Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

varför funkar inte trådlös blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
när jag sätter kameran och min sb600 på trådlöst, då funkar de att ta bilder och blixtarna avfyras. men går jag in i menyn för att stänga av min inbyggda blixt då blixtrar den iaf, varför ?
sen tycker jag de blir ganska klent ljus när jag kör trådlöst. brukar de bli så för er också, såfall hur gör ni?
går de på nåt sätt att få mer kraft ur min sb600 när man kör trådlöst?

Den inbyggda blixten måste lysa för att din SB600 ska veta att den också ska avfyras. Men sätter man den inbyggda på -- i Commander mode menyn så kommer den knappt att påverka din bild alls.

Den inbyggda blixten måste lysa för att din SB600 ska veta att den också ska avfyras. Men sätter man den inbyggda på -- i Commander mode menyn så kommer den knappt att påverka din bild alls.

men de är så jag gjorde men bilden påverkades de kan jag garantera att den gjorde. den är och funkar som om jag körde utan trådlöst. fast jag satt den på --

Jag antar att du gick in i menyn och ställde in din inbyggda blixt i C-läge och valde -- som effekt?

I det läget ger den inbyggda blixten en svagare blixt än vanligt, men den påverkar utan tvekan bilden på nära håll och när det är noga med ljuset.

Nikon har en liten skärm man sätter i blixtskon som går framför blixten och bara släpper igenom IR-ljus, det är det som gör att den andra blixten triggas. Kan rekommenderas!

Folk är helt till sig över att den är så billig, bara 130 kr eller så. Hade det inte stått Nikon på den hade de med all rätta svurit över hur någon kunde ta 130 kr för en sån fånig liten plastbit :)

Vad gäller blixteffekten från den externa blixten, så är det min erfarenhet att den kan vara riktigt off ibland.... Då är det bara att sätta allt på M, både kameran och blixten, och labba sig fram.

sen tycker jag de blir ganska klent ljus när jag kör trådlöst. brukar de bli så för er också, såfall hur gör ni?
går de på nåt sätt att få mer kraft ur min sb600 när man kör trådlöst?

Det beror på om du tycker att hela bilden är för mörk eller om du tycker att blixten är felbalanserad.
Om hela bilden är för mörk så är ljusmätningen problemet, blir lätt så om blixten är riktad in i kameran.
Har aldrig upplevt att jag behövt kompensera med mer än de +3 som jag kan ställa in per kanal.

Sen kan det vara så att SB-600:an helt enkelt är för klen för det du vill göra, skickar man blixten rakt på blir det mer ljus som studsar tillbaka än om man skjuter i vinkel. Om du har ljudet på, piper den flera gånger efter att ha avfyrats?

En bouncer äter upp 1-2 steg men det beror en hel del på hur omgivningen ser ut. Hur långt det räcker beror på ISO och bländare.

ANNONS
Götaplatsens Foto