Annons

Varför vertikalgrepp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon Tirkel

Aktiv medlem
Skulle gärna vilja veta lite närmare vad ett vertikalgrepp är. Jag har förstått att det är för att man lättare ska kunna ta vertikala bilder, men är det allt? Det klarar man ju bra utan ett sådant också.
 
Om man fotar porträtt hela dagarna kan det vara skönt att hålla kameran "normalt" men ändå på högkant, sas.
Utöver det så brukar man ha plats för extra batteri.
Jag har sett att man till någon kamera åxå får möjlighet till röstmemo med vertikalgreppet.

Edit:
Sen upplever en del att det blir "mer att hålla i" och att man håller kameran stabilare med det monterat.
 
Du kan stoppa i extra batterier i det också.

Framförallt ger ett vertikalgrepp en helt annan känsla i kameran. Den blir tyngre och känns helt enkelt så otroligt mycket bättre i handen.

En annan stor fördel med VG är att man handhåller längre brännvidder betydligt stabilare i stående format.

När du väl införskaffat ett vg och vant dig vid det kommer du aldrig vilja ta av det eller vara utan det.

//Erik - som inte förstår varför inte alla kameror byggs med inbygda vertikalgrepp.
 
Extra batteri ett +

Det där med extra batterier låter bra. Jag fotograferar nästan uteslutande vertikalt. Tycker kvaliten på bilderna blir bättre så. Vid köp av vertikalgrepp så brukar väll inte extra batterier ingå?
 
xdork skrev:
Du kan stoppa i extra batterier i det också.

Framförallt ger ett vertikalgrepp en helt annan känsla i kameran. Den blir tyngre och känns helt enkelt så otroligt mycket bättre i handen.

En annan stor fördel med VG är att man handhåller längre brännvidder betydligt stabilare i stående format.

När du väl införskaffat ett vg och vant dig vid det kommer du aldrig vilja ta av det eller vara utan det.

//Erik - som inte förstår varför inte alla kameror byggs med inbygda vertikalgrepp.

Kan tänka mig att känslan blir annorlunda. Så idén är att man får ett stabilare grepp när man fotograferar vertikalt? Mindre risk för skakningsoskärpa med mera?
 
Simon Tirkel skrev:
Kan tänka mig att känslan blir annorlunda. Så idén är att man får ett stabilare grepp när man fotograferar vertikalt? Mindre risk för skakningsoskärpa med mera?

Bland annat. Hela känslan i kameran blir annorlunda.
 
Simon Tirkel skrev:
Skulle gärna vilja veta lite närmare vad ett vertikalgrepp är. Jag har förstått att det är för att man lättare ska kunna ta vertikala bilder, men är det allt? Det klarar man ju bra utan ett sådant också.

Du tar inte bättre bilder med ett vertikalgrepp. Ofta bättre att lägga pengarna på något annat.

Av de proffs som jag träffat som kör Canon Eos 10D har de flesta inte vertikalgreppet. De uppskattar istället en mindre, diskretare och smidigare kamera.

Av de flesta manliga amatörer jag träffat har de skaffat vertikalgrepp till sina 10D. Jag tror oftare att det handlar om att det ser häftigt ut än att det behövs.

Visst ger vertikalgrepp en del fördelar. Främst längre fotograferingar med höjdbilder, som vid porträtt foto eller presskonferenser. Men ändå vill jag påstå att det är ett tämligen överskattat tillbehör.
 
Re: Re: Varför vertikalgrepp?

froderberg skrev:
Du tar inte bättre bilder med ett vertikalgrepp. Ofta bättre att lägga pengarna på något annat.

Av de proffs som jag träffat som kör Canon Eos 10D har de flesta inte vertikalgreppet. De uppskattar istället en mindre, diskretare och smidigare kamera.

Av de flesta manliga amatörer jag träffat har de skaffat vertikalgrepp till sina 10D. Jag tror oftare att det handlar om att det ser häftigt ut än att det behövs.

Visst ger vertikalgrepp en del fördelar. Främst längre fotograferingar med höjdbilder, som vid porträtt foto eller presskonferenser. Men ändå vill jag påstå att det är ett tämligen överskattat tillbehör.

Här håller jag och Magnus uppenbarligen inte med varandra. Jag var skeptisk när jag skaffade mitt men kan inte vara utan det nu.

Uppenbart är det upp till var och en vad man känner att man behöver (som med allt annat), ett tips är ju om du kan prova ett vertikalgrepp någonstans och se vad du själv tycker om det.
 
Simon Tirkel skrev:
Det låter som om det vilar någon pakt över innehavarna av ett vertikalgrepp. Allt låter ju mystiskt. Känslan i kameran blir bättre? På vilket sätt?

Känslan av en liten och smidig kamera är heller inte att förakta. Det är bra att du ifrågasätter detta fåfänga bruk av vertikalgrepp.

På en del kameror som Eos 300N håller jag med om att extragreppet ger bättre grepp för oss med stora händer. Till 300D och 10D handlar det mer om fåfänga.
 
