Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varning FÖr Expertbutik!

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Ha, ha, ha...det var ju det jag ville ha...."det förklarat"....

Jag skrev ju bara att bilderna sällan, för min egen del, blir felexponerade när jag framkallar mina egan filmer medan då jag lämnar in dem, vilket inte händer särskilt ofta, har fått veta att skitresultatet är mitt eget fel då jag felexponerat bilderna.....

Det var min poäng, sen skrev du hur man ser att de är felexponerade redan på negativet vilket jag aldrig förstod kopplingen till.....

Så var det. men skit i det nu. Jag håller med Viktor, jag vill veta vad Mats har att säga om det expert-inlägget talar om. Att de redan hade talat om för honom att det var värmeskador som han hade åsamkat själv....
 

AnnaKarin

Aktiv medlem
Jag tycker nog att Expert Mariestad ska ta och prata med kunden (Mats i detta fallet) direkt. Och inte gå till personangrepp här på Fotosidan. Det ger nämligen ett rätt så dåligt intryck och skrämmer definitivt bort blivande kunder.

Sedan kanske det inte är så dumt att läsa på lite i Fotosidans regler?
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
AnnaKarin skrev:
Jag tycker nog att Expert Mariestad ska ta och prata med kunden (Mats i detta fallet) direkt. Och inte gå till personangrepp här på Fotosidan. Det ger nämligen ett rätt så dåligt intryck och skrämmer definitivt bort blivande kunder.

Sedan kanske det inte är så dumt att läsa på lite i Fotosidans regler?
Tänkte också på det. Dom bryter mot allt vad regler heter. Ingen bra reklam.
 

marcus_kallander

Aktiv medlem
Alltså, okej att dom bryter mot reglerna... Men dom svarar iaf på kritiken, dom lyssnar på kunderna och försöker ge respons tillbaka.

Dom skall ju oxå ha lov att ge sin syn på saken, även om dom missat att döpa sig till nått korrekt, men hur viktigt är det egentligen...

Kunden har alltid rätt, visst men ibland är det väldigt lätt att kritisera dom som inte kan försvara sig, och det måste man väl få lov att göra som företagare oxå, eller?

Och det är Mats som valt plattform inte tvärtom... Och så mycket personangrepp är det väl inte, dom svara på kritiken nothing more nothing less...
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
marcus_kallander skrev:
Alltså, okej att dom bryter mot reglerna... Men dom svarar iaf på kritiken, dom lyssnar på kunderna och försöker ge respons tillbaka.

Dom skall ju oxå ha lov att ge sin syn på saken, även om dom missat att döpa sig till nått korrekt, men hur viktigt är det egentligen...

För mig är det mycket viktigt. Särskillt som han som skrivit innläggen inte ens vågar skriva sitt riktiga namn utan skriver företagsnamnet.

Sådanna kallas i min värld för fega kräk och är inte värda att tas på allvar. (Fler ex är tex maskerade demonstranter, nynasister som skriver anonyma innläg på nätet m.m. Observera att jag inte jämför Expert med nynasister utan bara tendensen.)

Greven / Som blivit hotat av flera anonyma nasister.
 

idasjögren

Aktiv medlem
Alla över en kam?

"Det var mer än jag pallar med o tycker att inkompetensen suger fett på alla flashiga s.k fotoaffärer SIBA, ONOFF, EXPERT, mfl."

Debattören påpekade som ovan att kompetensen suger fett i bla dessa butiker, detta efter att ha pratat med EN kille i EN butik.

Jag jobbar själv på Expert Baronen i Kalmar och jag tycker det är trist att se någon dra alla över en kam. Jag kan inte svara för andra kedjor, inte heller för andra butiker. Jag kan bara svara för hur jag & mina manliga kolleger jobbar i vår butik. För det första har vi alla våra olika kompetenser i butiken och eftersom vi säljer allt ifrån DVD-Spelare till Diafilm är det omöjligt att veta allt om alla produkter.

