Annons

Vad saknar / önskar ni med dagens kamera menyer.

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Att ändra auto/manuell ISO fungerade med framhjulet. Däremot ser inte bakre hjulet ut att ändra taket, utan det ändrar det ISO som är instället manuellt.
Det ändrar hur lågt kameran får sänka ISO, dvs kameran kan fortfarande välja högre ISO upp till inställt max. Man kan också använda det för att snabbt höja över inställt max om det inte räcker.

På så gamla modeller som D700 går inte kombinationen med det främre hjulet och auto-ISO är enklare.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det absolut vanligaste menyalternativet jag använder är ”formatera kort”. Det gör jag varje gång som jag har kopierat över bilder till säker lagring. För mig ligger detta alternativ högst upp i favorit-menyn.
Hur gör ni andra. Programmerar ni en knapp för formatering eller hoppas ni att AI ska radera åt er?
Går att göra på mina Nikon utan att öppna någon meny alls. Bara att hålla in rätt knappar så att For börjar blinka och sedan bekräfta genom att trycka på dem igen. Detta är standard och markerat bredvid knapparna.

(På Ricoh:n får jag dock gräva i menyn.)
 

apersson850

Aktiv medlem
Skaffa ett extra minneskort att lagra inställningar på. Mappstrukturer på korten har jag aldrig funderat på om jag ens har några. Vad använder du det till?
Det blir inga extra minneskort för det så länge kameran har en "Radera alla bilder" funktion.
Mapparna är jättebra när jag har olika saker på kortet. Till exempel bilder av enbart privat intresse och bilder som bara är av intresse på jobbet. Då byter jag mapp innan jag börjar med det enda eller det andra, så är det en bagatell att veta vad som ska överföras till jobbdator och vad som ska in på den hemma.
 

Bengf

Aktiv medlem
Man borde inte bara kunna ändra logga. Man borde välja färg på skalet via menyer.
Ett färgalternativ borde heta kameleont. Då antar kameran samma färg och mönster som den bakgrund den ligger mot.
Helt osynlig kan den hänga i remmen runt nacken. Rutig som skjortan jag har på mig. När jag lyfter kameran till ögat antar den en rosa hudton där både mun och näsa framträder i mönstret.

När jag tröttnat på att smyga fram inkognito väljer jag färgen guld, och kameran glittrar gyllene i solskenet.

En färg heter Pentax. Då blir kameran svart med mässingfägade kanter där det ser ut som att det svarta helt enkelt är avskavt.

Den sportintresserade kan ladda ner färg och mönster efter den klubb som ligger varmast om hjärtat.

Det ska också gå att skapa egna färger och mönster
Ja du gödslar hårt med ironi i tråden, Acke startade en speciell tråd där fantasin fick flöda fritt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag fotograferar på vinter med handskar. Inte roligt att bländra mellan olika nivåer på menyer med stela fingrar. Fuji X-Pro1 och X-T1 har för små knappar och är i stort sätt oanvändbara i kyla. Nikon fungerar ner till -30C
Vinter jägare har jag sett haft handskar där man kan vika undan fingertoppen vid skjut ögonblicket för bästa känslan, undra om inte också en del skidskyttar kan välja sådana handskar, men jag har inte upptäckt det ännu, eller att Björn Ferry sagt något.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja du gödslar hårt med ironi i tråden, Acke startade en speciell tråd där fantasin fick flöda fritt.
Nya mobiltelefoner med display runt om kan nästan redan idag det jag beskrev. Byta utseende alltså. Så någon ironi var det inte frågan om. Men vi kanske har olika humor?

(surströmming på menyn finns dock nog inte ens i fantasin)
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vinter jägare har jag sett haft handskar där man kan vika undan fingertoppen vid skjut ögonblicket för bästa känslan, undra om inte också en del skidskyttar kan välja sådana handskar, men jag har inte upptäckt det ännu, eller att Björn Ferry sagt något.
Jag fotograferar med handskar den kallare delen av året. Senast nu i helgen som gick faktiskt.
Inga som helst problem eftersom de funktioner jag använder under en session är åtkomliga via fysiska knappar.

Annars finns ju pekskärmsfingervantar för den som vill gulla med mobilen i kylan.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
... och när man ändå är inne på mobiler. Varför är inte kamerorna vi har lika konfigurerbara som våra mobiler.
Tänk att själv få lägga appar på rätt sida. Att enkelt svajpa mellan sidorna. Att nyp-zooma. Att ladda ner de appar man vill ha, och radera de man inte behöver. Allt på en öppen marknad där olika utvecklare skapar möjligheter åt oss.
 

