Annons

Varför blir filerna så stora?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerkan

Aktiv medlem
När jag laddar upp en bild i photoshop cs så blir bilderna alltid minst 500mb, även om bilden är mycket mindre i själva verket! Någon som kan förklara varför det blir så?
Har hyfsat med ram(2gig) men det är ju onödigt att använda mer än det som behövs...

Mvh/Jari

Menar du att Photoshop äter upp 500 MB minne enligt operativsystemet? Det är ingenting att oroa sig för, bilden är mycket mindre än så och programmet tar bara så mycket minne eftersom det kan och att det går. Minne är till för att användas eller vad man säger.

Programmerare brukar snacka om en "time-space tradeoff" vilket innebär att ett program antingen kan vara väldigt snabbt och slösaktigt med resurser eller tvärt om (sparsam med resuser fast långsammare). De 500 MB minne som programmet använder kommer förmodligen snabba upp sådana saker som att bläddra mellan ändringar och lager och rita upp bilder som är öppnade men inte använts på länge, osv.

Om du vill att programmet ska ta så lite minne som möjligt tror jag att det går att ställa in, men det kommer samtidigt göra programmet lite långsammare.

Ok..inget att bry sig om då!
Datorn jobbar på bra nu men tänkte att den kanske hade jobbat bättre om den inte varit inställd på att "sluka" så mycket minne vid små bilder.Tankarna kom när jag började använda TLR sharpening program. Då blev filerna ca: 1,5gig efter 3stegs uppskärpning, enligt manualen brukar de då ligga på ca: 7-800mb. Varför blir mina filer så stora kan man fråga sig?
Hade inte brytt mig annars men eftersom jag har 1,5gig tillgängligt för Ps så finns det inte mycket att spela på.

/Jari

ANNONS
Götaplatsens Foto