Annons

Val av ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

karin.i

Medlem
Funderar på att köpa en ny systemkamera men behöver lite tips på vilken modell jag ska välja och vilken optik som är bra.
Kan tänka mig att betala runt 4000-5000kr för kamera med objektiv.
Har tittat lite på 300V och 30V.
Vill helst köpa en ny kamera eftersom jag känner mig osäker på hur man hittar en bra begagnad kamera.
Är ingen avancerad fotograf men jag har erfarenhet från systemkameror tidigare och saknar deras valmöjligheter på kompaktkameran jag har nu.
Fotar mest utomhus och utan blixt men behöver någorlunda ljusstarkt objektiv om inte blixt medföljer.
Är telezoomarna som medföljer EOS paketen något att ha eller ska man satsa på att köpa till bättre saker senare?

Tacksam för tips :)

Kan tänka mig att betala runt 4000-5000kr för kamera med objektiv.
- För det priset får du en 300V med standardzoom och telezoom. (28-90 & 90-300 eller 75-300).

Fotar mest utomhus och utan blixt men behöver någorlunda ljusstarkt objektiv om inte blixt medföljer.
- 300V har inbyggd blixt så om du inte har jättehöga krav räcker den till mycket.

Är telezoomarna som medföljer EOS paketen något att ha eller ska man satsa på att köpa till bättre saker senare?
- Jag har inte någon vidare erfarenhet av telezoomar men de som är med i paketen borde duga bra. Möjligen är USM-motor nödvändig för vissa men då finns risken att priset blir mycket högre än vad optiken kostar i paketet. Dessutom är inte USM så mycket bättre än mikromotorn som ligger steget under.

And here we go again....:))
Du kommer säkert få lika många olika svar som inlägg... Jag kan bara säga att jag har en Canon 300V och är JÄTTEnöjd med den. Det extra jag skulle fått med en 30V känns inte aktuellt för de pengarna när man, som jag, är amatör. Vi pratar nypriser nu, som du själv var inne på. Begagnat kanske det knappt är någon skillnad, har ingen aning.

Hur som helst, jag la nyligen in en diskussionsfråga om jag skulle "köpa upp" mig från min kamera och i så fall till vilken, men fick till svar att det var bättre att satsa på bättre objektiv och att det ska till ganska mycket innan en "avancerad amatör" känner sig begränsad av en 300V...

Lycka till med kameraköp!

Hälsn
Liza

Vad bra att du är nöjd med 300V! Precis vad jag vill höra. Tror nog att det blir en sådan även om jag läste i din tråd att endel inte gillar greppet på kameran.

Men jag funderar fortfarande på vilket/vilka objektiv jag ska köpa av dom nedan:

EF 28-90/4-5,6 II DC
EF 28-105/4-5,6 DC
EF 75-300/4-5,6
EF 90-300/4,5-5,6 DC

Hejsan!

Det finns en kanonbra artikelserie skriven av Jesper Ekvall här på fotosidan, som visar på just vad man vinner på att gå upp en modell. Adressen dit är: http://www.fotosidan.se/docview.htm/1051

Personligen har jag erfarenhet av både Eos 300V och Eos 30V. Det började med att jag skaffade en 300V som jag efter ett tag fick stulen. Då införskaffade jag en 30V och har definitivt inte ångrat mig. Visst är jag också nybörjare, men om man som jag håller på relativt intensivt med foto och har tänkt göra det så uppskattar man saker som exempelvis metallchassi som 30V har. 300V känns bra mycket plastigare.
Vidare har 30/33 modellerna en ratt på baksidan av kameran där du styr bländarvärde, således har du en ratt för både slutartid och bländare. Något man snart finner väldigt bekvämt. Sedan har 30/33 möjlighet att välja mellan 3 olika typer av ljusmätning, vilket kan vara användbart vid motljusfoto. En sak till som är värt att nämna är att kameran är otroligt tyst vid exponering och filmframmatning.
Det som skiljer 30 och 33 åt är att 30V har ögonstyrd autofokus. En annan sak värd att nämna är att min 300V tenderade att underexponera något och detta har jag inte märkt något av på min 30a. Den har även överlag mycket jämnare exponeringar.
Priserna för dessa modeller är ca 5500 för en 30V med 28-105, och ca 4500 för en 33V med 28-105. Telezoomarna som följer med paketen är inte särskilt roliga. Har själv en 90-300 som följde med mitt 300V paket och jag använder det i stort set aldrig.
Rörde jag till allt för dig nu? Det jag ville säga är att kvalitetskänslan hos 30/33 är ganska mycket högre än hos 300 serien. Lycka till med ditt kameraköp!

Mvh Mange

ANNONS
Götaplatsens Foto