Annons

Varning FÖr Expertbutik!

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Expert är ingen kedja,

det är en inköpsorganisation. Genom att ansluta sin affär till Expert kan man ta del av deras reklam och köpa produkter till bättre pris än vad man kan göra som fristående handlare.

Varje affär är fri att köpa det entimmeslab man vill och använda valfritt förbrukningsmaterial. Det finns ett centrallab som tar hand om framkallningarna i de butiker som inte har eget lab. Det är Fujicolor som framkallar Experts bilder sedan dom lade ner Linkopia.
 

AnnaKarin

Aktiv medlem
HÄRJEDALEN skrev:
EXPERTBUTIKEN I MARIESTAD!!!

Skulle framkalla 2 Kodakrullar idag på Expert i Mariestad på entimmesfoto.
Så synd att du inte kikade runt hörnet. 20 steg från Expertbutiken ligger nämligen Bildmagasinet. Till skillnad från Expert (som mest sysslar med mobiltelefoner och tv etc) så är Bildmagasinet en fotoaffär.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
En av Expertbutikerna i min stad har en Nikon Coolpix 5000 i fönstret. De ska ha 8000:- för den. En kameramodell vars ersättare är 2700:- billigare...!
Jag vet inte vad som är värst; om de medvetet försöker blåsa folk, eller om de är så pass okunniga själva?
 

Holtin

Aktiv medlem
HÄRJEDALEN skrev:
Kanontips som jag vill se fler av... Skall upp till STHLM om en vecka o ska kolla runt dessa bla.

Man märker i stort bara man kliver in i en affär vilket stuk de e på butiken... Sen e de väl de vanliga oflytet... ;-)
Mats !

Jag vill slå ett slag för ytterligare en butik som jag tror är mindre känd hos oss amatörer. Jag har iallafall nyss upptäckt den.....


http://www.procenter.se/

Procenter som ligger i anslutning till Prolabbet. Geografiskt placerat på Söder, Sofia invid Danvikstull. Det finns en radda bussar som utgår från slussen och åker mot Nacka/Värmdö som passerar denna hållplats.

Vet ju inte vad du söker, om det är kamera tillbehör eller andra typer av förbrukningsvaror. Men de har allt, nytt och beg.

Väl värt ett besök åtmindstånde, dessutom är de såväl snabba som bra på att sköta framkallningen av filmer.
 

Ralph L

Aktiv medlem
Calle S skrev:
En av Expertbutikerna i min stad har en Nikon Coolpix 5000 i fönstret. De ska ha 8000:- för den. En kameramodell vars ersättare är 2700:- billigare...!
Jag vet inte vad som är värst; om de medvetet försöker blåsa folk, eller om de är så pass okunniga själva?
De har väl haft den på lager i nåt år, och när de köpte in den var den dyr som attan och rasade sen i pris. Inte helt ovanligt faktiskt...
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Jag kan inte låta bli att bidra med lite jag också apropå okunnig/ignorant personal i fotobutiker.

För några år sedan så plåtade jag en kompis för hon ville ha lite bilder att ge till sin dåvarande kille. Jag använde som vanligt Kodak Dia. Det blev två rullar. Jag hade dock inte möjlighet att själv åka och lämna in dom på framkallning utan det skulle hon fixa, jag skulle bara hämta dom efteråt. Tyvärr så valde hon att inte gå till den Expertbutik (hör och häpna) som är den enda fotobutik jag litar på i Lund utan hon lämnade in den till en Fuji-butik, som dock är renodlad fotohandlare.
När jag senare hämtar filmen så har dom inte hunnit klippa upp den ännu utan jag tar den som rullar och klipper den själv när jag kommer hem och lägger den i fickor. När jag sedan börjar scanna så märker jag att det är en grönton på alla bilder som inte vill försvinna. Jag vänder mig då till Fotosidans forum för att få svar på vad det kan vara för fel eftersom jag aldrig hade sett det förut och får reda på att det antagligen är så att dom har framkallat i C-41 istället för E-6.
Med detta i bagaget så åker jag in till fotohandeln med film och kvitto. Det är egentligen nu som det riktigt tragiska händer.

