Annons

Varför blir inte mina bilder skarpa???

Produkter
(logga in för att koppla)

willew

Medlem
låt inte kameran styra!

du har redan fått en hel del tips som säkert kan hjälpa dig.
såg att någon konstaterat att det är rörelseoskärpa i dina bilder och ställde frågan om du har bildstabilisering
(som gör att du kan ta bilder längre tider än annars), problemet är att om det du fotograferar rör på sig så blir det oskarpt iallafall.Vad kameran och objektivet kan åstadkomma följer fysiska lagar och när man närmar sig gränsen för vad som kan göras blir allt kompromisser.
t.ex hur kort eler långt skärpedjup som skall användas.
vill jag ha stort skärpedjup måste jag kanske använda stativ och riktigt lång tid och då blir allt som rör på sig suddigt.
Frågan för dig är vad för slags bilder du vill ta och hur de skall användas. göra stora kopior eller visar du dem i datorn eller på nätet?
Har du rätt utrustning för det du vill göra?
Ha klart för dig att en systemkamera redan i grundutförandet ger fantastiska möjligheter, men det objektiv som skickas med duger till allmänna bilder om ljuset är hyfsat bra.men objektivets allra sämsta gren är precis den som du vill använda det till.
så fundera på om du har råd att uppgradera din utrustning något.
Om inte ett nytt objektiv (du har ju redan en ljusstark 50 mm) och den är alldeles utmärkt, bortsett från att det egentligen är ett litet tele med väl smal bildvinkel.
Själv har jag en tamronzoom 28-75 /2.8 som jag är väldigt nöjd med, kunde önskat mer vidvinkel dock.
men både tamron och sigma har 2.8 zommar motsvarande ditt kitobjektiv.
annars är ett alternativ att skaffa blixt, men det måste vara en sådan som man kan vinkla och låta ljuset studsa mot vägg eller tak.
den inbyggda blixten är inte särskilt rolig att använda till bilder eftersom den slår ut det naturliga ljuset och förgrunden blir ljus och det som är bortanför blir mörkt. den är mer till för att man skall kunna ta bilder när det egentligen inte går.
låt inte kameran styra helt och hållet och då menar jag inte att du måste göra manuella inställningar på allt.
själv använder jag tidsautomatik, ställer in en tid som jag vet ger skarpa bilder under de omständigheter som gäller för just det fototillfället. kameran talar då om för mig om det inte går genom att blinka i sökaren( till skillnad från när jag gör bländarvalet, räcker ljuset inte till förlänger kameran bara tiden).
då kan jag välja att själv ändra till en längre tid, och kanske ta stöd , höja isotalet eller kanske ta fram blixten om jag tycker att det som händer är så viktigt.
Förut fanns på fotosidan fotoskola,fotoövningar med hemläxa, antar att det mostvaras av några forumkategorier här. så kolla om det finns något som du kan ha nytta av i de olika forumen.
annars är mitt tips att du provar att fotografera med olika tider för att få koll på när du upplever bilderna som tillräckligt skarpa. prova också att ta stöd så ska du se att det blir skillnad.
En fotokurs? du tycker/tyckte att det är jättekul att fotografera. går du en kurs får du lära dig en del basfakta som du har nytta av och i kursen får du möjlighet att med andra likasinnade diskutera bilder.
Fick precis fotosidans magasin,dagens nummer handlar mycket om sport, men också kritik av läsarbilder.
lycka till


Hej!
Varför blir mina bilder (porträtt ffa) så sällan skarpa?? Jag har haft min systemkamera ett par år nu och tycker det är jättekul men nu börjar jag nästan tappa lusten att fota för jag tycker det är så himla trist när det är så få bilder som blir bra...Om jag tar med kameran på ett kalas eller nåt och tar 50 bilder så är det i bästa fall 5 st som är OK. Oftast är det skärpan som inte är bra.
Jag fotar oftast i AV läge (bländarprio) då det är det läge jag tycker jag fattar bäst hur det funkar. Väljer oftast ett lågt tal för att få mycket ljus och kort skärpedjup.
Här är några exempel från en session där jag fotade ca 30 bilder och ingen blev riktigt bra!! Blir så less:(
Tycker att förutsättningarna borde vara bra med fint ljus från fönstret.
Oftast fotar jag med fast 50 mm men just här använde jag mitt kitobjektiv 17-85. (brukar ha samma problem oavsett objektiv). Alla tre är tagna i AV-läge, med bländare 5.6, ISO 400. Slutartiden är 1/40 för den översta, 1/50 för den i mitten och 1/30 för den nedersta.

http://www.filedropper.com/img8736

http://www.filedropper.com/img8720

http://www.filedropper.com/img8722

Är detta rörelseoskärpa? Är det för lång slutartid?
Och hur gör jag för att komma vidare..? Tycker jag sitter fast och vet inte vad jag ska prova härnäst...Manuellt läge känns för svårt, eftersom jag ofta fotar barn har de redan hunnit springa iväg när jag väl klurat ut mina inställningar

Tacksam för feedback och råd....
 

noyfb

Aktiv medlem
Hanna! Jag har upplevt exakt samma problem som du och utan att ha tittat på dina bilder (prova dropbox) kan jag säga att ditt problem helt beror på för lång slutartid.
För att fota barn behöver du minst 1/200 gärna snabbare.
Barn sitter inte alltid stilla (!) så en mindre bländare behövs också (gärna max f/5.6).

