Annons

Val av extern blixt till billigt pris

Produkter
(logga in för att koppla)

Velbon

Aktiv medlem
Hej,

Jag använder mig av en Canon 40D och man skulle kunna kalla mig en "allround-fotograf".
Jag fotar en del prylar inomhus till diverse projekt och då brukar jag använda mig av skrivbordlampor och a4-papper, vilket inte är helt ultimat. Utöver detta tar jag en del porträttfoton, både inom- och utomhus.
Dessutom är jag sugen på att vidga min fotografering, och få bättre kännedom om ljussättning.

Vilken blixt ska jag välja? Jag är studerande, och har en begränsad ekonomi, och är beredd att lägga max 2000 kr.
Om det inte finns några bra blixtar i den prisklassen, så får jag avvakta tills jag har råd. Just nu är jag endast intresserad av blixtar under 2000 kr.

Vore tacksam om ni kunde hjälpa mig.
/Seb
 

Velbon

Aktiv medlem
Tack för svaret. Har kikat lite på den innan, och ja, den verkar schysst. Bara så svårt å välja nya produkter som man inte har koll på, :)
 

Micke Olsson

Aktiv medlem
Det jag kan tipsa om är att göra som jag gjorde igår och åka till mediamarkt (jag va i Nacka) och inhandla en Canon 430 ex II för 1490kr vad jag sett innan så ligger en bit över 2000kr i vanliga fall Där kan man säga att du får MYCKET blixt för pengarna.

Mvh Nicklas
1490:- för en 430EX II är svinbilligt!
Kollade på deras hemsida men hittade inte någon blixt där.
Stämmer detta så ska jag åka till Kalmar och köpa ett helt knippe blixtrar och använda som slavblixtrar.

Billigast på prisjakt.nu så kostar 430EX II 2199:- och 430EX 1990:-!

///Micke
 

Zzzz

Aktiv medlem
1490:- för en 430EX II är svinbilligt!
Kollade på deras hemsida men hittade inte någon blixt där.
Stämmer detta så ska jag åka till Kalmar och köpa ett helt knippe blixtrar och använda som slavblixtrar.

Billigast på prisjakt.nu så kostar 430EX II 2199:- och 430EX 1990:-!

///Micke
vad är skillnaden på etan ch tvåan? Jag har ettan tror jag kan man använda tvåan som master?
 

Micke Olsson

Aktiv medlem
vad är skillnaden på etan ch tvåan? Jag har ettan tror jag kan man använda tvåan som master?
2008-06-10
Canon släpper en "facelift" av 430EX

Nyheterna är:

20% kortare uppladdningstid mellan exponeringarna
Tystare än föregångaren
Förbättrad/stabilare blixtfot
I manuellt läge kan blixten finjusteras med 1/3 steg
Blixten kan styras fullt ut via menyn på kameran (där kameran stöder detta).

Källa:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=430EX2

///Micke
 

Velbon

Aktiv medlem

Mr_evo2

Aktiv medlem
Japp jag har blixten framför mig så jag är helt säker på att det är 2an och inte den tidigare 430ex.. Och kvittor ligger här också så jag är helt säker på både modell och pris =)

Va nämligen på Japanphoto´och skulle inhandla en vanlig 430ex för 1499kr (öppnings erbjudande då dom öppnade 2 butiker i sthlm) och efter att ha köpt den så tänkte jag att jag skulle dra till mediamarkt för att kolla ifall dom hade en bounser till den. Då såg jag att mediamarkt sålde 430ex II billigare än japanphoto tog för den gamla modelen så det blev att jag köpte en på mediamarkt och lämnade tillbaka den från japanphoto=)

Behöver inte förklara hur jävla nöjd jag är förmodar jag =P

Mvh Nicklas
 

Velbon

Aktiv medlem
Japp jag har blixten framför mig så jag är helt säker på att det är 2an och inte den tidigare 430ex.. Och kvittor ligger här också så jag är helt säker på både modell och pris =)

Va nämligen på Japanphoto´och skulle inhandla en vanlig 430ex för 1499kr (öppnings erbjudande då dom öppnade 2 butiker i sthlm) och efter att ha köpt den så tänkte jag att jag skulle dra till mediamarkt för att kolla ifall dom hade en bounser till den. Då såg jag att mediamarkt sålde 430ex II billigare än japanphoto tog för den gamla modelen så det blev att jag köpte en på mediamarkt och lämnade tillbaka den från japanphoto=)

Behöver inte förklara hur jävla nöjd jag är förmodar jag =P

Mvh Nicklas

Shit, då ska jag dra dit och köpa en.. :D
Tack för tipset..
/seb
 

Micke Olsson

Aktiv medlem
Ok, ringde till Mediamarkt i Kalmar som blir närmast för mig.
En Canon 430 EX II kostar 2990:- och en 580EX II 4990:-!

Slog även en signal till Nacka och där är 430 slut. När dem får hem den igen så blir det ordinariepris.
Däremot hade han några 580EX II kvar för 4090:- vilket oxå är billigt.

///Micke
 
Senast ändrad:
ANNONS