Först hävdar dom att det inte är dom som har framkallat filmen eftersom det är fel sorts fickor. Dom använder inte sådana. Att jag har kvitto spelar ingen roll.

Sen, efter ca en halvtimmes dividerande så börjar dom skylla på den stackars prao-eleven som inte var där just då eftersom han hade slutat för dagen, men som hade lämnat ut filmen till mig tidigare. Jag tycker nog då att om man har en prao så låter man inte han framkalla film utan övervakning.

Efter ytterliggare ca en halvtimme så föreslår han som jag uppfattade som labbansvarig att scanna in den i sin maskin eftersom den är bättre än min scanner (CanoScan FS4000US) och han ska nog kunna fixa bilderna. När han märker att det inte går så försöker han skoja bort det och säga att man ju kan göra bilderna röda istället. Dessutom börjar han snacka om att man inte kan lita på Kodaks filmer eftersom dom alltid ger olika resultat på varje film och att man därför självklart ska använda Fuji.

Som plåster på såren så fick jag till slut 2 st konsumentrullar Fuji. Bilderna på min kompis fick jag rädda genom att göra B/W. Att ta nya var det inte snack om, hon tyckte att det var för pinsamt att ta samma bilder en gång till.

Kan ju tilläggas att när jag gick förbi där häromdan så såg det ut som om dom hade lagt ner verksamheten. Då log demonerna i mig :)

Greven
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Mats,

Som jag ser det är det tre olika frågor du tar upp. Två som rör framkallningen och en som rör en kass säljare. Okunniga säljare finns överallt (speciellt på sommaren), så den frågan släpper jag.

De andra två frågorna är intressantare.

Den första frågan är helt enkelt: vart tog resten av dina bilder vägen? Du skriver inget om hur dina neg ser ut. Är negen bra så är det märkligt att du inte får kopiorna. Är bilderna dåliga på negen är det ju inte mycket att säga om - de lab som kan låta bli att printa skräpneg gör ofta så då de bilderna ändå kastas i de flesta fall.

Den andra är; varför hade dina bilder färgstick? Ett neg ska vara riktigt dåligt för att man inte ska få bort eventuella färgstick som kan finnas. Samma sak gäller egentligen här - hur ser negen ut? Det är svårt att se färgstick direkt på negativen för ett otränat öga, men vad som kan spöka är kraftig över- eller underexponering, vilket syns på negen. Ett dop förresten - är bilderna tagna i något knepigt kyrkoljus som kan förklara färsticken?

Titta på negativen och försök bedömma hur bra de är. Du kan ju gå tilll någon annan butik (ta de när du ändå är i Stockholm t.ex.) och be om ett utlåtande. Om dina neg är bra är det bara att gå tillbaka till butiken och kräva att de kopierar om bilderna - alla bilderna. Om du träffar på rätt människa är det inte omöjligt att du kan få någon kompensation på något sätt.

Om dina negativ faktiskt inte är bättre än att bara en mindre del är värda att printa, är ju situationen en helt annan. Då är frågan varför det blivit så illa. Är filmerna värmeskadade, exponerade efter fel ISO, gamla eller något annat? Det skulle även kunna förklara att kopiorna du fått ut inte heller är bra. Jag kan även tänka mig att den som skötte printern inte direkt la ner hela sin själ om de allra flesta bilderna på rullarna inte var printbara. Så ska han/hon givetvis inte göra, men det är nog inte omöjligt att så skett.

För övrigt kan jag lugna dig när det gäller "kodakrulle till kodaksoppa o fuji till fujirulle". Det är samma framkallningsprocess för båda sorterna, så du kan riskfritt lämna in dem på ett lab av "andra märket".
 

Caffe

Aktiv medlem
Ibland gillar jag att vara "heldigital". :)

Men de erfarenheter jag har av butikskedjor är att man först skall kolla på nätet (t ex pricerunner först, sedan välja ut några kameror som man tittar djupare på här på fotosidan). När man sedan har en eller två kameror som man vill ha får man åka till Expert och känna-klämma. Har man tur här hamnar man med någon som kan något, men oftast inte.
Sedan trallar man hem och köper av den som är billigast.