Jag har mer än en gång fått höra "ni är ju vad ni heter" sagt i en hånfull ton för att jag inte med en gång haft svar på en fråga. För mig står inte den sloganen för att jag kan allt, snarare för att jag gör mitt bästa för kunden, och kan jag inte svara på en fråga med en gång gör jag mitt bästa för att kunna ta reda på rätt svar.

det är självfallet tråkigt när någon kund upplever att personalen är inkompetent i någon butik, Expertbutik eller inte. Men att döma ut alla för det tycker jag känns förhastat.
Det finns många, kunniga fotoentuasiaster i kedjan.

När det gäller filmerna som framkallades;
Hur ska man kunna göra mer än att framkalla den exponerade filmen? Finns det bara en ruta exponerad på en film blir det ju helt enkelt bara en bild?

Återigen, jag kan bara svara för hur vi jobbar. Om en kund lämnar in en film som är helt eller nästintill blank tar vi 20:- för framkallningen av filmen, en kostnad som vi ändå har & det är ju kunden som är ansvarig för arbetet INNAN filmen framkallas. Om det bara är hälften av bilderna exponerade på en film drar vi av mellan 20-40:- på priset av framkallningen.

Vad gäller färgsticken i bilderna, butiken borde självklart erbjudit sig att kopiera om bilderna i efterhand och rätta til resultatet. Alla vill vi ha bilder utan störande färgstick & har rätt till det.

Men jag kan inte förstå varför fotografen vill ha kompensation med rullar? För att priset var för högt? Begär då istället lägre pris för färre kopior. Eller för färgsticken? Bilderna vill du ju ha kopierade ändå, det är väl bättre att få omkopierade bilder utan färgstick?

För de blanka neggen kan ju knappast butiken ansvara för, de framkallar ju bara filmen som du exponerat eller menar du att personalen ljusskadat filmen?

Nåja, hur som helst. Jag har alltid ansett att all kritik är av mer eller mindre positiv form.
God service och kunskap är något som man måste anstränga sig för att erbjuda sina kunder varje dag, även om man vaknar på fel sida.
Och jag tror att kunder som inte bara ser pris, pris, pris och säljare som inte bara ser vinst, vinst, vinst är de som samarbetar bäst.
 

AnnaKarin

Aktiv medlem
marcus_kallander skrev:
Alltså, okej att dom bryter mot reglerna... Men dom svarar iaf på kritiken, dom lyssnar på kunderna och försöker ge respons tillbaka.
Hm, om "de" hade lyssnat på kunden och gett respons i butiken och förklarat allt detta då istället så hade kanske inte denna tråd skapats? Möjligt att de gjorde det (vill jag gärna tro iaf), men uppenbarligen inte tillräckligt bra eftersom denna tråd finns.

marcus_kallander skrev:
Dom skall ju oxå ha lov att ge sin syn på saken, även om dom missat att döpa sig till nått korrekt, men hur viktigt är det egentligen...
Jo, det tycker jag är viktigt, eftersom när man inte är sig själv utan litegrand gömmer sig bakom ett företag så är det så lätt att ta till ord som man personligen inte kan stå för.

marcus_kallander skrev:
Kunden har alltid rätt, visst men ibland är det väldigt lätt att kritisera dom som inte kan försvara sig, och det måste man väl få lov att göra som företagare oxå, eller?
Ja, men uppträda som person, inte som företag. Och hade kunnat kontakta Mats mailledes i första hand.

marcus_kallander skrev:
Och det är Mats som valt plattform inte tvärtom...
Kan så vara, men som företagare ska man nog tänka sig för noga innan man ger sig in i diskussionen offentligt. Fanns ett liknande fall på Fotosidan för ett par månader sedan, inget gott kom ut av det för företaget. Sedan spelar det nog ingen roll vem som har rätt resp fel av kunden och företaget. Verkar alltid bli företaget som förlorar goodwill ändå, oavsett.

marcus_kallander skrev:
Och så mycket personangrepp är det väl inte, dom svara på kritiken nothing more nothing less...
Blir värre av att det är företaget som skriver det. Orden blir mycket tyngre pga det. Hade orden kommit från en person hade maktbalansen varit jämnare.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ang regler: jag har bett "Expert Mariestad" att ändra till ett personnamn, så vi vet vem som för företagets talan. Jag låter tråden fortsätta trots regeln om icke-kommersiellt etc då den har hunnit ligga ute ett bra tag, och att ett företag rimligen bör kunna få besvara kritik av denna typ.
 

ganska

Aktiv medlem
Jag undrar fortfarande vad Mats har att säga om att dom berättade för honom när han hämtade ut filmen att den var skadad redan innan framkallning? Snälla Mats svara det är viktigt för mig!