Bengf

Aktiv medlem
Mobilerna har så pass stora skärmar, med gott om plats, jag har nog för många appar i min mobil, det fördes också över vid mobilbyten, vill inte ha för många på första sidan, men det är ju mina val, det blir lätt flera viktiga inbillar jag mig själv, och blir slö med sorteringen att ta bort. Det är så in bomben mycket att kunna välja och ställa in med den S20 jag har, mer än hälften har jag ingen nytta av just nu hur jag använder mobilen.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nya mobiltelefoner med display runt om kan nästan redan idag det jag beskrev. Byta utseende alltså. Så någon ironi var det inte frågan om. Men vi kanske har olika humor?

(surströmming på menyn finns dock nog inte ens i fantasin)
Missförstå mig inte nu, men det går så långt att några nästan bara tittar på kameran, så förstår den att man önskar att formatera, snart önskar man att inte ens röra avtryckaren, ta bilden nu säger man till kameran, det blir tävling över vem som inte ens tänker "finns det en meny " så jäkla farligt är det väl inte att kika lite grann i menyerna eller göra några få knapptryck.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det ändrar hur lågt kameran får sänka ISO, dvs kameran kan fortfarande välja högre ISO upp till inställt max. Man kan också använda det för att snabbt höja över inställt max om det inte räcker.

På så gamla modeller som D700 går inte kombinationen med det främre hjulet och auto-ISO är enklare.
På D750 o D500 som jag har testat på så tycker jag det fungerar så här.
Trycker jag in ISO och skruvar på främre så sätter jag på och av AutoISO
Trycker jag in ISO och skruvar på bakre så ändrar jag den manuella ISO nivån. Tex, har jag i ISO inställningar manuell ISO 1000 och tak på AUTO på 5000. Trycker jag in ISO och skruvar på bakre, så visas först 1000, skruvar jag ner till 500 och kopplar bort AutoISO så visas nu inställt ISO 500
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Missförstå mig inte nu, men det går så långt att några nästan bara tittar på kameran, så förstår den att man önskar att formatera, snart önskar man att inte ens röra avtryckaren, ta bilden nu säger man till kameran, det blir tävling över vem som inte ens tänker "finns det en meny " så jäkla farligt är det väl inte att kika lite grann i menyerna eller göra några få knapptryck.
Om man låter fantasin flöda fritt utan begränsningar så kan man senare sortera och värdera - tänker jag.
 

esbtse

Aktiv medlem
Vinter jägare har jag sett haft handskar där man kan vika undan fingertoppen vid skjut ögonblicket för bästa känslan, undra om inte också en del skidskyttar kan välja sådana handskar, men jag har inte upptäckt det ännu, eller att Björn Ferry sagt något.
Provat alla typer från sillkeshandskar till jakthandskar utan finnertoppar. Fungerar en kort stund men tilslut måste kamerans knappar vara anpassade till alla väder som alla som är ute på vintern vet som har tältat eller använt maskiner. Jag har inte stora händer.
 

PMD

Aktiv medlem
Vinter jägare har jag sett haft handskar där man kan vika undan fingertoppen vid skjut ögonblicket för bästa känslan, undra om inte också en del skidskyttar kan välja sådana handskar, men jag har inte upptäckt det ännu, eller att Björn Ferry sagt något.
Det finns fingervantar med konduktiva ytor vid fingertopparna. Dessa fungera att använda på en pekskärm.
 

PMD

Aktiv medlem
... och när man ändå är inne på mobiler. Varför är inte kamerorna vi har lika konfigurerbara som våra mobiler.
Därför att dagens systemkameror (småbild) har evolverats sakta men säkert från de första småbildssystemkamerorna på 1930-talet. Mobiltelefoner är å andra sidan en ganska sentida företeelse. De telefoner som använde tillverkarens helt egna operativsystem dog ganska snart ut, mycket pga bristen på nedladdningsbara program ("appar") jämfört med telefoner med OS från de två stora spelarna på marknaden.

Men din fråga var väl egentligen retorisk, antar jag ...
 

Lazarus-66

Aktiv medlem
Har ingen erfarenhet av dagens moderna high end-kameror, så eventuellt finns detta redan.
Men utökade minnesmöjligheter för olika objektiv, så kameran ändrar till olika inställningar beroende på vilket objektiv man sätter på.
Kanske t o m att man kunde kringgå programvalsratten (valbart) men om man vrider på ratten så börjar den funka som vanligt.

Konfigurations-filer typ .xml? Då kunde man lagra ännu fler inställningar för varje objektiv och välja vilken xml som ska laddas när just det objektivet används vid den plåtningen man ska göra just då.
 
ANNONS