Det skulle inte funka om alla gjorde så men med tanke på antalet fotobutiker i staden här så är det ingen fara...
 
Tråkigt med missnöjda kunder!

Läser din insändare ang dina 2 filmrullar du lämnade in hos oss.
Känner att jag bör dementera vissa saker som du inte uppfattat korrekt:

-Vi är ingen kodak butik vi är en expertbutik som anlitar fuji på bild sidan, detta görs i de flesta om inte alla expertbutiker.Däremot har vi kodak filmer mm.

-Enligt dig själv då du lämnade in rullarna så sa du att rullarna var förvarade länge efter användandet. Dvs du hadde inte tagit bilderna den senaste tiden.
Filmerna var lagerskadade/Värmeskadade.
Vilket innebär att det inte går att få fram 100% färger.

- När man framkallar en rulle så blir det en framkallningskostnad som kunden får stå för samt att vi har "film i paket pris", därav kostnaden för dig.
Om man är osäker på en rulle som i detta fallet så har vi andra framkallnings alternativ att rekomendera,
men vill kunden ha rullen på 1 timma så är det detta som gäller.

-Ang erbjudande på eos 300d m sigma optik, så har vi den som beställningsvara då det inte säljs så mycket av den hos oss.

- Kundkontakten är det viktigaste vi har i dag men vi har svårt att veta vad kunden tänker och tycker om vi inte får höra det av kunden ( helst i butiken vid tillfället).

Hoppas vi klartgjort dina funderingar, om
du vill veta mer så slå en signal.

Mvh
Anders expert Mariestad
 
tråkigt att du har den uppfattningen,
vi gör fel vi också men vi kan inte göra bra bilder om några bilder från en lagerskadad / värmeskadad film med negativ som är lila till färgen.
Det är omöjligt att få fram bra bilder då.

Mvh
anders expert Mariestad
 

Holtin

Aktiv medlem
Jomen det är ju så, klagar man på en butik så kan man ge sig den på att man får höra att man själv sabbat förutsättningarna för att filmen skulle bli bra......

Att man har felexponerat filmen t.ex. fast man i princip aldrig felexponerar filmen. Visst det kan ha hänt och skriver man inte upp allt för varje bild så kan man i regel inte motbevisa detta heller......

Men det är osannolikt....

Detta med värmen som gäller i detta fallet, sa ni det till denne kund när han hämtade filmen ? För hade Ni sagt det borde väl han rimligen tagit upp det i sin tråd här på Fs?
 
När negativ har samma färg över hela negget dvs lila färgat så är filmen lager/värmeskadad.

om man över exponerar en bild eller underexponerar den så ser man det på det enstaka negativet, dvs ej runt om.

När kunden hämtade bilderna så visade säljaren kunden negativen och bilderna och förklarade för honom.

Kundens reaktion var att han visste att de inte skulle vara 100% då den legat länge.

Detta förbryllar mig lite att man tar upp diskussionen ang hela detta ärende då kunden ej var irriterad i butik på oss samt att han visste felet, utan detta kommer via nätet....


Mvh
Anders Expert Mariestad
 

Holtin

Aktiv medlem
Expert Mariestad skrev:
När negativ har samma färg över hela negget dvs lila färgat så är filmen lager/värmeskadad.

om man över exponerar en bild eller underexponerar den så ser man det på det enstaka negativet, dvs ej runt om.

What ever, det märkliga är att dessa fel dyker upp när man inte framkallar sina egna filmer men sällan när man gör det....

(Jag räknar nu inte med att man kompenserar framkallningen efter exponeringen)

Nåväl, det är lika märkligt att er kund startade denna tråd om han visste varför neggen skulle vara skit i första läget.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Att avgöra om det är felaktigt framkallat eller inte är rätt lätt om man har filmen framför sig. Det går att se på slöjan mellan rutorna, den totalexponerade flärpens täthet och de fabriksexponerade siffrorna, etc. Inte svårt alls med lite vana och en dnsitometer.
 

ganska

Aktiv medlem
Nu vill jag höra vad Mats har att säga om Expertbutiken? Dom hävdar ju att dom förklarat för honom att filmerna var värmeskadade!

//Mvh Viktor
 
ANNONS