//Mvh Viktor
 
Senast ändrad:

Lovisa_J

Aktiv medlem
Angående Ida Sjögrens inlägg:

Det är klart att man inte skall dra alla kedjor/säljare över en kam och det tror jag att det är få som gör. Det finns nog ingen som dömer ut hela Expertkedjan eller någon annan kedja baserat på den här tråden. Jag är inte säker på om diskussionen startades i syfte att svartmåla alla kedjor/butiker i Sverige. Kanske andades det mer frustration.

Jag vill också poängtera att jag fick ett trevligt bemötande vid mitt besök på Expert, även om jag inte kunde få den information jag sökte. Det framgick inte i mitt tidigare inlägg och det kanske var synd med tanke på hur tråden utvecklades.

Jag undrar dock litet hur den centrala organisationen inom Expert ser på att enskilda butiker går in i offentliga debatter om enskilda kundtvister.

Med hopp om mindre regn för nu är jag då less, Lovisa
 

Damocles

Aktiv medlem
Sådanna kallas i min värld för fega kräk och är inte värda att tas på allvar. (Fler ex är tex maskerade demonstranter, nynasister som skriver anonyma innläg på nätet m.m. Observera att jag inte jämför Expert med nynasister utan bara tendensen.)
Det finns en annan sida också, genom att använda företagsnamnet ställer man inte bara sin personliga åsikt bakom utan ställer faktiskt butikens eventuellta goda rykta och heder på spel. Vilket kan vara skadligt både moraliskt och ekonomisk. Så på ett sätt är det "fegt", på ett annat väldigt "modigt".



Hm, om "de" hade lyssnat på kunden och gett respons i butiken och förklarat allt detta då istället så hade kanske inte denna tråd skapats? Möjligt att de gjorde det (vill jag gärna tro iaf), men uppenbarligen inte tillräckligt bra eftersom denna tråd finns.
Det som är intressant är ju hur Mats svarade i butiken. Utan det så är inte diskussion värd speciellt mycket.

Jag har själv jobbat i butik, och dom kunderna som vågade sig vad dom tänkte kunde man räkna på ena handens fingrar. Säger dock inte att så är fallet här. Men i dom flesta fallen var det tuvärr flerparten rabiata saker som trodde dom skulle få massa rabatt för att dom skäller ut en på orimliga grunden. Som typ, det är ditt fel att åskan slog ner och hade sönder vårat modem. Senast igår fick jag höra en diskussion på en ICA butik där anklagade den stackars expiditen för att det var hennes fel att några varor hade fått försenad leverans och var slut.

Så att förhasta sig från något håll är helt obotligt. Men efter första posten av Expert så kändes det väldigt mycket häxjakt över tråden i allmänt.

Dom flesta butiker är dåliga någon gång, dålig dag, etc. Men att gå ut att varna som om det var unversiella sanningar är ju att ha storhetsvansinne. För varje missnöjd kund kan det gå 10 nöjda kunder. Men generellt sett är det den missnöjda kunden som hörs. Om inte en butik har visat ett helt otroligt engagemang, då kan dom få lite ros istället för bara ris också.




Jag undrar dock litet hur den centrala organisationen inom Expert ser på att enskilda butiker går in i offentliga debatter om enskilda kundtvister.
Som det skrivits tidigare i tråden så är det enskilda butiker, men dom går in i expert för att kunna ha gemensam reklam och vissa delar av sortimentet och distribution, etc.
 

cw-op

Aktiv medlem
Själv sitter jag och väntar på Mats genmäle? Det var ett tag sen vi hörde av honom nu?
Tycker att det är starkt av Anders på Expert i Mariestad att gå i svaromål här på fs. Inte så strategiskt smart kanske men inläggen gör ett ärligt intryck på mig iaf.

En sak som jag har märkt är att det är mycket gnäll & gnissel över leverantörer och fotoaffärer här på fotosidan. Man behöver väl inte dra upp minsta bagatell eller kanske rena missförstånd härinne? Bättre att istället besinna sitt ansvar mot affärerna som förhoppningsvis gör sitt bästa för att serva oss krävande foto-konsumenter på bästa sätt?

