Annons

Varför blir mina bilder suddiga trots stativ???

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik X

Aktiv medlem
Om du förstorar bilden och tittar på grenarna mitt i överkanten så ser man att de har en svag 'dubbelgångare' en liten aning ovanför. Det visar att kameran har rört sig under exponeringen, det kan vara kulleden som gled, en stativfot som sjönk ner i marken eller så svajade stativet. Japp, prova absolut med självutlösaren så slipper du röra kameran under exponeringen. Spegellåsning tror jag inte gör någon märkbar skillnad om du inte fotar med tele
/erik
 

iSolen.se

Guest
Hur mycket måste en horisont luta, enligt dig, för att bilden ska kännas slarvig och därför förväntas vara dålig även på andra sätt? ...
Worley har ändå en poäng, på den bilden kollar man inte skärpan utan den sneda horisonten i första hand.

Om det indikerar andra fel ... kanske, kanske inte. Det drar ner helhetsintrycket så jag skulle nog säga ja, det indikerar slarv / andra fel.

Det beror på hur tydlig horisonten är, men så lite som en halv grad kan irritera mig.
För mig är svaret...det som syns stör. Jag rätar i princip upp alla bilder även de som jag tyckte var perfekta vid fototillfället / såg raka ut i displayen. Anledningen är att när man tar bort distorsionen, även om den är liten, blir linjer raka och det blir klart lättare se avvikelser. En större skärm hjälper förstås. Dessutom har lens-correction i PS, som alltså plockar bort distorsion, en inbyggd funktion för att räta upp, ner på några pixlars nivå.

Om bilden, det är tydligt att kameran rört på sig. Det är skarpare i ena änden av oskärpan än i andra så det är nog inte stativet som långsamt sjunkit utan helt enkelt störning från avtrycket som klingat av. Fingret på avtryckaren stör alltid men det kan också beroende på slutartid vara slutaren själv som stör.
 
Senast ändrad:

pictorhayes

Aktiv medlem
Konsten att döda en tråd...
Allt snackande om andra kvaliteer i bilden och annat ovidkommande har förmodligen
skrämt bort TS från att återkomma i tråden, vilket är synd.
Hoppas hon ändå har haft nytta av dom adekvata svar som ändå har givits!
 

iSolen.se

Guest
Konsten att döda en tråd...
Allt snackande om andra kvaliteer i bilden och annat ovidkommande har förmodligen
skrämt bort TS från att återkomma i tråden, vilket är synd.
Hoppas hon ändå har haft nytta av dom adekvata svar som ändå har givits!
Skulle nog vilja häva att fler goda råd än så här brukar folk inte få. Som vanligt blir det lite avvikelser men det blir det ju i vilket samtal eller forum som helst. Frågan är besvarad och jag tror nog TS kommer ta mycket bättre bilder från och med nu. Rakt och skarpt. Vindfritt med fjärr, VR av, nedbländat, stadigt stativ och åtdragna skruvar och kanske tom Mirror-Up och väskan på en krok under.
 

pictorhayes

Aktiv medlem
Javisst Ola, det var inte det jag skrev heller (att hon inte fått några goda råd alltså)
Däremot att folk börjar hacka på att horisonten är sned etc och därav anser sig kunna dra slutsatser om TS allmänna fotokunnande gör förmodligen att hon kanske inte ställer fler frågor här...
Dessutom så känns kommentarer som går ut på att man inte ska fråga utan att googla själv istället en aning tramsiga! Om man anser att det är jobbigt att svara på en fråga för att den ställts förut, så är det bara att låta bli och läsa en annan tråd istället...Ett forum är ju just till för att man ska kunna kommunicera spörsmål med andra och förhoppningsvis bli bemött utan nedlåtande kommentarer :)
 

Artis

Aktiv medlem
Javisst Ola, det var inte det jag skrev heller (att hon inte fått några goda råd alltså)
Däremot att folk börjar hacka på att horisonten är sned etc och därav anser sig kunna dra slutsatser om TS allmänna fotokunnande gör förmodligen att hon kanske inte ställer fler frågor här...
Dessutom så känns kommentarer som går ut på att man inte ska fråga utan att googla själv istället en aning tramsiga! Om man anser att det är jobbigt att svara på en fråga för att den ställts förut, så är det bara att låta bli och läsa en annan tråd istället...Ett forum är ju just till för att man ska kunna kommunicera spörsmål med andra och förhoppningsvis bli bemött utan nedlåtande kommentarer :)
Håller fullständigt med!
Orkar man inte svara relevant på ställd fråga utan att gå in på horisonter eller google - låt bli. Läs en annan tråd som handlar om horisonter, google och dyl.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har ett bra Gitzostativ i Kevlar som jag inte var riktigt nöjd med. Det är ett lätt resestativ. Jag hör still dem att stadiet måste vara lätt om det skall få följa med och inte bli kvar i garderoben.
Dessutom är det gjort så att det kan gå ner i en resväska så det kan få följa med på resor.

Tyckte jag allt för ofta fick skakningsoskärpa trots det. Kulleden var också Gitzo. Efter lite testande tyckte jag det var den svaga punkten. Så den byttes mot en betydligt kraftigare sak från Benro. Nu får jag skarpa bilder också med 400mm och där jag kör spegelupppfällning och fördröjd exponering med 5Ds R utan fjärr.
Så kolla alla delar av stativet. Det kan vara lättlöst. I mitt fall var det kulleden som var av ett känt märke. Trots det håll det inte måttet.
 

afe

Aktiv medlem
Tråden handlar inte om sneda horisonter eller överexponerade bilder, utan vad oskärpan i bilden kan bero på (oavsett om fotografen slarvat eller inte). Håll er till det, tack!

/Mod
 

Visom

Aktiv medlem
hur lyckas ni se bildens defekter?
Jag lyckas bara se en lätt förstorad version av trådens originalfoto. Och kan verkligen inte se några detaljer.
Testa att öppna i ny flik för att se hela bilden. I den versionen (800x530) syns bristerna ganska tydligt, framförallt i grenarna uppe i bilden.
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Generellt några tips: använd inte allra minsta bländaren, största skärpedjup (typ 22), då alla bilder oavsett blir lite oskarpa med minsta bländare på de flesta objektiv. Använd fjärr eller tidsutlösning så man undviker röra kameran och introducera vibrationer vid exponeringen, undvik röra någon del av kamera å stativ och stå still på underlaget under exponering så inte din kroppsvikt får marken/golvet att gunga och vidarebefodras upp till kameran. Om kameran har spegel använd fördröjning av exponering om kameran har det. Använd stabilt stativ.

Om din kamera rör sig en tiondels mm så betyder ju det att en gren hundra meter bort rör sig relativt då till kameran kanske en decimeter eller mer, utan att räkna på det men förstå hur viktigt det är att kameran får inte vibrera/röra sig en mikromillimeter ens, som en sorts bildlig talad omvänd hävstångseffekt. Om nu någon kan förstå det.
 
ANNONS