Annons

Vad sker här på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)

hasseper

Aktiv medlem
Nåt som kan vara bra är en länk som slumpar fram okommenterade bilder. Den enda jag hittar tar bara fram okommenterade från det senaste dygnet. Det kan göra att äldre bilder kanske kan få kommentarer. Som det är nu försvinner de snabbt i mängden.


\h
 

lottawe

Aktiv medlem
clindh skrev:
Du hänger inte med, Lotta :) "Alla nya bilder" tar from idag bara fram poolbilder.
Se där vad som händer när man har sämre saker än fotosidan för sig en dag:) Toppen!

Men ärligt talat har jag inte förstått det där med att "Senaste kommentarer" leder till att folk skriver sämre kommentarer? Argumentet att bilder som redan fått kommentarer lyfts fram är jag med på, men hur resonerar ni när ni säger att folk skulle skriva bättre kommentarer om den togs bort?

Däremot har jag fundrat på att filtrera så en person bara kan förekomma en gång per skärmbild, dvs den som skriver 10 kommentarer i rad kan inte dominera.
Det är att de redan kommenterade lyfts fram på ytterligare ett sätt än de som är okommenterade jag vänder mig mot. För att visa kommentarer tror jag "dagens kommentar" eller veckans kommentar" (kräver röstsystem) eller slumpade utvalfda bra kommentarer på förstasidan skulle vara ett bra sätt att framhäva kommentarerna i stället.

Det där med att inte låta någon dominera tycker jag inte finns någon orsak att genoföra. Vissa är mer aktiva än andra och så ska det väl vara? Att subventinera med skärmvisningarna tror jag inte skulle bidra till något gott. Tvärtom..
 

jkene

Aktiv medlem
clindh skrev:
Jo, jag sa att jag var med på det argumentet. Det var mest en fråga till Lotta, hur drar den listan ner kommentarskvaliteten?
Jag har två typer av bilder:

a) Dom som i princip inte får någon kommentar
b) Dom som får ganska många kommentarer

Typ b) är oftast positiva kommentarer, och dom brukar rassla in i jämn ström strax efter en person har brutit isen. Jag kan givetvis inte bevisa det, men jag har en känsla av att kommentarerna 2-x kommer från folk som "hakar" på kommentar 1 från "Senaste bildkommentarer". 2-x brukar i allmänhet vara varianter av kommantar 1.

Jag gissar att det är det Lotta menar.
 

Scratchen

Aktiv medlem
Re: Re: Vad sker här på FS?

clindh skrev:
Förut hade vi en markering på tumnaglarna som visade om en bild hade fått kommentarer eller ej. Men det var det många som inte gillade. Skall vi prova det igen?
Detta är ett förslag som jag verkligen skulle uppskatta. En testperiod kanske inte skulle vara så dumt?
 

lottawe

Aktiv medlem
jkene skrev:
Typ b) är oftast positiva kommentarer, och dom brukar rassla in i jämn ström strax efter en person har brutit isen. Jag kan givetvis inte bevisa det, men jag har en känsla av att kommentarerna 2-x kommer från folk som "hakar" på kommentar 1 från "Senaste bildkommentarer". 2-x brukar i allmänhet vara varianter av kommantar 1.

Jag gissar att det är det Lotta menar.
Jo, jag tror på viss påverkan av tidigare kommentarer under en bild också, men ev. sån påverkan försvinner inte med senaste kommentarerlistan heller eftersom kommentarerna änd finns kvar under bilderna. Tycker dock inte det är ett megastort problem och inget som behöver åtgärdas av admin. Snarare att vi, var och en av oss kanske försöker träna oss på att bedöma bilder först, läsa andras kommentarer sen. Men det är ju valfritt..
Jag gör oftast så bortsett från i bilddiskussionspoolen givetvis.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

Scratchen skrev:
Detta är ett förslag som jag verkligen skulle uppskatta. En testperiod kanske inte skulle vara så dumt?
Angivna antal kommentarer under bilderna skulle sporra/sporrade mig att kommentera dem med få kommentarer.
Hur skulle andra reagera?
 

lottawe

Aktiv medlem
Christer Lindh (clindh) skrev:
Förut hade vi en markering på tumnaglarna som visade om en bild hade fått kommentarer eller ej. Men det var det många som inte gillade. Skall vi prova det igen?
Togs inte det bort för att det visade sig ha motsatt effekt mot den önskade? Eller har jag bara drömt det?

