Annons

Var /hur konvertera en kamerasensor till svartvit?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Har en hel del gamla kameror liggandes, är sugen på att konvertera någon av dom till svartvitt sensor.. Var kan man köpa den tjänsten i Sverige, eller går det göra själv för en totalt okunnig person?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Har en hel del gamla kameror liggandes, är sugen på att konvertera någon av dom till svartvitt sensor.. Var kan man köpa den tjänsten i Sverige, eller går det göra själv för en totalt okunnig person?
Det kan man nog göra i inställningarna på de allra flesta moderna digitalkameror. Förmodar att även den som är ”totalt okunnig” klarar av det.
 

LJsson

Medlem
Jag gjorde en konvertering av en sony a700 till IR för ett antal år sedan det var svettigt men det lyckades. Här finns det tydligen dom som konverterar till svartvitt.
Här en sida med ett antal irkonverterare
 

PerK

Aktiv medlem
Det kan man nog göra i inställningarna på de allra flesta moderna digitalkameror. Förmodar att även den som är ”totalt okunnig” klarar av det.
Där har du fel - om man talar om en riktig konvertering: Det finns en firma i USA som tar bort Bayerfiltret och kalibrerar om kameran. Det är först då man får de fördelar som Leica Q2 och M11 Monochrome ger, ett steg i ljusstyrka och bättre upplösning. Kan göra på de flesta high-end kamerorna. Mycket fint resultat till mycket högt pris.
Sedan är det så att om man konverterar till monochrome i efterbehandlingen har man en mycket mera flexibel fil att jobba med. T.ex. kan man variera ljus i varje färgkanal.
Dessutom behöver man inte två kameror med sig ut om man vill klara båda alternativen. Jag använder NIK Silver Efex i efterbehandlingen, den är toppen även för en f.d. mörkrums(s)labbare.
 

Johan O E

Aktiv medlem
Väldigt nöjd med Fujifilms Acros filmsimulation som man dessutom kan ändra massa inställningar på. Dessutom lättarbetat i Lightroom om man behöver.
Göra om en kamera till bara svartvitt kostar skjortan.
Ställ in kameran på svartvitt och fota i ett år för att se om du gillar det på riktigt sedan kanske köpa eller göra om en kamera.

Fotat med acros på Fujifilm.


Visa bilaga pixlr_20230315105944770.jpg
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Haha, två personer förstod frågan :LOL: Men tänker inte skicka in någon "high end" kamera för konvertering. Så det är bara glömma bort allt ihop tyvärr.
Ja, Acros film simulationen är riktigt fin, men har bara den i X100F som jag tyvärr sällan använder pga de horribla X-trans raw-filerna. Jpegarna är dock fantastiska, kanske får ge det ett försök igen..
 

Johan O E

Aktiv medlem
Haha, två personer förstod frågan :LOL: Men tänker inte skicka in någon "high end" kamera för konvertering. Så det är bara glömma bort allt ihop tyvärr.
Ja, Acros film simulationen är riktigt fin, men har bara den i X100F som jag tyvärr sällan använder pga de horribla X-trans raw-filerna. Jpegarna är dock fantastiska, kanske får ge det ett försök igen..
Köp Dxo pro RAW3 för 129dollar så är ditt X-trans raw problem löst, perfekta filef att jobba med, istället för att lägga pengar på dyr utrustning.

För mig handlar mycket av svartvit fotografering mer om mina objektiv än kameran. Jag föredrar manuella objektiv med lite egna IQ.
 

rootsroom

Aktiv medlem
Jag använder bara blå kanal ibland på min Sigma kamera (faveon sensor som jobbar i lager istället så alla pixlar kan användas som i en mono sensor (sensor utan bayer filter). Kan vara ett tips om du står ut med långsamheten... Titta även på Leicas M8(2) de har Kodaks fina sensor och ett svagare UV filter vilket ger en riktigt fin sv/v bild direkt ur kameran. Även den långsam och en sensor från 2006 men den slår min nyare Leica och Nikon Z i känsla alla gånger! Sen som någon skrev objektiv är riktigt viktigt om inte viktigare...
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag har av nyfikenhet kikat lite på möjligheten, och det är väl tyvärr inte jätterimligt. MaxMax i USA erbjuder monokroma kameror, men det är rätt dyrt – $4255 för en Fujifilm XT4, för att ta ett exempel från mitten. Jag tror att man kan skicka in sin kamera till dem och få den konverterad, men det är nog svårt att motivera prislappen. Jag förstår lockelsen med en dedikerad svartvitkamera, men till sist är kanske en kamera som kommer så från fabrik, som Pentax K3, ett mer prisvärt val.
 

Falumas

Aktiv medlem
Är man en neutralgrå person så räcker det att välja rätt RAW-utläsningsmetod (utan interpolering) för en perfekt svartvit bild på en kamera som saknar AA-filter.

Även om det man fotograferar rör sig utanför det neutralgråa brukar resultatet bli rätt ok, väldigt röda/gröna/blå saker kan dock bli konstiga.

Leker man med RAW-utläsningen kan man även få till bilder med vädligt gammal look, dvs bara använda dom blå pixlarna. Titta på bilder från Stockholms-OS, där ser Svenska flaggan ut som en vit flagga med svart kors eftersom filmen på den tiden bara reagerade på blått ljus. Dvs det blåa i flaggan överexponerade och blev vitt, medans det gula inte innehåller något blått alls och det blev svart.
 
ANNONS