Annons

Varför får jag ränder med polfiltret?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Hittade ett gammalt cirkulärt polfilter som passar på ett objektiv jag har. Har inte fotat med denna typ av filter förr och när jag kör på "max" får jag som ränder i bilden och upp mpt de övre hörnen på bilden blir nästan som lite förvrängt.
Har jag ett kasst filter eller blir det så här?

//Jocke

Jag hade också problem med ränder på vissa bilder med mitt gamla billiga polfilter. När jag snackade med Scandinavian photo om det sa det att det beror på filtret. Troligtvis har de ett billigt filter av lite sämre kvalité.

Joa skrev:
Hittade ett gammalt cirkulärt polfilter som passar på ett objektiv jag har. Har inte fotat med denna typ av filter förr och när jag kör på "max" får jag som ränder i bilden och upp mpt de övre hörnen på bilden blir nästan som lite förvrängt.
Har jag ett kasst filter eller blir det så här?

//Jocke
Jag trodde att det inte finns något max/mini med cirkulära polfilter. Det är max hela tiden så att säga. Det är väl därför sådana rekommenderas om man har en glugg där frontlinsen roterar vid skärpeinställningen. Då påverkas inte filtrets verkan som det kan göra med icke cirkulärat filter. Eller är jag helt å banan?

Re: Re: Varför får jag ränder med polfiltret?

vaktmästaren skrev:
Eller är jag helt å banan?

Japp.. Ett polfilter har varierande effekt beroende på hur mycket av ljuset som du väljer att filtrera bort. Dessutom beror det till stor del på infallsvinklen. Absolut mest effekt får man vid 90 grader från solen.

Lite å banan....

vaktmästaren skrev:
Jag trodde att det inte finns något max/mini med cirkulära polfilter. Det är max hela tiden så att säga. Det är väl därför sådana rekommenderas om man har en glugg där frontlinsen roterar vid skärpeinställningen. Då påverkas inte filtrets verkan som det kan göra med icke cirkulärat filter. Eller är jag helt å banan?

Ett liniärt pol-filter är totalt mer effektivt enn ett sirkulärt; men kan p.g.a. ljusbrytningen lura AF eller ljusmätning.
Inte bra på SLR eller D-SLR, men supert på Rangefinder.

Cirkulärt filter måsste justeras för önskad effekt, men på SLR ser man ju detta i sökaren.

Länk till något om pol-filter:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/polarizers.shtml
/Erik J

Re: Lite å banan....

fujicanon skrev:
Ett liniärt pol-filter är totalt mer effektivt enn ett sirkulärt; men kan p.g.a. ljusbrytningen lura AF eller ljusmätning.
Inte bra på SLR eller D-SLR, men supert på Rangefinder.

Cirkulärt filter måsste justeras för önskad effekt, men på SLR ser man ju detta i sökaren.

Länk till något om pol-filter:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/polarizers.shtml
/Erik J
Hur kan ett linjärt vara mer effektivt än ett cirkulärt när båda gör samma sak?
Båda har en identisk del som planpolariserar ljus (vilket filtrerar bort polariserat ljus) och först efter det har de cirkulära polfiltrerna en så kallas lambda över fyra platta (dubbelbrytande kristall) för att cirkulärpolarisera det för att undvika att AF blir lurad.

2 saker skilljer

Ett liniert pol-filter har större effekt i vinkler närmre till solen.
Ljustapet är oxå något mindre enn i ett Cir-Pol-filter.
Men detta är marginellt; och inte menat att anbefala liniera filter på SLR.

Ett lite add. till mitt forriga inlägg. Rangefinder som mäter genom eller vid sidan av objektivet ( som T.ex. Canonflex OL17 o.a.) kann få samma problem.
Men problemet är störst där polariser ljus träffar microprisma och/eller AF sencorer.

Det är oxå självfallet stor skillnad på CircPol-filter.
Hoya's SuperPro har mycket stor båndbredd; men tappar då oxå mycket ljus i "maxläge"
/Erik J

PS. Trådstarters problem är utan exempel svårt att kommentera, men troligen dårlig kvaliät på filtret, som mend tidigare. DS

ANNONS
Götaplatsens Foto