Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad tycks?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenders

Aktiv medlem
Hejsan.

Nu har jag precis blivigt klar med min foto side www.jenders.se där jag tänker lägga upp lite bilder mm.

Hade gärna velat att så många som möjligt går in och tar en titt på den och tycker till :) Man kan bara växa av kritik!

Sen om ni gilalr det ni ser har jag en Facebook grupp kopplad till sidan som heter - jenders.se gilalr ni det ni ser? Gå då in och bli medlemmar vet jag ;) Hade varit skoj att kunna diskutera lite bilder där inne med.

Tack för nu/Jenders

Jag är inte imponerad. Färgspelet på sidan passar inte enligt mig och sidan känns oproffsig.

Jag är inte imponerad. Färgspelet på sidan passar inte enligt mig och sidan känns oproffsig.

Tack för ditt ärliga svar! Jag håller inte med dig dock då jag gillar färgerna och designen, men det är väl klart jag gör det iofs annars hade jag ju inte valt det :)

Stora delar av sidan fungerar inte i min browser IE64, man verkar behöva flash som inte finns till IE i 64-bitsvariant.

/Karl

Stora delar av sidan fungerar inte i min browser IE64, man verkar behöva flash som inte finns till IE i 64-bitsvariant.

/Karl

Jaha? Okey? Va konstigt, jag har provat den på 4 olika datorer med fierfox & IE och allt har funkat hur bra som helst?

Men jag tackar för svaret och skall helt klart kolla på det. vilka sidor var det som inte funkade?

Tack för hjälpen.

Fler som har problem

Efter inlägget oven där det sas att man inte kunde se allt i sin browser blev jag lite nervös och undrar om det är fler som har problem med att gå in på sidan www.jenders.se ?

det jag hittar av flash på sidan är youtube filmerna, det ända andra scripten jag hittar är javascript.

Andra saker som kan spöka till det är sidans felaktig använding av kod på en del ställen (3 fel enligt w3cs validator) , validatorn för css är inte med idag verkar det som heller.

Men ja det är nog Youtube filerna som är problemet.

det jag hittar av flash på sidan är youtube filmerna, det ända andra scripten jag hittar är javascript.

Andra saker som kan spöka till det är sidans felaktig använding av kod på en del ställen (3 fel enligt w3cs validator) , validatorn för css är inte med idag verkar det som heller.

Men ja det är nog Youtube filerna som är problemet.

tackar så mycket för din hjälp. Men när du var där inne hade du problem då?

Efter inlägget oven där det sas att man inte kunde se allt i sin browser blev jag lite nervös och undrar om det är fler som har problem med att gå in på sidan www.jenders.se ?

Det är extremt få som använder 64-bitars IE. Även om man kör 64-bitars OS (vilket många nu gör) är 32-bitars IE fortfarande standard. En anledning är att just flash inte finns i skarp version till 64:an. Det där är inget problem du ska ligga sömnlös över utan fortsätt du att fylla på med material istället :)

Det är extremt få som använder 64-bitars IE. Även om man kör 64-bitars OS (vilket många nu gör) är 32-bitars IE fortfarande standard. En anledning är att just flash inte finns i skarp version till 64:an. Det där är inget problem du ska ligga sömnlös över utan fortsätt du att fylla på med material istället :)

Hej och tack för detta svaret! Tänkte väl jag har kollat på flera olika datorer nu och har inte hittat något fel någonstans? Blev nästan lite galen där ett tag :) Men tack så mycket för förklaringen. Nu kan jag fortsätta att lägga ner energi på jobbet istället hehe

alltså så länge en kan köra flash filer så är inte youtube länkarna några problem.

Att sidan har icke-validerande kod är däremot lite problematiskt och kan längre fram ge problem, även om du antagligen inte kan göra så mycket åt problemen då det är wordpress och temat som är lite trasigt och använder några " för mycket på ett ställe och så.

Så fyll på med innehåll som sagts innan.

Jag gillar inte layouten. Halva sidan går åt till menyn och det faktiska innehållet kommer långt ner på skärmen.
Tänk på att de flesta besökarna lägger ner kanske 15 sekunder för att avgöra ifall de vill titta vidare på din sajt. Tyvärr lockas jag inte av din sajt.
Vad gör din sajt speciell och vad erbjuder du? Presentera detta på förstasidan. Menyn skall hållas översiktlig men kompakt för att inte ta utrymme från innehållet.

Ifall du vill få många besökare, tänk om.

/Karl

Funkar inte heller i Chrome (länkarna), verkar som den börjar ladda något som aldrig blir klart alternativt är sidan så långsam att man får timeout.

