilja mellan olika kamerahus, så att man inte av misstag tar sin frus kamera med helt andra default inställningar än ens egen. Gäller bara att se till att det görs med teknik som inte drar för mycket ström
 

esbtse

Aktiv medlem
Jo jag har det på min A77, ISO--+/- knappar, WB och FN då som går tillbaka till senast inställda, det kommer upp så fint i EVF. även matnings läge knapp dom kallar det, även ett liten ratt på framsidan där man förställer MF,C,A,S, Detta är nog det klassiska vanliga konceptet, denna modell togs fram 2011, är mycket sällan inne i några menyer, Sedan tror jag så att även användare av dom bästa kamera menyerna, dom gräver inte så mycket dom eller i menyerna, man gör sina egna konfigureringar även med en Canon/Nikon. För den skulle är det nog trevligt med bra strukturering i menyerna självklart.
Jag fotograferar på vinter med handskar. Inte roligt att bländra mellan olika nivåer på menyer med stela fingrar. Fuji X-Pro1 och X-T1 har för små knappar och är i stort sätt oanvändbara i kyla. Nikon fungerar ner till -30C
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Bryr mig inte så mycket om beundrande blickar, men man skulle kunna avända det för att snabb kunna skilja mellan olika kamerahus, så att man inte av misstag tar sin frus kamera med helt andra default inställningar än ens egen. Gäller bara att se till att det görs med teknik som inte drar för mycket ström
Flytande kristaller. LCD.
 

Bengf

Aktiv medlem
Flytande kristaller. LCD.
Bryr mig inte så mycket om beundrande blickar, men man skulle kunna avända det för att snabb kunna skilja mellan olika kamerahus, så att man inte av misstag tar sin frus kamera med helt andra default inställningar än ens egen. Gäller bara att se till att det görs med teknik som inte drar för mycket ström
I ditt fall Uno med frugans lika kamera, då skulle jag välja en bit Tejp i valfri färg, eller något festligt fäst på kamera remmen eller remfästet.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Man borde inte bara kunna ändra logga. Man borde välja färg på skalet via menyer.
Ett färgalternativ borde heta kameleont. Då antar kameran samma färg och mönster som den bakgrund den ligger mot.
Helt osynlig kan den hänga i remmen runt nacken. Rutig som skjortan jag har på mig. När jag lyfter kameran till ögat antar den en rosa hudton där både mun och näsa framträder i mönstret.

När jag tröttnat på att smyga fram inkognito väljer jag färgen guld, och kameran glittrar gyllene i solskenet.

En färg heter Pentax. Då blir kameran svart med mässingfägade kanter där det ser ut som att det svarta helt enkelt är avskavt.

Den sportintresserade kan ladda ner färg och mönster efter den klubb som ligger varmast om hjärtat.

Det ska också gå att skapa egna färger och mönster
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har också lagt format högst upp i "my menu" följt av "Save/Load settings" "Cleaning mode" och konfigurerat my menu att komma upp när jag trycker på meny knappen.
När jag formatert ett kort sparar jag inställningarna så att jag har backup ifall jag skulle trycka bort mig.

När det gäller formateringsfunktionen så gillar jag att den är lite svåråtkommlig och inte ligger direkt på någon knapp. Mindre risk att man formatterar av misstag på det viset
Det kan ju faktiskt vara snart att få upp My Menu när man trycker på Menu. Man får väl upp ett trettiotal funktioner då istället för bara 12 med Fn. För övrigt har jag aldrig fattat att Sony begränsat FN till 12 val. Det får ju plats det dubbla utan problem, så mycket tomt är det ju minst på skärmen idag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
[QUOTE="unoengborg, post: 2279404, member: 20757 ]

.......Svarta kameror reflekterar mindre ljus. Gör väl mest skillnad för synbarheten i mörka miljöer där kameran kan bli ett med skuggorna. Många djur har vita eller ljusa signalfärger vilket gör att ljusa färger uppmärksammas mer, vilket gör att svart är bättre åtminstone för viltfotografen.
[/QUOTE]

Martin Agfors slog ett slag för vitt p.g.a. värmeproblem i fält. Långa telebjektiv är ju vita hos Canon och Sony men aldrig mer avancerade systemkamerahus. Kan tänka att man kanske funderar på att tänka om där när det gäller videocentriska kamerahus i framtiden nu när man hos Canon har problem med värmen.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vita tuber är nog numera en varumärkesgrej.
Numera när man med temperatursensorer och algoritmer kan kompensera för de förändringar av materialdimensioner som kommer med värme.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, mycket bra ide, tyvärr lite si och så med funktionen för andra språk än engelska. Vet inte hur det är med japanska.
Kanske men talanalys är väl hyfsad nu. Blev lite imponerad av Google Translate när jag labbade med det för ett halvår sedan. Det kanske kommer mer allmänt i kamerorna framöver också. I telefonerna finns ju redan GT så den funktionen kan kanske användas ihop även med andra program i en framtid.

XMP-är ju redan metadatastandard och kan skrivas in i både TIFF, JPEG och DNG. Även EXIF är ju en av många namnrymder i XMP.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tal, fysiska knappar eller pekskärm är olika Interface för att navigera i samma menyer och komma åt samma funktioner.
Samma sorts tolkning av vad vi vill när vi pratar med prylarna bör vara tillgänglig även över andra interface.
Varför inte kunna en elektrod vid tinningen som läser av vad vi tänker på. Så onödigt att behöva ta omvägen över talat språk.
 
ANNONS