Annons

Varför måste man ha canons eget program?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Tegner

Aktiv medlem
Min fru har en Ixus 60 och när hon har tagit bilder måste man starta Canons egna program för att föra över bilderna från kameran till datorn.
Har försökt öppna bilderna genom Acdsee men det verkar inte stödja formatet kameran tar bilderna i.
Går man in i minneskortet i Acdsee så är kortet tomt.

Kommer inte kameran upp som en enhet (USB Mass Storage) i filutforskaren?

Det gör i varje fall Cybershot-modellerna samt systemkamerorna från Canon. Mysko om de har ändrat det.

Eller du kanske inte har Windows XP på datorn? Windows 98 är inte alls lika kul vad gäller externa prylar...

Det är samma med deras A620...man måste installera deras programvara för att det ska funka...SEN kan man öppna den via utforskaren osv.

så på jobbet kan man inte tanka ur sin lilla canon, Pentax går däremot bra för den lägger sig bara som en extern hårddisk.

Jag kör Win 2000 på datorn så möjligt att det inte stödjer det
Har ingen kortläsare så jag tankar direkt från kameran o det funkar iallafall inte med acdsee dock så går det bra med D7D jag också har.

"Räcker med att installera WIA-drivern för att komma åt den som en hårddisk se"

Jag kommer åt den som flyttbar disk men mappen är tom när man öppnar den i annat än canons eget program

Alex Tegner skrev:
Jag kör Win 2000 på datorn så möjligt att det inte stödjer det
Har ingen kortläsare så jag tankar direkt från kameran o det funkar iallafall inte med acdsee dock så går det bra med D7D jag också har.

"Räcker med att installera WIA-drivern för att komma åt den som en hårddisk se"

Jag kommer åt den som flyttbar disk men mappen är tom när man öppnar den i annat än canons eget program

Fotar du i raw? För isf fungerar det inte :( Ska tydligen vara windows fel har jag för mig. Dock inte helt säker.

Om jag inte minns fel så ligger problemet i huvudsak hos win2000 (jag hade liknande problem för några år sedan).
Win2000 släppes ju innan USB var ordentligt standardiserat och även om MS har lagt till gtundfuktionalitet i senare service-packs så är fortfarande stödet för kameror och liknande betydligt bättre i XP.

En kortläsare för 150kr fungerar så mycket bättre och snabbare, och är dessutom smidigare att få med sig än en ång kabel. ( i alla fall min variant som är köpt på clasohlson).

Behöver inte ens canonprogrammet för att föra över Rawfiler.

ANNONS
Götaplatsens Foto