Menyn kanske ska vara horisontell, alternativt flytta ner den på sidan, som det är nu ligger den ju mitt i bannern. Sen blir det rätt mkt tomrum om man kör med stora skärmar, något att fylla upp med kanske om du inte kan köra flytande design?

Kör man istället IE 8 fattas designelement.

Angående x64, det är inte så få längre, gruppen är snabbt ökande eftersom det är defaultbrowsern på nya system. I vilket fall som helst har x64-versionen samma problem.

Funkar inte heller i Chrome (länkarna), verkar som den börjar ladda något som aldrig blir klart alternativt är sidan så långsam att man får timeout.

Menyn kanske ska vara horisontell, alternativt flytta ner den på sidan, som det är nu ligger den ju mitt i bannern. Sen blir det rätt mkt tomrum om man kör med stora skärmar, något att fylla upp med kanske om du inte kan köra flytande design?

Kör man istället IE 8 fattas designelement.

Angående x64, det är inte så få längre, gruppen är snabbt ökande eftersom det är defaultbrowsern på nya system. I vilket fall som helst har x64-versionen samma problem.

Visst ökar de som använder 64-bitars IE men om man ställer de användarna till de som använder chrome eller safari för den delen så är är de helt betydelselösa. Kör du vista x64 eller Win7 x64 så har du två IE att välja på, IE (64-bit) och IE och IE är standard vilket är en 32-bitars version (om man med standard menar den som ligger på baren från start).

Sen finns det säkert dem som är frestade att bara köra 64-bitars versionen istället, för det är ju såklart mycket tuffare :) Kolla i Task managern så ser du att det dessvärre finns många tragiska 32-bitarsprogram igång (*32). Visst, de är färre i Win7x64 än i Vistax64 men endock.

Så länge exempelvis Adobe inte stöder 64-bit i sitt flashande så är det inte mycket att göra åt saken. Bättre att lägga krutet på att styra upp sidan i chrome och safari till en början om man anser den fungerar i IE-32 och FF.

Edit: Om man kör IE8 i kompatibilitetsläget så försvinner menyn, vet inte om nån annan påpekat detta men det skulle jag se som nummer ett att fixa. Den kommer troligen inte finnas i andra äldre browsers heller och det är ju svårt för en besökare att veta att den saknas om man inte sett sidan innan.

Senast ändrad:
Visst ökar de som använder 64-bitars IE men om man ställer de användarna till de som använder chrome eller safari för den delen så är är de helt betydelselösa. Kör du vista x64 eller Win7 x64 så har du två IE att välja på, IE (64-bit) och IE och IE är standard vilket är en 32-bitars version (om man med standard menar den som ligger på baren från start).

Sen finns det säkert dem som är frestade att bara köra 64-bitars versionen istället, för det är ju såklart mycket tuffare :) Kolla i Task managern så ser du att det dessvärre finns många tragiska 32-bitarsprogram igång (*32). Visst, de är färre i Win7x64 än i Vistax64 men endock.

Så länge exempelvis Adobe inte stöder 64-bit i sitt flashande så är det inte mycket att göra åt saken. Bättre att lägga krutet på att styra upp sidan i chrome och safari till en början om man anser den fungerar i IE-32 och FF.

Edit: Om man kör IE8 i kompatibilitetsläget så försvinner menyn, vet inte om nån annan påpekat detta men det skulle jag se som nummer ett att fixa. Den kommer troligen inte finnas i andra äldre browsers heller och det är ju svårt för en besökare att veta att den saknas om man inte sett sidan innan.

Ja jag har koll, jag är systemutvecklare :) Hade IE8 x64 som default på Vista ett tag, jättesnabb jämfört med x32.

Att flash inte funkar tycker jag är en fördel, det blir nämligen noll säkerhetsrisk, adobe hänger inte riktigt med på säkerhetssidan.

Utvecklar man för Chrome får man oftast safari (och FF) på köpet. Bästa strategin är att utveckla för IE8 och Chrome (eller FF om man föredrar den) samtidigt, då täcker man nästan allt. Flash på x64 är inget designproblem och den delen kan man helt enkelt skippa "så länge".

Sidan har dock större problem än flash på x64, flash behövs bara för filmerna.

Tackar så mycket för eran hjälp allihopa, men eftersom jag inte är något dator geni så är det tyvärr inte så mycket jag kan göra åt det tyvärr. Koder kan jag bara väldigt lite om när det gäller HTM och när det gäller Word Press är jag ganska ny.

Men jag är tacksam över att ni ville lägga ner lite tid och titta på den allafall :) Och sålänge inte sidan trillar ihopa och att dom flesta kan se innehållet så får jag väl vara nöjd antar jag och förlja rådet jag fick av Virre & Mega mike att fortsätta att fylla på material istället.

ANNONS
Götaplatsens Foto