Annons

Var finns Canon 400/5,6 L USM?

Produkter
(logga in för att koppla)
www.ebay.de

Sök bland Canon AF-objektiv. Photoshop-Becker har i lager. Har precis handlat ett Sigma EX 150/2.8 Macro HSM från den butiken. Lite trött e-mail korrespondans, men gluggen är på väg.

Tid?

Hur lång tid tar det att få objektiv därifrån? Är de säkra? Endast visa eller går det utan kort?

Hälsningar JOrik

Jag beställde mitt Sigma 150 Macro från dem den...hmm.. Tis 3 maj.. Förde över pengar till butikens konto (EU-betalning 10:). Tror att det var helg, även i Tyskland. Betalningen registrerades hos dem Mån 9 Maj, de skickade samma dag. Fick avin idag, den 13 Maj. Så 10 Dagar från beställning och betalning tog det. De har BARA betalning via bank. Men det är lika lätt som med visa idag, med Bic och IBAN-nummer.

När jag pratade med Scandinavian Photo för någon vecka sedan hade de 400/5.6 i lager och enligt dem så har det inte utgått ur sortimentet. Han hade pratat med Canons säljare, som inte sagt något om det i alla fall.

Man vet ju inte vad man ska tro. De flesta andra ställen har ju slutat sälja det...

Det är det besked jag fått från Per Karlsson, Yrkessidan. Ändå har jag fått ett helt annat från en butik i Tyskland, som frågade Canon i Tyskland.

Scandinavian tar väl i så fall 13000:- för gluggen?

1240€ från Tyskland tror jag... Eller då 11500:-

Tillverkning

Jag har kontaktat Canon via hemsidan i Canon Europa. De säger att det inte har slutat tillverkas än - inte enligt vad deras tekniska avdelning vet i alla fall.

Om man köper via Ebay - tar de inte visa kort då?

Jorik

Tillverkning

Vet ej, men kontaktade Canon Europa häromsistens och de meddelade att det inte har tagits ur tillverkning och att inga planer finns för det heller - i alla fall inte enligt deras tekniska support.

https://self-service.canon-europe.com/se/pages/

Det står ett "se" i adressen. Kan möjligen bero på att jag fick nederländska språket och klickade för svenska. Vet ej om hela sidan las om till Canon Sverige så att jag fick svar därifrån. Ursprungssidan var dock www.canon.nl. Sedan via personlig service till val av språk.

Gluggen finns ju dessutom med i Canons senaste katalog, som de bland annat delade ut på Elmia-mässan. Verkar konstigt om de skulle ha en utgången produkt i katalogen för i år.

Forts. På www.ebay.de får man 3 års garanti i hela Europa.

I USA www.bhvideophoto.se tar 1099.95 dollar för Canon EF 400/5,6 L USM. Det blir 8095,63 kr (inkl. Worldwide warranty 1 år, som även gäller i Sverige). På det kommer tullavgift på 6,7%. Till hela den summan kommer 25% moms. Med frakt ca 300 kr och distributionsavgift, typ, i Sverige på ca högst 300 kr blir totalsumman 11398 kr. Bhvideophoto är kända för sin snabba leverans (3-5 arbetsdagar).

www.sajberfoto.se tar 12850 kr (med garanti?, troligen 1 år) och www.scandinavianphoto.se 12995 kr (inkl. 1 års garanti).

www.ebay.de ger 3 års mack garanti i köpet, som gäller worldwide, alltså inte endast i Europa.

Fick mitt Canon EF 400/5,6 L USM i torsdags 26/5 för 11 731 kr. Skall ut och testa det.

ANNONS
Götaplatsens Foto