Slutartid på minst 1/200 och en bländare på f/5.6 innebär att det blir mkt svårt att fota inomhus utan blixt.

Du kan testa ovanstående genom att fota med blixt där kameran automatiskt ställer in sig på 1/200 och du får bra med ljus. Då kommer du ha skarpa bilder igen.

F'resten, Av läget innebär att när det är dåligt med ljus (som inomhus på ett barnkalas) så kommer kameran FÖRST sänka hastigheten på slutartiden till lägst 1/brännviden och sedan höja ISO. Det funkar inte med barn.
Därför är enda alternativet när du fotar barn inomhus att köra M läget (gärna med AutoISO) alternativt Av med blixt.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Prova dig fram

Hej,

Ingen annan kan ingen säga till dig exakt vilken slutartid och bländare som behövs för ditt motiv. Du måste prova själv och lära dig av erfarenhet.

"Stillasittande" barn inomhus? Jag använder ofta f/2 och 1/60 jag inte kör med slavblixt, är noga med att hinna sätta skärpan på närmaste ögat, och bränner av ett par tre bilder i serie för att kunna välja den skarpaste om de i övrigt är likvärdiga. Allt för att hålla ISO nere.

Barn i rörelse? Det beror helt på vad du vill berätta. 1/20s med blixt på andra ridå berättar en helt annan historia än 1/250s Auto-ISO. Prova själv!

Det kan hända att mina inställningar är de som passar dina motiv absolut sämst - men det måste du i så fall själv komma fram till! ;-)
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Hej, allt är inte bara tekniska problem.

Att hålla kameran stilla och trycka av utan att röra kameran är en träningssak, titta på hur proffsen håller i en kamera båda händerna med vänster hand stödjande. Man kan även sitta på huk för att stödja armbågarna. sedan hålla jag med dom andra om korta slutartider för barn och djur.

Lite mer teleobjektiv för att korta ned skärpedjupet är också bra, men ett fast 50mm borde vara fullt ok.

Jag får själv oskarpa bilder när jag slarvar med att hålla rätt och trycka av lite för fort.

lycka till
Kjell
 

Janne H

Aktiv medlem
Hej!
Varför blir mina bilder (porträtt ffa) så sällan skarpa?? Jag har haft min systemkamera ett par år nu och tycker det är jättekul men nu börjar jag nästan tappa lusten att fota för jag tycker det är så himla trist när det är så få bilder som blir bra...Om jag tar med kameran på ett kalas eller nåt och tar 50 bilder så är det i bästa fall 5 st som är OK. Oftast är det skärpan som inte är bra.
Jag fotar oftast i AV läge (bländarprio) då det är det läge jag tycker jag fattar bäst hur det funkar. Väljer oftast ett lågt tal för att få mycket ljus och kort skärpedjup.
Här är några exempel från en session där jag fotade ca 30 bilder och ingen blev riktigt bra!! Blir så less:(
Tycker att förutsättningarna borde vara bra med fint ljus från fönstret.
Oftast fotar jag med fast 50 mm men just här använde jag mitt kitobjektiv 17-85. (brukar ha samma problem oavsett objektiv). Alla tre är tagna i AV-läge, med bländare 5.6, ISO 400. Slutartiden är 1/40 för den översta, 1/50 för den i mitten och 1/30 för den nedersta.

http://www.filedropper.com/img8736

http://www.filedropper.com/img8720

http://www.filedropper.com/img8722

Är detta rörelseoskärpa? Är det för lång slutartid?
Och hur gör jag för att komma vidare..? Tycker jag sitter fast och vet inte vad jag ska prova härnäst...Manuellt läge känns för svårt, eftersom jag ofta fotar barn har de redan hunnit springa iväg när jag väl klurat ut mina inställningar

Tacksam för feedback och råd....
Fina bilder.
Det mjuka ljuset, kitoptiken och framför allt den relativt långa slutartiden.... jag tycker skärpan ser ut helt ok ut!

Vill du ha skarpare bilder så prova en fast 50/1,8 på bländare 2,8-5.6.
Sedan så gör ett hårdare ljus otroligt mycket för skärpeupplevelsen!
Hälsn.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Hur mycket brus är OK?

Jag vet så klart inte hur mycket brus som är acceptabelt för dej. Vad är slutmålet? 1920x1080 pixel på internet eller en A2 förstoring på väggen?
EOS 40D finns med på Imaging resourse image comparometer. Eftersom den inte tillverkas idag får du välja ALL CAMERAS först. Sedan kan du se tex ISO 400 vid sidan av ISO 3200. Är buset OK vid ISO 3200? I så fall kan du ersätta 1/30 sekund med 1/250.
 
ANNONS