Jag röstar nej. Högre siffra leder till fler tittar gissar jag. Lägre=behöver inte öppnas. Vore synd om gissningen var sanning.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Har man fått en kommentar typ Kanon, så är man tämligen säker på att resterande kommentarer blir typ nära kanon....

Så förutom att man bara skall kunna kommentera bilder i pooler är mitt stående förslag att fotograf och givna kommentarer skall vara osynliga tills man kommenterat bilden.
 

jkene

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Vad sker här på FS?

Arleklint skrev:
Angivna antal kommentarer under bilderna skulle sporra/sporrade mig att kommentera dem med få kommentarer.
Hur skulle andra reagera?
Jag tänker personligen som du, men tror tyvärr att Lotta har rätt.
 

lottawe

Aktiv medlem
clindh skrev:
.......men hur resonerar ni när ni säger att folk skulle skriva bättre kommentarer om den togs bort?
Först nu insåg jag min miss i första inlägget jag gjorde i denna tråden.

Två saker = bildfödet ser mindre ut när det fokuseras på poolbilder och redan kommenterade framhävs mindre (glömde nämna det om bildflödet förut.) Resultatet borde därmed kunna bli bättre kommenterande i form av spridning framförallt (om senastelistan försvinner) eftersom fokus då läggs på att kolla alla poolbilder och inte redan kommenterade som nu. Att kommentera en okommenterad bild som första kommentator tror jag är mer utvecklande för en själv också än att kommentera efter att ha sett andras kommentarer som nog görs genom bruk av senastelistan (undantaget bilddiskussionspoolen då.)

Och jag kan tyvärr inte påstå att jag är ett föredöme där, kollar också senaste då och då, men får halv ångest varje gång jag kommer på mig med det. Nu är jag dock på god väg att ha lyckats bota det där beteendet iaf men det vore skönt om nån tog från mig möjligheten helt ändå;)
 

acke

Avslutat medlemskap
Terje skrev:
Vad håller på att ske här på FS???

- Ser att aktiva medlemmar slutar och försvinner, och jag undrar varför?

...

Själv vill jag se följande ändringar:

- Att flera medlemmar börjar föregå med ett gott exempel - börjar lämna fler konstruktiva kommentarer. Börjar "gulla" mindre. Slutar tävla med att kommentera mest!

- Ge bilderna mer tid, slutar stressa runt!

- Ställ frågan till er själva: Varför kommenterar vi andras bilder? För att lyfta fram oss själva, eller för att hjälpa/uppmuntra/motivera andra? (Svara ärligt!)

- Ställ frågan till er själva: Varför publicerar jag bilder på FS? För att lyfta fram mig själv och visa för andra hur duktig jag är (inget fel alls!). Gör jag detta måste jag också tåla kritik! Och klara ros på rätt sätt!

- Premiera/uppmärksamma de bra kommentarerna/kommenterarna! Lyfta fram bilderna som inte fått kommentarer!

- Sluta attackera andra! Börja själv med att föregå med gott exempel! FS görs av oss medlemmar, det är enbart vi som själv kan förändra!

- Behandla andra som du själv vill bli behandlad!

Terje
(trött på gnäll och vill se framåt, med positiva ögon)
Terje, du har många bra synpunkter här.

Jag var ganska aktiv i FS's barndom 2001-2003. Försökte ge personliga kommentarer och reflexioner till bilder. Satt ofta och tittade på en bild i 10-15 minuter innan jag formulerade mina tankar och känslor. Skrev åtminstone 5-10 rader text, ofta ännu mer. Känslan som en bild skapar är ju det allra viktigaste, man måste beskriva KÄNSLAN innan man börjar dissikera de tekniska detaljerna, beskärningen, kompositionen osv.

Det fanns i FS barndom många entusiaster som skrev underbart härliga, givande, läsvärda, uttömmande kommentarer. Men efterhand så blev det fler och fler korta Wow, Schysst, Grymt, Tack, osv. Jag tappade så småningom intresset att läsa alla ointressanta kommentarer och slutade därför också att kommentera själv.

Då och då är jag inne och kollar läget. Har det hänt något? Har kommentarerna blivit mer läsvärda? Men ännu ser jag ingen förbättring, och därför förblir bildgalleriet en ointressant plats för mig. Observera: Jag säger inte att det är något fel på de kommentarer som ges idag, jag säger bara att de är ointressanta för mig. Vill ni fortsätta med wow och schysst, gärna för mig, då ägnar jag mig åt annat.

