Annons

Varför är vertikalavtryck viktigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Ni som använder batterigrepp och separat vertikalavtryck, berätta varför det är viktigt! I min enkla värld vrider jag bara kameran och har kvar mitt grepp, och behöver därför inte flytta fingret. Så vill ni alltså inte göra. Upplys en oinvigd!

Per.

Om man har lite större och tyngre objektiv så blir det bättre balans i kameran. Även om man håller den horisontellt så får man ett bättre grepp om man har lite större händer, utan batterigreppet så hamnar en del av min hand under kameran och det blir obekvämt att hålla i.

Jag har haft en Canon 300D och nu en 30D och kört batterigrepp på båda, på Nikons modeller känns det som att greppet är lite större och behovet av batterigreppet är lite mindre.

Det blir mycket stabilare att ta bilder med vertikalgrepp pga att man kan ha båda armbågarna intill kroppen. Tar man bara stående bilder en hel dag (tex om man ska plåta ett tidningsomslag) blir det dessutom mycket bekvämare för armen med vertikalgrepp :)

Det är en smaksak, själv har jag inget vertikalgrepp till någon av mina kameror och vill inget ha. Föredrar smidigheten med ett mindre hus som tar mindre plats i väskan i stället.
Tar ändå mycket bilder i stående format och det går ju som du säger mycket bra ändå.

En annan sak är ju också den ökade batteritiden då du ,oftast, kan sätta in ett extra batteri.

Som Robert sa så stabiliserar det när man har tyngre objektiv, även underdelen av ganden får tillräckligt stöd.

Jag har varit vertikalgreppsförespråkare i många år, precis som sagts ovan så blir det bättre på höjden, framförallt med längre och tyngre gluggar. Har dock reviderat min åsikt, vertikalgreppet gör kameran väldigt mycket klumpigare och "synligare" så kör sedan några år tillbaka utan. Kanske missar någon bild pga skak men det får jag ta.

Vertikalgreppet är ju bra för då ser kameran mycket större och coolare ut, nästan som ett riktigt proffs-schabrak...

Skämt åsido, tar man mycket vertikalt blir det både et stabilare grepp samt längden mer vilsamt. Men fram för kvadratiska sensorer så slipper vi detta helt och kan optimera greppet för endast en "hållning".

Jag har funderat på ett vertikalgrepp till min 30D, men tvekar. Jag ser med lätthet fördelarna med ett vertikalavtryck, men jag brukar ha stativfästet på kameran för det mesta och då är det knappast skönt längre. Att kameran blir rejälare att arbeta med och skönare för oss med större händer är också lätt att inse, men det som jag är mest nyfiken på att få veta av er med erfarenhet är hur man håller vänsterhanden. På min kamera saknas plats för vänsterhanden på kamerahuset och den hamnar då naturligt under objektivet/huset, hur fungerar det med vertikalgrepp?

Min huvudanledning för greppet är stabilare och större grepp i både horisontellt och vertikalt läge, det passar mina händer bättre, blir stadigare och man slipper också hålla upp armen ovanför huvudet i vertikalläge vilket blir jobbigt i längden.

Det gör det också möjligt att ta bilder med en hand, något jag gör till nöds ibland om jag har två kameror med mig. Det kan ibland bli tllfälligt bråttom och jag samtidigt behöver hålla styr på ett enbenstativ med ett tele på med andra handen. Någon gång har jag också klättrat på något och behövt vänsterhanden för att hålla i mig.

Hörni, jag frågade inte om extra batterigrepp i allmänhet, jag frågade om den speciella avtryckare som finns på en del sådan!

Mummel, mummel...Det är svårt att skriva en trådrubrik som fungerar...

Per.

För mig ser det ut så här.

+Balansen
+Bekvämare grepp
+Batteritid

-Tar ibland kort när man vilar den i knät
-Odiskret, men kan tas av.
-Tyngre

Fördelarna överväger nackdelarna

Och svar ja, jag använder avtryckaren på vertikalgreppet ca 60% av tiden på en tävlingshelg.
Viktigt ? det var en konstig fråga, tänker inte på det som viktigt, det viktiga är väl vilket resultat man vill ha, inte prylarna.

perstromgren skrev:
Hörni, jag frågade inte om extra batterigrepp i allmänhet, jag frågade om den speciella avtryckare som finns på en del sådan!

Per.

Jo, men det var ju det jag menade, möjligheten att hålla kameran "som vanligt" fast man fotar vertikalt - med tillhörande avtryckare, alltså

Kanske aningen OT men det är imho ganska viktigt att man hittar ett bra sätt att hålla kameran över huvud taget, vertikalgrepp eller inte. Jag kör med vänsterhanden under och runt objektivet (med tummen till vänster) och tar höjdformat med högerhanden uppe i himlen ovanför kameran. Jag sätter (kanske orättvist) alla som har vänsterhanden med tummen neråt greppandes gluggen "uppifrån vänster" direkt i kategorin "turistfotograf" eller möjligtvis "konstig leicagubbe". Men vilket håll är mest poppis för höjdformat egentligen? Jag gör som jag gör bara av gammal vana, finns det ett bättre sätt? Trycka av med höger tumme?

Jag gör som du, Rikard, tummen upp! Skillnaden är dock att jag alltså inte för högerhanden mot himlen utan håller ned höger armbåge lite mot bröstet när jag håller i mitt fina (iofs integrerade) vertikalgrepp och trycker på min fina vertikalavtryckare. För min del är det alltså ingen skilnad mellan att fota vertikal ller horisontellt rent greppmäsigt.

perstromgren skrev:

Per.

Mitt svar handlade om vertikalavtrycket, även om gäller precis lika mycket för det vanliga avtrycket också. :)

perstromgren skrev:
Och vertikalavtrycket då, använder du det?

Per.
Ja om jag vill ha en stående bild och vet att jag kommer att få vänta en längre stund.

Vid längre slutartider i samband med höjdformat.

Om det är kallt ute och jag plåtar utförsåkning i höjdformat.

Nnormalt vrider jag nog kameran som du.

Precis som Erik säger tycker jag det är skönt att använda vertikalgreppet när jag vet att jag far vänta lite längre. Det är da även skönt att använda avtryckaren och hjulet för bländarvärdet (Tidsautomatik) pa vertikalgreppet.

/Conny

perstromgren skrev:
Och vertikalavtrycket då, använder du det?

Per.

Jag har alltid stativfästet monterat under kameran så det är inte lika bekvämt att hålla om greppet nu, men jag använder det avtrycket ändå en del.

Det beror lite på, ibland blir det att man fotar horisontellt och då är det snabbt att vrida upp kameran och ta några bilder med vanliga avtryckaren. Men skulle jag fota mycket vertikalt vid ett tillfälle så skulle jag ta bort stativfästet och köra med vertikalavtrycket.

Den primära anledningen till att jag köpte vertikalgreppet är stabiliteten samt att jag har stora händer, inte vertikalavtrycket.

ANNONS
Götaplatsens Foto