Annons

Varför blir mina bilder beskurna vid framkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

karin.i

Medlem
Hejsan!
Jag ska skicka mina digitalbilder till framkallning och behöver hjälp med att välja framkallningsformat.
Innan när jag har framkallat så har bilderna blivit beskurna i över och underkant.
Är det för att jag har fotat i fel format eller vad beror det på? vad kan jag göra åt det?
Fotostorleken står på 2272 x 1704 antar att det är pixlar.
Tacksam för svar!

karin.i skrev:
Hejsan!
Jag ska skicka mina digitalbilder till framkallning och behöver hjälp med att välja framkallningsformat.
Innan när jag har framkallat så har bilderna blivit beskurna i över och underkant.
Är det för att jag har fotat i fel format eller vad beror det på? vad kan jag göra åt det?
Fotostorleken står på 2272 x 1704 antar att det är pixlar.
Tacksam för svar!

Om du kör ut 2272x1704 pixlar på ett papper som är 15x10 cm eller 30x20 cm kommer de att bli beskurna på längsta sidan eftersom din kamera har formatet 4:3 och pappret har formatet 3:2.

Ett papper som är 15x11 cm kommer ge obeskurna bilder.

Ett annan alternativ är att du själv beskär bilderna till rätt höjd/bredd förhållande, som t ex 2272x1515 pixlar för 3:2.

Dina bilder är i 4:3 format. Många papper är i 3:2 format. När du framkallar en bild som är i 4:3 format i t.ex. standardstorleken 10x15cm så betyder det att bilden antingen måste beskäras uppe och nere eller att det blir vita fält på pappret på sidorna av bilden.

Se om du kan välja storleken 10x13 istället, då får du dina bilder som dom ser ut.

Ska rita en snygg illustration också som visar hur jag menar eftersom jag är kass på att förklara...

Tack för ditt svar, trodde att det var något sådant.
Jag tror att min kamera har olika inställningar för det.
Vilken är standarden?

Beroende på vilken kamera du har kan du kanske ställa in 3:2 format redan i kameran om du vill hålla dig till 10X15. Annars tror jag du kommer märka att om du kör 11X15 får du mycket större bilder vilket är trevligt.

Du ser om din kamera har 3:2-läge genom att titta på inställningarna för upplösning. 3:2-läget brukar finnas under högsta upplösning.

Eller titta i manualen...

/Jon

På Fujis websida står det lite info vad man skall tänka på:
http://www.expertzfoto.nu/showpage.php?name=PricesAndDelivery

Bäst är givetvis att ha rätt format på pappret dvs 10*13 eller 11*15 osv...

Har man inte rätt format på pappret utan t.ex 10*15 där originalbilden är mer fyrkantig än pappret så får man välja mellan oframkallade vita partier på bilden eller välja att fylla ut bilden men på beskostnad att bilden beskäras på långsidorna.

Japp, det är precis som föregående inlägg beskriver det.

Tänk dock även på att alla bilder - även om du väljer rätt format - beskärs 3-5% vid vanlig framkallning. Kan vara bra att veta om man har något kritiskt i kanten på en bild.

Vissa maskiner kan köra något som heter "repromode" där 100% av bilden kommer med.

Tack för era svar! Jag fotar en del hästar och då är det oerhört irriterande när spetsen av ett öra eller en hov blir bortklippt så nu slipper jag förhoppningsvis det! Tack!

ANNONS
Götaplatsens Foto