Jag håller fullständigt med Terje, sluta stressa, ge varje bild den tid bilden behöver, vänta med teknikaliteterna och beskriv dina känslor i första hand, sluta fjäska för att få motkommentarer, tacka helst via privat mejl. Jag är övertygad om att alla kan skriva något mer intressant än wow, om bara viljan finns.
 

Xi_

Aktiv medlem
Jag har tidigar föreslagit att det borde finnas en gräns på hur ofta man får ge kommentarer. Detta just för att ge bilden mer tid. Låt oss säga att det måste löpa 4-5 minuter mellan de kommentarerna du ger. Då ges tid till att se bilden och att skriva en mer innehållsfull kommentar.
 

Boop

Aktiv medlem
clindh skrev:
Dvs strypa bildinflödet drastiskt, kanske en bild per vecka, månad?
Jag tror det skulle vara en bra lösning.. Det strömmar in bilder var dag, man har inte en chans att gå igenom bilderna och ägna dem den uppmärksamhet som Terje beskriver. Dessutom hinner det "rinna många bilder" under broarna som faktiskt går spårlöst förbi.. Varför inte ändra upladdningsfrekvensen till max 5 bilder per vecka?

Sedan propagerar jag fortfarande för att ta bort antalet givna och mottagna kommentarer, samt hur många man ligger plus eller minus.. Det är i mina ögon en ointressant information om det skall handla om att ägna bilderna den uppmärksamhet de är värda. Att sätta en siffra på hur mycket man ger och får är för mig ett likhetstecken med att stressa fram kommentarer för kommenterandets skull..

Bra skrivet Terje, jag tycker du slår huvudet på spiken..

//
Bettan
 

JanOlofHärnström

Aktiv medlem
Jag tror att de flesta medlemmarna vill titta på bilder som de gillar och är intresserade av. Ofta finns det ett samband mellan bra bilder/många kommentarer eller också så tror man att bilder med många kommentarer är bra.

Det finns redan olika sökmöjligheter och kategorier av bilder. Att på något sätt försöka lyfta fram ej betittade bilder tror jag är mycket svårt. Att lägga en blänkare längst fram på FS tror jag är meningslöst egentligen. Av den anledningen att de allra flesta är inte intresserade av detta.

Det finns ett mycket starkt samband mellan antalet givna kommentarer och svarskommentarer. Sådan är verkligheten. Man kan ju tänka sig att de flesta gärna vill lägga ut bilder och få kritik (helst beröm). Kanske inte att lika många egentligen är intresserade av att GE kritik, framförallt inte s.k. konstruktiv kritik.

En mycket personlig fundering: Jag tycker att många kommentarer och även foruminlägg visar att tycke och smak dominerar väldigt mycket. På så sätt att för väldigt många är det svårt att skilja ut personligt tycke och smak mot övriga fotografiska kvaliteter. Det märks tydligt när det gäller teknik men även när det handlar om bildinnehåll, budskap och t.om motivval.

Självklart ska man framföra och stå för sitt tyckande och smak. Men förutsättningen är ju ändå att man själv accepterar att andra tycker annorlunda och inte är sämre för det.
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
JanOlofHärnström skrev:
Man kan ju tänka sig att de flesta gärna vill lägga ut bilder och få kritik (helst beröm). Kanske inte att lika många egentligen är intresserade av att GE kritik, framförallt inte s.k. konstruktiv kritik.
Ja, det stämmer om du tar bort ordet kanske. Det är detta som är det verkliga problemet och som alla verkar förbise i dom här debatterna. Hundratals förslag om komplicerade funktioner, en funktion bort, en ändring... , lägg till det.., flytta bilder hit och dit.... Totalt meningslöst och förändrar ingenting (mer än yttterst mariginellt).
 

Canonliza

Aktiv medlem
Hans-C skrev:
Det är detta som är det verkliga problemet och som alla verkar förbise i dom här debatterna. Hundratals förslag om komplicerade funktioner, en funktion bort, en ändring... , lägg till det.., flytta bilder hit och dit.... Totalt meningslöst och förändrar ingenting (mer än yttterst mariginellt).
Ja så tror jag med. Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag tror det handlar om att jobba mer på en attitydförändring eller att gilla läget. Nya regler, funktioner mm kommer inte lösa det. Hur mycket man än vill.

Det är lite som Sverige i stort. Vi älskar att lagstadga, skapa regelverk mm istället för att jobba på männiksor förhållningssätt och/eller atityder. Alkoholfrågan är ett bra exempel på det.

//Liza
 
ANNONS