Har tex. sett trådar där folk vill häva ett köp för att beställda prylar dyker upp en (1) dag för sent?

Fotosidan syns ju rätt bra av många och det är nog inget skoj för handlarna att få negativ reklam här. Ingen rök osv...

Om det går inflation i klagomål så riskerar vi köpare dessutom möjligheten att sätta en handlare eller generalagent på plats när det verkligen gäller.

Nej, tur att man inte driver fotoaffär idag när många av "Kunderna" bara kommer in i shopen för att snacka och känn-klämma på kamerorna för att sen skynda hem och beställa grejorna på nätet.

Fotobutikerna är utrotningshotade, dom borde vi egentligen vara rädda om och gynna mer. Ujj-ujj, nu blev det visst lite OT här på slutet.

JANNE (Bekväm. Lever inte som han lär i det här fallet utan som för det mesta köper "Grisen i säcken" - Dock utan att först prov-klämma i butik.)
 

idasjögren

Aktiv medlem
Bara vara tydlig från min sida:)

Jag vill bara vara tydlig och påpeka att mitt inlägg tidigare i debatten inte på något sätt är min butiks "åsikt" utan helt min egen. Det är jag som ida och som medlem i fotosidan som ville ge min åsikt jag ville beskriva hur jag personligen ser på det hela, med tanke på att jag själv jobbar i en butik.

Och precis som du Lovisa så hoppas jag på mindre regn:)
 

carpelux

Aktiv medlem
Greve Nickon skrev:

Sådanna kallas i min värld för fega kräk och är inte värda att tas på allvar. (Fler ex är tex maskerade demonstranter, nynasister som skriver anonyma innläg på nätet m.m. Observera att jag inte jämför Expert med nynasister utan bara tendensen.)

Greven / Som blivit hotat av flera anonyma nasister.
Jag blir mycket förvånad när man läser inläggen i denna tråd. När företaget som blivit anklagat går in och sakligt svarar på kritiken (och skriver under med namn) så blir de anklagade för att vara fega kräk med mera, och ingen reagerar på det utan fortsätter att hänga med i drevet. Otroligt att så många bara hänger på och inte tänker själv!

Hur ska man kunna göra något vettig av en film som är skadad, och varför ska kunden kompenseras för filmer som han vet om är gamla? Det är en chansning som inte gick hem!

Man kan också undra varför Mats har dragit sig ur diskussionen?
 

Johan Nilsson

Ny medlem
Jag har aldrig haft några problem med någon expertbutik jag har varit inne i. Jag blir alltid bemött på ett bra sätt och om jag har något problem löser de det snabbt. Jag handlar mycket på expert i Vårgårda och jag måste säga att det är nog en av de bästa butikerna att ha att göra med. De är väldigt kunniga inom både foto, data och TV. Jag hoppas att bemötandet i Mariestadsbutiken bara var otur... kanske de hade en dålig dag? Ingen ursäkt, men ändå...
 

Brejdol

Aktiv medlem
Ett faktum som förbisetts lite i den här diskussionen är att det är totalt omöjligt (för en butik som inte är nischad inom ett område) att ha fullständig "kompetens-täckning" för hela sortimentet, hela tiden, 365 dagar om året.

Säljer man tvättmaskiner, spisar, hårtorkar, kameror osv. blir det naturligtvis så att "kompetensen" för en given vara varierar med semestrar och sjukfrånvaro.

Alla i butiken vet lite om allt, några vet mer om specifika saker, sommarvikarierna vet förmodligen mindre, eftersom många arbetar kort tid, och är följaktligen också mindre motiverade att lära sig allt om hela sortimentet grundligt...

Jag har personligen haft en massa problem med "inkompetens" i alla dessa stora el/elektronikkedjor, men allt har ju berott på att man pratar med fel person = vilket KAN innebära att man helt enkelt får återkomma en annan dag.
Sen är det ju oftast så att det man säljer minst av, kan man minst om.

Segt, visst, men det kanske är priset man får betala om man hittat en billig vara man vill ha.

Man kan ju alltid gå någon annanstans!
 

