Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vanligaste tele för pressfotografer?

Produkter
(logga in för att koppla)

josef_k

Aktiv medlem
Vilket objektiv eller snarare vilken brännvidd passar bäst för pressfoto i teleklassen / telezoomklassen om man bara får välja ett? Skit i prisklasserna, jag vill ha ärliga svar om bästa lösningen för min 350D.

funderar på ett 70-200 , 2,8 med IS... måste säga att jag har kamera med 1,6 crop också. Förmodligen blir det väl en fullformatskamera med tiden också och då vill jag kunna behålla optiken. tänkte även köpa en 1,4x konverter.... har jag tänkt rätt?

Sport är inte ett område jag behöver ta in i beräkningen. Handlar mer om Reportage, porträtt, utomhushändelser, presskonferenser mm.

När jag var på besök på Helsingborgs Dagblad i Helsingborg så använde de sig av EF 70-200 2.8 L.
Men nu har de 70-200 med IS.

Mvh Markus

josef_k skrev:
tackar... bra sida. funderar på om de planerar någon ny lins i klassen. Det borde vara dags snart om man kollar när de andra kom...

70-200 2.8 IS är det som gäller och det passar enligt mitt tycke perfekt på en 1.6 crop. Jag anväder en 20D med 70-200IS och en 20D med 24-70. Det är jätte sällan som jag byter objektiv men det jag har med mig förutom dessa två är ett 10-22 och ett 300/4IS har även en X1.4 som använd ibland.

Den här bilden är tagen med 1/6s och ett 70-200 på frihand dessutom har jag för mig att det var med en 350d.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=512467#

Trot eller ej, men det är INTE "IS" varianten som är det vanligaste. Utan den utan IS. I övrigt stämmer det säkert att 70-200 2.8L är det vanligaste telet. Tätt följt av 28-70 samt 24-70.

Peter.H skrev:
Trot eller ej, men det är INTE "IS" varianten som är det vanligaste. Utan den utan IS. I övrigt stämmer det säkert att 70-200 2.8L är det vanligaste telet. Tätt följt av 28-70 samt 24-70.

Beror nog på att de som har ett 70-200/2.8 inte har sett någon anledning att byta upp sig.

Jag var helt beroende av IS i Lördags natt då det var mörkt ute och jag var tvungen att ta en bild. Det blev en hyffsad bild med ISO 3200 och 200mm 1/20s handhållet med en 20D. Utan IS hade det inte blivigt någon bild. Men som tur hade jag det och då kunde jag sälja den till Aftonbladet,Expressen,City och Metro. Så IS'en betalar sig nog snart....

SM0SBI skrev:
Beror nog på att de som har ett 70-200/2.8 inte har sett någon anledning att byta upp sig.

Jag var helt beroende av IS i Lördags natt då det var mörkt ute och jag var tvungen att ta en bild. Det blev en hyffsad bild med ISO 3200 och 200mm 1/20s handhållet med en 20D. Utan IS hade det inte blivigt någon bild. Men som tur hade jag det och då kunde jag sälja den till Aftonbladet,Expressen,City och Metro. Så IS'en betalar sig nog snart....

Det där är en "träningssak" :D, jag handhåller mitt 70-200 på tider ner till en fjärdedels sekund utan problem (skrattar). Visst hjälper IS, inget snack om saken, men det kommer an på fler saker än bara IS.

- Vana
- Kamera (hur bra grepp man får).
- Hålla stadigt (det är inte förbjudet att ta stöd mot något).
- Sedan en sak som många glömmer, håll andan några sekunder. Trot eller ej, det fungerar som en "mänsklig IS".

Glöm inte att s.k lång synk ibland kan rädda motiv där det är i stort sett becksvart.

ANNONS
Götaplatsens Foto