Re: Re: Re: Varför vertikalgrepp?

xdork skrev:
Uppenbart är det upp till var och en vad man känner att man behöver (som med allt annat), ett tips är ju om du kan prova ett vertikalgrepp någonstans och se vad du själv tycker om det.

Klokt sagt
 
Simon Tirkel skrev:
Det låter som om det vilar någon pakt över innehavarna av ett vertikalgrepp. Allt låter ju mystiskt. Känslan i kameran blir bättre? På vilket sätt?

Mina händer är rätt stora och när jag använde kameran utan vertikalgreppet tyckte jag att det kändes som att man inte riktigt hade ett ordentligt grepp om den utan fick fingra på den mer än att verkligen ta i den... det kanske är en pakt, kan inte förklara precis vad som blir bättre förutom att bilder på höjden blir stabilare. Som jag skrev i mitt förra inlägg är det bäst om du själv provar ett batterigrepp några dagar o ser vad du själv tycker.
 
Tack för alla svar!

Tack så mycket, nu vet jag i alla fall vad ett vertikalgrepp har för funktion!

Om jag kommer ha tilfälle att testa ett ska jag självfallet göra detta! Tack för tipset!
 
Re: Extra batteri ett +

Simon Tirkel skrev:
Vid köp av vertikalgrepp så brukar väll inte extra batterier ingå?

Det beror på var man köper. Köper man över Internet får man knappast några batterier men i en butik kan man ju snacka till sig några...

För övrigt håller jag med vad andra har sagt om vertikalgreppen. Det blir mycket bekvämare och stabilare än utan.
 
Jag tar aldig av mitt, men det beror på mina stora händer; utan vertikalgreppet famlar ju höger lillfinger i luften. Med greppet på håller man så otroligt mycket stadigare!

Det beror ju naturligtvis på tycke och smak, men jag föredrar att ha en liten "andrakamera" istället för att ta av och på greppet.

Om du uteslutande fotograferar på högkant tror jag du skulle tycka att det är bekvämt med ett vertikalgrepp.

Du måste klämma och känna själv Simon! :)
 
Re: Re: Varför vertikalgrepp?

froderberg skrev:
Du tar inte bättre bilder med ett vertikalgrepp.
Håller inte med, kameran blir stabilare vare sig den hålls horisontellt eller vertikalt. Men detta är säkerligen en smaksatt oss emellan och beror förmodligen på vad man är van vid, samt hur stora händer man har.

Av de proffs som jag träffat som kör Canon Eos 10D har de flesta inte vertikalgreppet. De uppskattar istället en mindre, diskretare och smidigare kamera.
Men det kanske beror på att proffsen har en stooor kamera som 1D el dyl och använder 10D:n som 2:a kamera. Fullt förståeligt.

Av de flesta manliga amatörer jag träffat har de skaffat vertikalgrepp till sina 10D. Jag tror oftare att det handlar om att det ser häftigt ut än att det behövs.
Jag har stora händer, och anser att det behövs. (Men jag måste medge att det visst ser häftigare ut:) 10D:n är faktiskt för liten anser jag. Men man ska vara medveten om att vertikalgreppet även kan skapa problem då folk runtomkring kan missuppfatta dig som amatörfotograf när du kommer med detta monterat på kameran. Du har nämligen en lite väl stor kamera för att vara amatör...
 
Re: Re: Re: Varför vertikalgrepp?

mrelbe skrev:

Men det kanske beror på att proffsen har en stooor kamera som 1D el dyl och använder 10D:n som 2:a kamera. Fullt förståeligt.

Jag vet två fotografer på GP som båda kör dubbla 10D utan booster för att 1D är för stora och klumpiga.

Visst kan man kanske ta lite stabilare bilder med ett vertikalgrepp i vissa situationer. Men för många nybörjare är det bättre att köpa ett 50/1,8 för pengarna. Ett vertikalgrepp kommer inte högst upp på listan för mig i alla fall.
 
Magnus Fröderberg skrev; "På en del kameror som Eos 300N håller jag med om att extragreppet ger bättre grepp för oss med stora händer. Till 300D och 10D handlar det mer om fåfänga."

Jag brukar uppskatta det mesta du skriver Magnus MEN för en gångs skull är du ute och cyklar.Har du verkligen testat greppet i verkliga livet?

Kameror som 300an och 10D kräver nästan greppet. Åtminstone om man skall lasta på större gluggar än normalen.Det är ju systemkameror vi talar om, dom måste få ta plats tycker jag.

Utan bgt uppstår en läskig brytande, bändande känsla och hela ekipaget blir i obalans. För lite kamera för mycket glugg helt enkelt. Vill man köra diskret så är det bara att skruva loss greppet och köra "barfota".Kakbit - Tar 1minut.

Låt gå för fåfänga och isåfall innebär bg:t en mycket bra kombination nytta/nöje. (C;

Dubbla batterikapaciteten icke att förglömma!

"Så många kan inte ha fel"!! JANNE
 
Det verkar som att folk tycker olika angående vertikalgrepp. Hittils har jag klarat mig utan, men förstår att det kan underlätta vid porträttfotografering och liknande. Vilka priser får man räkna med för ett vertikalgrepp till en Nikon Digital?
 
ANNONS