Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför ser bilden blek ut i Photoshop RAW?

Produkter
(logga in för att koppla)

PicVictoria

Aktiv medlem
En kort fråga!

När jag fotograferar i raw så kollar jag igenom bilderna i Adobe Bridge. Men i vissa fall när jag öppnar upp dem i photoshop raw så har d röda tonerna försvunnit och bilderna ser mer bleka ut. Vad gör jag för fel?

Tacksam för svar!

En kort fråga!

När jag fotograferar i raw så kollar jag igenom bilderna i Adobe Bridge. Men i vissa fall när jag öppnar upp dem i photoshop raw så har d röda tonerna försvunnit och bilderna ser mer bleka ut. Vad gör jag för fel?

Tacksam för svar!

Du gör inget fel alls :) Det är som så att RAW formatet lägger inte på några inställningar på bilden, där av namnet raw. Du är nog van vid att se dom behandlade bilderna i jpeg formatet. Även om du väljer extra kontrast, färgmättnad osv i kameran så tar inte raw formatet hänsyn till detta, det fixar du i RAW programmet själv, det är hela poängen med RAW. Kör du tryggt vidare och behandla bilderna precis som du vill ha dom!

Precis! Och att de ser trevligare ut i Bridge beror på att den visar det inbyggda jpg-formatet och inte själva råfilen.

Om man då vill behålla den inbyggda jpg-formatet och inte själva råfilen. Hur gör man då?

För ibland tycker jag inte att jag lyckas få den så bra som den visades i bridge...

Jag kan inte Nikon alls, men jag ser att du har en D300 och det får räknas som en ganska fräsig maskin. Skulle förvåna mig mycket om du inte då kan fotografera i RAW+Jpeg. kameran tar alltså en Jpeg bild med dom inställningarna som du vill ha plus en RAW bild som du kan bearbeta som du vill.

jag vill inte på något sätt föringa Jpeg bilder, men vill du få ut så mycke som möjligt ur dina bilder så är det RAW som gäller, det och inget annat. Därför är det inte fel att använda Jpeg+ RAW, även om du inte idag känner dig redo för RAW så har du i framtiden möjligheten att ta tag i det. Jag har ofta återkommit till mina RAW bilder och förändrat.

Aha!

Ja, den inställningen har jag. Tack för tipset. I 95% av fallen föredrar jag rawfilen men i enstaka fall är jpegbilden bäst.

Tack för svaret!

ANNONS
Götaplatsens Foto