Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av system – Nikon eller Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ett sätt att nätverka med datorer, så att man kan föra över bilder till sin dator om den är tillräckligt nära, eller via nätet om man har ett sånt nätverk i närheten. Det brukar ofta bara kallas trådlöst nätverk.

Eye-Fi är ett varumärke (och företag) och inte synonymt med wifi.

Eye-Fi är ett varumärke (och företag) och inte synonymt med wifi.

Både Eye-Fi och WiFi är varumärken, och de avser utrustning för trådlös kommunikation mellan enheter efter standarden IEEE 802.11

Jag påstod aldrig att det var identiskt med WiFi, utan att det är ett sätt att kommunicera med datorn. Det handlar om WLAN över IEEE 802.11 som kanske är mer kryptiskt än att säga att det är ett sätt att nätverka mellan kameran och datorn. Upplysningen att det är ett varumärke bundet till ett företag tror jag inte är speciellt upplysande för den som ställde frågan, som jag uppfattade var ett önskemål om att få veta vad det innebär, inte teknikaliteter kring varumärken och intellektuellt kapital.

Efter tre minuter googlande så verkar D800an ha lite problem med eye-fi. Vissa ställen skriver att det inte funkar, medans andra skriver att det funkar. Så där är det lite osäkert. D600an verkar däremot klara det utan problem.

Både Eye-Fi och WiFi är varumärken, och de avser utrustning för trådlös kommunikation mellan enheter efter standarden IEEE 802.11

Jag påstod aldrig att det var identiskt med WiFi, utan att det är ett sätt att kommunicera med datorn. Det handlar om WLAN över IEEE 802.11 som kanske är mer kryptiskt än att säga att det är ett sätt att nätverka mellan kameran och datorn. Upplysningen att det är ett varumärke bundet till ett företag tror jag inte är speciellt upplysande för den som ställde frågan, som jag uppfattade var ett önskemål om att få veta vad det innebär, inte teknikaliteter kring varumärken och intellektuellt kapital.

Nja, jag visste vad wi-fi var för något, men eye-fi var ett nytt begrepp för mig. Oavsett så tackar jag för klargörandet...

Du är nog inte helt med på hur eye-fi används om du tror det är mellan kortet och "datorn" endast, jag och många med mig, skickar bilder mellan kamera och mobil för att kunna publicera direkt. Bra att du hade koll i övrigt även om det inte lät så.

Du är nog inte helt med på hur eye-fi används om du tror det är mellan kortet och "datorn" endast, jag och många med mig, skickar bilder mellan kamera och mobil för att kunna publicera direkt. Bra att du hade koll i övrigt även om det inte lät så.

Det förutsätter så klart att man har en telefon som kör IEEE 802.11, i folkmun kallat WiFi. Såna djur finns så klart, liksom läsplattor och andra slags datorer. Visst kunde man gå igenom atlla detaljer, men jag gissar att när man förstår att det är ett trådlöst nätverk enligt en vanlig standard, så kan man använda det gentemot de flesta andra apparater i samma nät.

Själv ser jag klara svagheter i upplägget, men förstår att det möjliggör någonting som inte är inbyggt i kameran. Om i stället kameran har WiFi, skulle man kunna köra kameran från datorn och få sökarbilden på sin platta (eller telefonen).

Lugn, det kommer. Det bara förvånar mig lite att det inte har hänt än med mer avancerade kameror.

Rolig start, trillade dit, garvade gott. Vart förvånad överb antalet inlägg innan det kom i gång :)))
/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto