Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varfär tråkig bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

gitte edelman

Aktiv medlem
Javisst! Varför heter han inte Kapten Kolja på svenska? Det hade väl varit ganska bra? (Kolja och 'kolerisk' allittererar ju.) :D
 

anw

Aktiv medlem
Ibland tycker man bara att alla bilder som såg så bra ut i sökaren är väldigt tråkiga när man sedan tittar på dem. Vissa bilder behöver lite mer utrymme. Man kan testa att låta en bild få verka ensam ett tag genom att förstora den på skärmen eller lägga ur den ur högen med framkallade kort. Om man bara bläddrar och ägnar 2 sek åt varje bild ser både bra och dåliga bilder enbart halvtaskiga ut.
 

Voxa

Aktiv medlem
Håller med om att det beror på vad man vill åstadkomma. Dokumentera? Då skall slottet definitivt avbildas med stil . . . . .
Tråkigt? Fota något annat!

Christels bild tycker jag är stilig . . . och "häftigt".

Mvh/Göran
 

lusidor

Aktiv medlem
Tycker att gitte's första inlägg var jättebra!
Rekommenderar även Ingemar Edfalks gamla artiklar om bildlära mm här på fs.

Den bild du lagt ut säger mig att du vill förmedla den symmetri och det linjespel som finns i trädgården och hur det inramar slottet. Anledningen till att bilden känns tråkig är att den blivit symmetri utan innehåll. Förgrunden upptas av tomma gräs- och grusytor, häcken skymmer resten av området framför slottet.

Själva kärnan i landskaps- och arkitekturfoto är att lära sig att forma upplevelsen av "rummet" till en bild. När du går runt i den där slottsträdgården formas en tredimensionell upplevelse av platsen i din hjärna, som du vill förmedla med hjälp av en tvådimensionell bild. Tricket är att göra sig själv medveten om vad man upplever, och att jämföra det med den provisoriska bild man ser i sökaren. Låter det krångligt?

Om jag tillåter mig gissa: När du tog denna bild så fanns "3D-upplevelsen" av hela området mellan dig och huset i ditt huvud! Du ville få med alltihop, sedan ställde du dig på en plats där du fick lite snygga linjer i förgrunden. Och så märkte du inte att större delen av bilden blev tom ;o)

Ljuset är bra för en presentationsbild av stället! Vackertvädersmoln är snygga och ger en trivsam känsla. Sidljus framhäver formerna i häckar och hus. Det som behövs är en annan kameraposition, och det är svårt att tipsa om när man inte varit där. En ide kan vara att stå något längre fram och högre upp. Ta med en kort stege om det behövs!

/ Leif
 

Nekomy

Avslutat medlemskap
Folk ogillar mig för min negativa syn på kompositions läror och tycket att gyllenesnitter är en bluff och att bildmanipulering inte har nått med fotografering att göra.

Men oftast är anledningen till att en bild käns tråkig är att den saknar nått som gör den intresant. Detta kan bero på många saken som att man kanske gårr för nära där det skulle löna sig att zooma in eller att använda tele eller tvert om, det kan även bero att man står för lågt och där med inte kan förmedla ett djup / perspektiv på det sätt man vill eller att kontrasten gör så att bilden ser för platt ut.

En annan sak kan vara hur man betraktar bilden och i vilket samanhang. Ställer du ut bilden brevid massor med konstnärliga bilder så kan den se trist ut men visar dy den i en turistbrochyr så är den inte så himmla trist.

Är det en turist bild är det svårt att ta om bilden men om det är nått man kan blanera hade jag tagit med mig en stege för att försöka komma lite högre upp för att se om des som finna bakom häcken skulle kunna göra att bilden blev lite mer levande.

Detta är vad jag personligen tycker, det är ingen proffisionell åsikt utan grundar sig helt på mina egna funderingar.
 

Aludien

Avslutat medlemskap
Min synpunkt på varför bilden är tråkig (ja, den är lite intetsägande) är helt enkelt kompositionen du valt.

Inte nog med att bilden är näst intill kvadratisk, så är också kompositionen en korsvariant med korset dessutom placerat i mitten. Det gör att bilden helt saknar rörelse eller händelsepunkt och därmed blir den stilla och tråkig.

Häcken och vägen + huset gör ett kors med lika långa armar och där mittpunkten blir utrymmet mellan häckarna.

Det är en väldigt fin bild för o göra reklam när man säljer sitt hus kanske, men rent som ett foto är kompositionen tillsammans med motivet illa valt om det är en spännande bild du vill ha.
 
ANNONS