Brejdol

Aktiv medlem
Lite OT kanske....

En kul episod en kompis råkade ut för i en stor, anonym butik i Göteborg:

Min kompis stegar fram till första personen (en vilsen tonåring) med affärskedjans logo på som han hittade i affären och förklarar mycket tydligt:

"Hej, jag ska köpa ny stereo-video, och eftersom jag spelar in mycket musik så vill jag ha en modell där man kan ställa musikvolymen manuellt, så man kan justera själv, vad har ni inne just nu som klarar det här?"

Expediten ser livrädd ut, tar ett snabbt kliv emot en gigantisk binge med staplade 3-pack VHS-kassetter, tar ett 3-pack, räcker fram det och säger: "En sån då va?"

:)
 

RolandM

Aktiv medlem
"Expert, vi är vad vi heter" är budskapet som Expert trummar ut. Expert är ett varumärke och det förplikar till ett visst utbud och ett visst kunnande. Tyvärr så ägs inte butikerna av Expert, utan butikerna har andra ägare som hyr in sig på namnet. När jag först kom i kontakt med Expert så var världen inte alls så som den ser ut idag med gigantiska butiker med varor staplade på pallar i lagerhall på ett gärde utanför stan. Det här var på sjutiotalet och det fanns Expertbutiker för radio och teve och särskilda för foto. Vissa hade båda utbudet, men var då oftast avdelad i två avdelningar, en för foto och en för radio och teve.

Kunskapsnivån var hög och det fanns konkurens från andra butiker, som specialbutiker och fotoavdelningarna på varuhusen. Idag är konkurensen enbart på priset och marknadsföringen är massiv. De traditionella fotobutikerna med gedigen kunskap finns inte kvar. Det är idag näst intill omöjligt att driva en butik med hög kompetens och servicegrad och samtidigt kunna ta betalt för detta. Visst uppsakkar kunder service och kunskap, vilket är bra att använda sig av innan köpet. Tyvärr så kan då inte butiken vid torget sedan ge ett pris som kan match butiken på gärdet utranför stan, som har låga lokalkostnader, ung och mindre erfaren personal och kunderna har redan bestämt sig för kameran efter allt försäljningsjobb i byns enda renodlade fotobutik och köper sedan varan där priset är lägst. Försäljaen i stormarknaden är knappast i detta fel mer än en lagerarbetare som hämtar varan från lagret.

När flera butiker använder samma varumärke, i detta fall Expert så upplever jag som kund inte dessa som olika butiker. All skyltning, utbud, reklammatrial och personalens uniformering, allt stämmer väl mellan alla butikerna. Förenklat sagt så har man sett en Expertbutik har man sett alla.


Om en enda person i en enda av de ingående butikerna inte lever upp till "Expert, vi är vad vi heter" drabbar detta givetvis även de övriga butikerma.

Jag handlar gärna i en buik med bra service och jag är villig att betala för den servicen, för jag anser det är affärmäsigt fel att inte slutföra en affär när vi är överens om att produkten är rätt och priset är inom de ramar jag kan acceptera. Det är skönt att kunna gå ut genom dörren med en varan i handen omedelbart efter köpet. Jag värderar även besväret och kostnaden med att beställa via postorder eller åka ut till butiken på åkern.


---

Det är skönt att stå med 12 000 kronor i handen och veta att den kameran jag är intresserad av att köpa är till för "såna som mest gillar att vara ute i skogen". Kameran jag hade tänkt mig var en Minolta Dimage 7. Säljaren tyckte att jag skulle ha en Konica fickkamera. Detta hände i en Expertbutik i byn där jag bor. Någon vecka senare köpte jag en sådan via postorder och den kameran tjänade mig gott i nästan två år. tyvärr så gav mig denna nonchalans till kundens behov ingen försäljning för den butiken. Jag behöver inte handla där jag inte blir bemött väl och jag avskyr när butiks säljare inte ser till kundens bästa utan istället till andra underliggande faktorer, som bättre marginal, mer personliga säljpremier.

---

Jag hoppas innerligt att varumärket "Fuji" inte urvattnas, nu när de fotobutikerna som har trevliga lokalanknutna namn nu blir "Fuji fotocenter", med gemensam skyltning och inköpskanaler m m.
 
ANNONS