Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blir min skärm så här (skärmdump)?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag har haft ett problem med min laptopskärm under en tid nu. Nederdelen på skärmbilden "klipps av" väldigt ofta nämligen. Se själva på skärmdumpen här nedanför. Det har hänt att nästan halva skärmbilden har blivit avklippt. Därför blir det också ett flitigt användande av "återställningsknappen" uppe i högra hörnet för att få full skärmbild igen. Och det kan ju kännas lite smått irriterande ibland måste jag säga.. :)

Någon som har en idé om vad det kan vara?

Bilagor

• Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    41.4 KB · Visningar: 699
Verkar som fönstret, webläsaren eller vad det är på bilden inte maximeras ordentligt.
scrollistens slut syns på bilden men trots det inte vara fullt maximerad. Statusfältet syns inte heller.

Testat uppdatera senaste drivrutiner till grafikkortet eller nått?

Gjorde fler uppdateringar av några olika saker..och nu ser det faktiskt ut som om problemet har löst sig. Det verkar inte ha varit någon större sak alltså.. :)

Testade precis att uppdatera bildskärmskortet. Men där låg dock inte felet. Klurar vidare..

Vet inte hur du ställer den nedre delen till rätta men du har ju en del höjd att vinna ifall du minskar antalet rader som upptas av skräp i överdelen.

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    22.4 KB · Visningar: 539
Som sagt, problemet verkar vara åtgärdat nu efter lite uppdateringar. Men jag "städade" i alla fall bort det mesta av "skräpet" du nämnde. Känns bra nu med lite mer höjd och ett något "luftigare" fönster. Tack för tipset/påminnelsen!

Safari

Kan ju bara rekommendera Apples safari (ja det finns för windows) då slipper du allt "skit" o får större yta för surfning. O-önskade installationer & sådana som inte ens går att plocka bort kan inte vara roligt för er. :)

Safari vara eller icke vara, så måste man ändå, på något sätt, hålla sig till någorlunda standard läsare bland de som finns ute.

Samma sak skulle jag önska att det fanns en standardskärm att för alla rätta sig efter också. Speciellt när det gäller fotografier, webbsidor osv så vi alla fotointresserade ser och talar samma saker över nätet.

Någon som t ex tycker att sina bilder är skitfina efter diverse redigeringar behöver för den som kanske sitter med en gammal skitskärm inte se bilderna på samma sätt, vilket då krånglar till allt helt i onödan, än om vi alla satt på en standardskärma att följa.

Själv sitter jag med IE eftersom det är standard (på så sätt att de flesta använder det) och hade även om det fanns en standardskärm även rättat mig efter det.Med upplösning, kalibrering osv.

Safari vara eller icke vara, så måste man ändå, på något sätt, hålla sig till någorlunda standard läsare bland de som finns ute.

Samma sak skulle jag önska att det fanns en standardskärm att för alla rätta sig efter också. Speciellt när det gäller fotografier, webbsidor osv så vi alla fotointresserade ser och talar samma saker över nätet.

Någon som t ex tycker att sina bilder är skitfina efter diverse redigeringar behöver för den som kanske sitter med en gammal skitskärm inte se bilderna på samma sätt, vilket då krånglar till allt helt i onödan, än om vi alla satt på en standardskärma att följa.

Själv sitter jag med IE eftersom det är standard (på så sätt att de flesta använder det) och hade även om det fanns en standardskärm även rättat mig efter det.Med upplösning, kalibrering osv.

Jag skulle dock vilja hävda att IE inte på något sätt är bra val om du vill följa de standarder som finns, det enda som är standard är just att många använder skiten(rent ut sagt), jämfört med t.ex. Mozilla eller Google Chrome så är Internet Explorer rena mardrömen när det kommer till att följa standarder. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Acid3 för mer information på det ämnet... ;-)

Om du därmed tror att dina bilder kommer se likadana ut på andras skärmar tror du tyvärr fel. Det beror på att IE inte kan tolka den information som finns i din skärmprofil.

Det vore också tråkigt om vi hade en standardskärm med tanke på den utveckling som varit på skärmar under de senaste åren.

Stefan

Har inte kollat vad någon annan skrivit men testa trycka på visa uppe i rullgardinen sen zoom och ta normal eller 100%

Jag har haft ett problem med min laptopskärm under en tid nu. Nederdelen på skärmbilden "klipps av" väldigt ofta nämligen. Se själva på skärmdumpen här nedanför. Det har hänt att nästan halva skärmbilden har blivit avklippt. Därför blir det också ett flitigt användande av "återställningsknappen" uppe i högra hörnet för att få full skärmbild igen. Och det kan ju kännas lite smått irriterande ibland måste jag säga.. :)

Någon som har en idé om vad det kan vara?

Kan det vara så att det finns skriptfel på vissa sidor du besöker?
Prova också att använda en annan webläsare typ firefox som är otroligt mycket snabbare och bättre än Internet Exploiter ;)

Om du därmed tror att dina bilder kommer se likadana ut på andras skärmar tror du tyvärr fel. Det beror på att IE inte kan tolka den information som finns i din skärmprofil.

Det vore också tråkigt om vi hade en standardskärm med tanke på den utveckling som varit på skärmar under de senaste åren.

Stefan

Jag är bland annat utbildad webbdesigner, webbutvecklare och programmerare, och att behöva sitta och anpassa sidor och programkod till diverse skumma skärmar och upplösningar och alla dessa udda webbläsare är ett helsike.

Man blir bara så fruktansvärt trött på alla val av diverse skumma skärmupplösningar och webbläsare.

Håll er till standardskärmar och upplösningar för 17, så blir ju livet mycket enklare för alla? :)

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto